Fotovoltaické systémy na střechách budov i rodinných domů rostou jako houby po dešti. Tento trend se začíná rozšiřovat i v případě osobních automobilů, u nichž dokáže zajistit příkon pro vytápění nebo chlazení interiéru. A elektrifikovaná auta představují ideální prostředek pro využití solárních panelů.
Ze slunce získaná energie může sloužit nejen k pohonu, ale i k prodloužení dojezdu (denně většinou v řádu jednotek kilometrů) a také pro napájení spotřebičů, například klimatizace či topení. Na rozdíl od karavanů, které mají rovnou střechu a instalace speciálních panelů je snadná, se u osobních automobilů musí vždy jednat o speciálně pro konkrétní vůz vyrobené zařízení, které je propojené s jeho elektronikou.
Vyšším levelem jsou auta, která mají fotovoltaické panely na většině karoserie a říkají si „solární“. Ta teprve začínají, neboť dostat se s něčím podobným do výrobní a komerční fáze není jen tak, jak ukazují krachy start-upů Sono Motors a Lightyear, v nichž nadšenci do nových technologií utopili moře peněz. Ale i dlouhá cesta na trh americké tříkolky Aptera.
Nové panely jsou mnohem efektivnější a levnější. Jsou schopny produkovat několikrát větší výkon než v minulosti a mohou poskytnout mnohem větší dojezd. Přestože jejich cena v průběhu let výrazně klesla, návratnost takové investice je většinou na dlouhé roky. Jak ovšem ukazuje případ malého indického mikroauta, tak se leccos mění. Navíc nastupuje doba, kdy se fotovoltaické střechy stávají součástí výbavy vyšších specifikací aut.