Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tady dává přepřáhnutí na elektřinu smysl. Bateriový ranger odveze i jelena

Americký Polaris začíná v Česku prodávat novou generaci elektrické pracovní čtyřkolky Ranger. Druhou generaci jsme prohnali tam, kam by vlastně vůbec neměla mít důvod jezdit – po offroadovém polygonu. A výsledek? Kromě pracovitosti tato elektronovinka vynikne i zábavností.
Ranger XP Kinetic Elektrický Polaris

Ranger XP Kinetic Elektrický Polaris | foto: Jiří Smetana

Nová generace Rangeru už od počátku vznikala jako elektročtyřkolka, ta první byla jen přestavbou benzinového rangeru, který platí za legendu a etalon mezi pracovními side-by-side čtyřkolkami, tedy těmi, ve kterých sedí posádka vedle sebe. V případě rangeru až tři lidé.

Benzinovou verzi si klidně dál můžete koupit, ovšem upřímně – po testu elektronovinky k tomu budete důvody hledat těžko. Ať jste pragmatik nebo srdcař milující vůni benzinu. Jestli totiž někde má elektrifikace smysl, je to právě tady.

Na začátek je dobré si ujasnit jednu věc: v případě čtyřkolky má bateriový pohon dva opravdu dobré důvody. V terénu maximálně oceníte pružnost elektrického pohonu a jeho jednoduchost, která s sebou nese i minimální nároky na údržbu.

V Česku, kde je optikou americký prérií servis na každém rohu, je to možná jedno. Ale pro farmáře kdesi na Středozápadě může každý výlet do servisu znamenat klidně několikadenní anabázi. Druhý skvělý důvod je tichost a absence vibrací, které má běžný spalovací motor. Tato elektronovinka totiž globálně míří na farmáře a lovce. V našem prostředí tedy na zemědělce a myslivce.

S jelenem na korbě

První ocení, že jim stroj nebude plašit dobytek, platit to bude nejvíc u chovatelů koní. Druzí si čistě teoreticky můžou zastřílet klidně zpoza volantu, aniž by museli vypínat motor. Přesně nad těmito vlastnostmi se ostatně rozplývají hlavně američtí recenzenti. A pochvalují si i další praktickou vlastnost – nosnost. Prý není problém na korbu hodit jelena wapiti střeleného z pohodlí sedačky v neslyšném autě.

Že si ho vezou do mrazáku, na výkonu nepocítí, elektrický ranger má totiž výkon 110 koní a točivý moment 190 newtonmetrů. Při hmotnosti 735 kilogramů to jsou vcelku působivé parametry. Naložit (tedy včetně živé posádky) lze na Ranger XP Kinetic až 680 kilogramů. A „na kouli“ utáhne více než jedenáct metráků.

Pak ovšem radikálně, tedy podle Američanů, klesá dojezd. Zůstat viset s mrtvým třímetrákovým wapiti na korbě někde v divočině není nic záviděníhodného, v českých lesích to ovšem nejspíš hrozit nebude. Základní patnáctikilowattová baterie si papírově poradí se sedmdesáti kilometry, na jedno nabití, dvojnásobná zvládne podle tabulek až 130 km. Na to, co najezdí český farmář nebo myslivec, to bude stačit bohatě.

Ranger XP Kinetic Elektrický Polaris

Pořádně ostrý pracant

Tedy pokud po prvním rozjezdu nezapomeneme, že jedeme na lov nebo krmit dobytek. Tato čtyřkolka sice má v popisu napsáno „pracovní“, ale zároveň je neuvěřitelně zábavná. A dokázala to i při testu na terénním polygonu v mohelnické pískovně. Na ovládání není nic složitého, je to zkrátka elektroauto. Volant, volič směru jízdy, volič jízdních režimů.

Instruktáž před rozjezdem není dlouhá, zahrnuje ale jedno důrazné doporučení: Nezkoušet sportovní režim. Proč? V první zatáčce rozorané autokrosovými auty je to jasné. I ve standardním režimu se na první pohled neohrabaný cvalda s korbou mění v buginu, která si libuje v dokonale vykroužených driftech, při kterých od zadních kol lítá hlína.

Pracovní charakter Ranger XP Kinetic nezapře v tlumení a pružení. Jistě, na hranách si klidně vyskočí a vy se proletíte chvíli vzduchem, dopad je ale provázen pořádnou ránou. Ale to není výtka, pořád platí, že to co ve vysloužilé pískovně s rangerem děláme, není jeho životním posláním. Zkusit tyto manévry s jelenem wapiti na korbě, bude se střelená zvěř válet v lepším případě kdesi v prachu za čtyřkolkou, v tom horším ji doskok na dorazy vystřelí dopředu za váš krk nebo přes kabinu. Samotná průchodnost terénem je ovšem se svými 35,5 centimetry světlé výška na poměry pracovních čtyřkolek opět nadstandardní.

Ranger XP Kinetic Elektrický Polaris

Ručkovací výzva

Samotný pohon funguje podobně jako u benzinových verzí. Primárně jsou poháněna zadní kola, při jejich prokluzu ranger zapojuje i pohon přední nápravy. V divokém driftu samozřejmě nepoznáte, kdy se přední náprava dá do práce, jako celek ale elektrický ranger funguje skvěle, tedy stejně jako ten benzinový. Dohnat jej do extrému, kdy se „přetočíte“, vyžaduje solidní dávku nešikovnosti. Jen vás nesmí překvapit extrémně dlouhý převod řízení.

Jak se zadek utrhne, budete potřebovat ručkovací schopnosti cirkusového šimpanze, abyste stihli dát kontra. Ale znovu – takto myslivci a zemědělci obvykle nejezdí. A naštěstí má Ranger XP Kinetic, tak jako všechny čtyřkolky, tradičně hodně dlouhý chod plynového pedálu, takže dávkování výkonu není přehnaně citlivé. Z verzí se spalovacím motorem je převzat i mód Versatrac Turf, který dokáže vypnout svornost zadního diferenciálu. Díky tomu má čtyřkolka menší poloměr otáčení a navíc neničí citlivé povrchy, třeba trávník.

Naprosto dekadentní zážitek je v případě Kineticu ticho. Pár minut vám bude trvat srovnat se s absencí zvukových „informací“. U běžné verze čtyřkolky vám vyšší otáčky motoru pomáhají rozpoznat úroveň trakce. Tady máte smůlu, lehké monotónní bzučení je spolehlivě přehlušeno všemi dalšími zvuky, které Polaris při nelidském trápení v terénu vydává.

Ranger XP Kinetic Elektrický Polaris

Nic pro šetřílky

Tak tedy: má elektromobilita v podání Polarisu nějakou slabinu? Z pohledu techniky v podstatě ne, smysl nebude dávat jen těm, kteří s pracovní čtyřkolkou za den nakroutí víc než 50 kilometrů. Takových ovšem bude v českém prostředí naprostý zlomek. Jediným limitem tak zůstává cena.

Podle čerstvě zveřejněného ceníku vyjde základní Kinetic bez desetikoruny na milion, verze Ultimate s větší baterií je dražší o tři sta tisíc. Ranger XP s litrovým spalovacím motorem nad „elektrikou“ sice zaostane ve všech parametrech, v nejnašlapanější konfiguraci Nordic Pro SE ale přijde na 650 tisíc. S nájezdy, které se u čtyřkolek dají očekávat, se bude Kinetic rentovat jen těžko. Pořád tu ale zůstávají ony nepřekonatelné výhody v čele s tichostí i ekologickým provozem. A ty budou pro část zákazníků zkrátka k nezaplacení.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

Hasiči řešili mimořádný počet zásahů, trápí je „neuhasitelné“ elektromobily

Oheň zachvátil brzy ráno nízký průmyslový objekt v Otrokovicích. (23. srpna...

VIDEO Přes šest tisíc případů za loňský rok museli řešit hasiči ve Zlínském kraji. Statisticky jde o...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...