Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Slavný mercedes proslavili němečtí vodníci a pojmenovaly francouzské noviny

Mercedes pro frajírky je automobilovým snem, který znají i celé generace Čechoslováků. Je totiž jednou z hvězd filmu Jak utopit doktora Mráčka. Svou vyvolenou si totiž západoněmecký vodník jede namluvit v tom bouráku bez střechy, Mercedesu 230 SL. Premiéru měl na ženevském autosalonu v roce 1963, přezdívku Pagoda mu vymyslely francouzské noviny.

Roadster W 113 je mezi sběrateli považován za jeden z nejkrásnějších mercedesů.

Hvězda z Ženevy nebo Šarm a sport i pro dámy, tak zněly všeříkající titulky nadšeného tisku po premiéře před šedesáti lety. Francouzské noviny L’Equipe si všimly, že novinka má prohnutou střechu ve stylu buddhistického chrámu. Článek s titulkem Style Pagode předznamenal její pozdější neformální pojmenování. Mercedes řady W 113 vešel do dějin pod přezdívkou pagoda.

Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda“ (W 113)na klopené zatáčce testovací dráhy v závodě Mercedes-Benz v Untertürkheimu

Šéfkonstruktér Fritz Nallinger musel odrážet soudy o „zženštilém sportovci“ poukazem na nový trend té doby: „Jsme toho názoru, že sportovní jízda by v současnosti už neměla být spojována s fyzickou zátěží.“ Nallinger vyzdvihoval její přesné a rychlé ovládání převodovky, které „bude vyhovovat i dámě, která nerada řadí a jezdí na čtyřku i po městě“.

Touhu stát se autem pro drsné chlapy zkrátka Mercedes 230 SL nikdy neměl. Za příplatek 550 marek nabízela automobilka dokonce servořízení, a kdo byl líný řadit, mohl si pořídit automatickou převodovku. Těch byla nakonec skoro polovina.

Legenda slaví padesátku. Mercedes pro frajírky byl zženštile pohodlný

Praotec deformačních zón Béla Barényi se postaral o dostatečnou tuhost skeletu a talentovaný francouzský designér Paul Bracq dal bezpečné karoserii atraktivní tvář. Střecha, která od svého středu směrem ke dveřím stoupala mírně vzhůru, byla nejen na pohled zajímavá, ale také praktická.

Automobilka typ 230 SL vybavila dvouokruhovými brzdami. Dva nezávislé brzdové okruhy, dnes samozřejmou součást všech aut, dostal 230 SL jako vůbec první mercedes.

Roadster vycházel z velké limuzíny řady W 111 zvané „křídlák“, kterou automobilka nabízela od roku 1959. Dostal její podvozek (zkrácený o 35 centimetrů) se zadní kyvadlovou nápravou, opatřenou plynokapalinovými tlumiči a také šestiválcový motor s objemem 2,3 litru. Šestibodové vstřikování paliva umožnilo zvýšit výkon na 150 koní, což stačilo na maximální rychlost 200 km/h. V roce 1966 se objem motoru zvýšil na 2,5 litru a za dva roky na 2,8 litru, což přidalo 20 koní výkonu.

Celkem si pagodu pořídilo 48 912 motoristů, čtyřicet procent z nich pocházelo ze Spojených států. S pevnou snímací střechou typu hardtop vyšel Mercedes 230 SL na 20 600 marek.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...