Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Velikán, který oživil Bugatti, slaví devadesátiny

V roce 1952 sledoval, jak Bugatti neslavně ukončilo výrobu ve francouzském Molsheimu. O tři desetiletí později, ve věku 59 let, tento technik a tehdy již úspěšný podnikatel odstartoval renesanci Bugatti. Tím mužem byl Romano Artioli, který 5. prosince oslavil 90. narozeniny.
Romano Artioli slaví 90. narozeniny

Romano Artioli slaví 90. narozeniny | foto: Bugatti

„Romano Artioli byl vždy předurčen hrát svou roli v automobilovém průmyslu. Už v dětství dokázala kniha o prostém získání řidičského průkazu zaujmout jeho představivost natolik, že ji četl opakovaně od začátku do konce,“ popisuje automobilka, která dnes patří do světa koncernu Volkswagen.

Sňatek z rozumu: Bugatti patří chorvatskému pavouku, část v něm má Hyundai

Artioli, narozený v roce 1932 vystudoval strojní inženýrství a pokračoval jako autoopravář, než si založil vlastní prodejnu automobilů. Historikové také zdůrazňují, že auta dovážel, díky tomu se potkal s Pavlem Rajmišem, olomouckým rodákem, který ho doprovází – když už ne přímo, tak alespoň na dálku – celý život.

Utajený Čech, co stavěl nejlepší supersport, ladil audi a léčil se Itálií

Artioli v Itálii zastupoval značku Suzuki, prodával ferrari a měl mnoho dalších aktivit. V polovině 80. let se byl úspěšný, že se rozhodl splnit si svůj sen a zahájil jednání s francouzskou vládou o koupi značky Bugatti. V roce 1987 se jeho sen stal skutečností.

Artioli vnímal význam Molsheimu jako symbolického domova značky. „Ale také si rychle uvědomil, že inženýři a designéři, které potřeboval k vytvoření něčeho nesrovnatelného, už v této oblasti nejsou,“ píše automobilka. Znovuzrození Bugatti muselo být podle Artioliho ve znamení vozu, který dostojí heslu zakladatele značky Ettore Bugattiho: „Pokud je to srovnatelné, už to není Bugatti.“

Romano proto potřeboval ty nejskvělejší inženýry, přední technické mozky, nejlepší zařízení a designéry s velkými vizemi – a intuitivně je hledal v italské Modeně.

V letech, které následovaly od konce 80. let, postavil supermoderní závod na výrobu automobilů na ploše o rozloze 240 000 metrů čtverečních v blízkosti značek Ferrari, Maserati, De Tomaso nebo Lamborghini. Součástí byla administrativní budova, designové studio, vývojové a testovací laboratoře, výrobní haly, zkušební dráha, stylová jídelna a výstavní prostor.

„Založil úzký tým lidí, vedený některými z největších inženýrů a designérů své generace. Byl to tým, který nemohl dát dohromady v Molsheimu, ale chtěl replikovat obrovský smysl pro hrdost a komunitu, který Ettore Bugatti založil ve Francii,“ líčí historici automobilky.

Vášeň, smůla, sabotáž. Smutný příběh fantastického supersportu Bugatti

V Artioliho týmu působila největší jména své doby: Nicola Materazzi, Marcello Gandini, Giampaolo Benedini. Ti vytvořili nejlepší a nejrychlejší supersportovní vůz na světě. Bugatti EB110 byl první sériově vyráběný karbonovým supersport. Měl pohonem všech kol, poháněný čtyřmi turbodmychadly přeplňovaným dvanáctiválcem s 3,5litrovým objemem dávajícím 560 koní výkonu.

Odhaleno bylo v den 110. narozenin Ettore Bugattiho, v Paříži roku 1991, proto EB110.

Tady stavěli legendární bugatti, supersport se smutným koncem. Je to 25 let

„Zatímco všichni ostatní vytvářeli závodní auta pro silnice, jeho (Artioliho - pozn. iDNES.cz) myšlenkou bylo usilovat o vytvoření ultimátního GT. A to s technologiemi, které u silničního vozu dosud nebyly použity, a s nadčasově elegantním designem. Bylo to v každém smyslu pravé Bugatti,“ popisuje Achim Anscheidt, šéfdesignér dnešního Bugatti.

Auto se okamžitě stalo automobilovou ikonou. Snad největším fanouškem EB110 byl v té době Michael Schumacher, který si v roce 1994 koupil svůj žlutý EB110 SS.

„Přestože byl Romanův zázračný úspěch označován jako skutečný futuristický automobilový výtvor, nemohl konkurovat nadcházejícímu vážnému globálnímu hospodářskému poklesu,“ popisuje dnes firma ve zkratce konec Artioliho Bugatti. 23. září 1995 Romano vyhlásil bankrot. V opuštěné továrně nazývané ‚Fabbrica Blu‘ dodnes zůstávají propisky a dokumenty, které po odchodu Artioliho týmu zůstaly na pracovních stolech, kalendáře visí na stěnách…

Bugatti ovšem brzy znovu ožilo pod velením dalšího velikána světa aut, Ferdinanda Piëcha. Ale to už je jiná historie.

Zemřel despota, génius, šílenec a největší osobnost světa aut

Dnes se automobilka k Artioliho odkazu hlásí a uznává jeho přínos pro její znovuzrození. Na počest EB110 postavilo novodobé Bugatti v roce 2019 unikátní model Centodieci, při jehož tvorbě Bugatti komunikovalo s řadou původních tvůrců vozu, z nichž mnozí vzpomínali na své zážitky se slzami v očích. Vůz, jehož vzniklo v limitované sérii pouhých 10 kusů, vychází z modelu Chiron a pod kapotou má dvanáctiválec o výkonu 1 176 kW.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...