Do kufru sice nasoukáte stejný objem 565 litrů, ale v případě potřeby můžete zavazadla kupit do výšky, což u svažující se karoserie nešlo. Zrovna tak odvezete objemnější zásilku jako pračku nebo ledničku – když tedy složíte zadní sedačky. Jak je možné, že má kupé stejný objem kufru jako tradičnější provedení se střechou, která směrem vzad neklesá? Základní velikost zavazadlového prostoru se totiž měří pod roletku nebo plato kryjící kufr; prostor za okny se nepočítá.
Úvod do kufrologie: tabulkový objem nemusí odpovídat reálnému |
Svažující se střecha kupé ovšem často ubere i místo nad hlavou na zadních místech. Proto je nové elektrické RS z Mladé Boleslavi praktičtější i pro cestující na zadních sedadlech. Ti mají víc prostoru a interiér celkově působí vzdušnějším dojmem.
Laděním softwaru se podařilo technikům prodloužit celkový dojezd auta. Při stejné kapacitě baterií 82 kWh ujedete v režimu WLTPs o pár desítek kilometrů dál, až na maximálních 559 kilometrů u verze kupé. Klasická koncepce bez ustupující zádě zvládne – kvůli malinko horší aerodynamice – o nějakých patnáct kilometrů méně.
Na 135 kilowattů se podařilo navýšit maximální nabíjecí výkon vysokonapěťového akumulátoru. Enyaq RS iV dokážete na dostatečně výkonné stanici dobít z deseti procent na doporučovaných osmdesát procent za 36 minut!
Čistě elektrický vůz poskytuje ve verzi RS skvělou dynamiku. Výrobcem udávaný systémový výkon obou motorů je 220 kilowattů. K tomu si připočtěte výhodu pohonu všech čtyř kol a vysoký točivý moment 460 newtonmetrů dostupný v podstatě vždy, když se dotknete plynového pedálu. I přes značnou hmotnost (2 258 kilogramů) zvládne verze RS zrychlit z nuly na stovku za 6,5 sekundy. Nejvyšší rychlost stoupla na 180 km/h.
V informačních letácích jsou maximální výkonové hodnoty většinou uváděné s hvězdičkou nebo dvěma. Když se začtete do drobných písmen vespodu stránky, zjistíte, že k tomu, aby auto opravdu poslalo tři sta koní k nápravám, musí být splněno několik požadavků.
Především jde o dostatečné nabití baterie – na 88 procent a víc. Přitom její teplota musí být v rozmezí 23 až 50 stupňů Celsia. Rozhoduje samozřejmě i momentální stav a její celková funkčnost. Pak dostanete plný výkon na třicet sekund.
Nejsilnější, nejdražší a nejzelenější škodovka v akci. Enyaq Coupé RS |
Rozhodně není důvod k obavám, že byste se špičkového výkonu dočkali jen ve středu a ještě na přestupný rok. Systém je totiž schopný vygenerovat za ideálních podmínek ještě vyšší elektrický výkon. Udávanou tabulkovou hodnotou tedy disponuje ve většině spektra provozních podmínek. Tedy i doporučení výrobce, abyste akumulátor běžně (kvůli životnosti baterie) nabíjeli jen na osmdesát procent kapacity, neznamená, že nebudete moct využít plný výkon vozu.
Abyste dokázali využít dynamických možností verze RS, musíte mít odpovídající zavěšení a brzdy. Ve standardu proto dostanete snížený sportovní podvozek. Na přední nápravě jste pak níž o 15 milimetrů a vzadu o 10 milimetrů proti standardní, méně výkonné verzi. Náročnější zákazník si může RS dovybavit adaptivním podvozkem DCC, který automaticky upravuje nastavení tlumičů podle jízdních dat. Ručně můžete volit mezi nastavením Eco, Comfort, Normal a Sport. Fajšmekři si mohou s nastavením hrát dle své chuti v režimu Individual.
Enyaq 4x4: nejlepší škodovka není pro každého, nejen kvůli ceně |
Svezli jsme se RS postaveným na velkých jednadvacetipalcových kolech s nízkoprofilovým obutím. I s ním byl ovšem enyaq komfortní a podvozek bez problémů odfiltrovávál nerovnosti. Vyvezli jsme nejsilnější sériovou škodovku i na nezpevněné cesty. Vyzkoušeli jsme strmé šotolinové cestičky i brodění vodou. V normálním životě s Enyaqem RS se do takových situací asi nikdy nedostanete, ale je dobré vědět, že v případě potřeby to jde.