Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tokijský autosalon dal autům sbohem. Ukázal vize, sliby a kus letadla

Exkluzivně
Samozřejmě nic proti koncepčním studiím, vždyť posledních několik dekád ukazují pokroky ve vývoji a představy o budoucnosti. Nicméně dosud bývaly doplňkem produktů pro silnice, automobilům pro tady a teď. Ale doba se mění, a na covid už to teď už vážně svádět nelze.

Slavný autosalon Tokyo Motor Show se poprvé konal roku 1954 v parku Hibiya a od roku 2011 na moderním výstavišti Big Sight Centre v jihovýchodní části japonské metropole. Letos je ale s „motor“ konec: navštívili jsme první ročník Japan Mobility Show. Otevíralo se 25. října, zavře se 5. listopadu.

Autogalerie týdne: Tokijské hračkářství představí šplhavce i terárium pro lidi

Od naší poslední návštěvy před čtyřmi lety se toho moc nezměnilo, ale o motorech už to opravdu moc není. Zatímco v letech 2015 a 2019 jsme dva dny bloudili čtyřmi ohromnými pavilony (a mezi oblastmi Ariake a Aomi početné publikum přepravovaly autobusy), letos se všechno vešlo do areálu jižní haly.

Jako by se zdálo, že všechny ty projevy a strategie psal jediný člověk. Veškeré vystavující automobilky měly tiskové prezentace úplně stejné! Plné prázdných frází, slibů a abstraktních, ničím nepodložených vizí. Nová generace mobility a její formy, urychlený přechod k elektřině, udržitelnost, komunita a společnost, sdílení, zkrátka marketingové tlachání bez hmatatelných výsledků. A všude jen jakési studie.

Grafika a postavičky patří do oblíbené volnočasové kultury každého Japonce. A proč jimi nenalákat třeba na koupi pracovních oděvů?

Vlastně každá z japonských automobilek vystavila nějakou formu dronu, autonomně se pohybujícího kolového vozidla a nějakého robota, a k tomu plejádu jednoúčelových vozítek typu elektroskútru. Honda se postarala paradoxně o jeden z mála skutečně zajímavých exponátů: přistavila trup letounu HondaJet Elite II a vedle postavila jeho nový proudový motor HF120 se sníženou spotřebou a schopností spalovat SAF (palivo pro udržitelné letectví, nemá specifikaci, stačí do obyčejného leteckého petroleje přidat jakoukoli biosložku).

Honda Prelude: oblíbený sporťák je po více než dvou dekádách zpět! Zatím jako studie s elektrifikovaným pohonem neupřesněných parametrů, již nám osobně představil Toshihiro Mibe, prezident a CEO Honda Motor

A nějak v tom zanikl automobil jako prostředek individuální mobility. Nová vozidla v Tokiu zkrátka chyběla, a to bez ohledu na poháněcí ústrojí (!). Dokonce i největší značky se projevily jen různými koncepty, přičemž se na svých velkolepých stáncích vesměs neobtěžovali přistavit alespoň část své stávající produkce. Například Nissan fyzicky představil tři z pěti svých nových futuristických studií Hyper (Punk, Tourer a Force, digitálně pak také Adventure a Urban), přičemž v odlehlých rozích stály v době naší návštěvy jen elektromobily Ariya (finalista ankety o evropské auto roku COTY 2023) a kei car Sakura. Všude vládne přesvědčení o budoucnosti s elektromobily, ale přitom žádné známky o nových akumulátorech. O vodíku ani slovo, jen v těžké vozbě (nákladní auta, autobusy).

Z nových aut pro silnice jsme viděli snad jen pick-up Mitsubishi Triton (u nás L200) se vznětovým čtyřválcem, Subaru Layback Limited EX (crossover odvozený z Levorgu), Land Cruiser od Toyoty a facelift Suzuki Swift, doplněný z nepochopitelných důvodů přídomkem „Concept“. Pomineme bizarní a veskrze japonské minivozy třídy kei cars.

Mitsubishi Triton (L200): šestá generace slavné řady z Thajska. Vznětový čtyřválec 2,4 litru s jedním, nebo dvěma turbodmychadly

Studie Subaru Sport Mobility, elektromobil s pohonem všech kol a soustředěním se na řidičovy zážitky, nad ním pak šestirotorový vrtulník Air Mobility

Tokijská motorshow se stala doménou domácích značek, nikdo z důležitých nechyběl. Koncern Hyundai však ano, z čínských producentů se do jámy lvové odvážil jen BYD. Měl úctyhodný stánek se SUV U8 v čele a dalšími známými řadami po stranách. Slavnostně odhalili Seal, který jsme viděli už v září v Mnichově. Evropu reprezentoval jen stáneček Renaultu a vcelku rozložité expozice BMW a Mercedes-Benz.

Autosalon v Mnichově začíná. Je to exhibice čínských značek

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...