Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zemětřesení v Daihatsu. Japonci přes 30 let podváděli s testy

Expert na malá auta čelí velkým problémům. Nejstarší japonskou značku Daihatsu a jejího vlastníka Toyotu zasáhl rozsáhlý skandál, který odhalil problémy celkem s 64 modely. Japonci přes 30 let falšovali bezpečnostní testy a vyšetřování odhalilo pochybení mnohem většího rozsahu, než se dříve očekávalo. Pro Daihatsu by to mohlo znamenat i konec.
Daihatsu je japonským specialistou na malé vozy kategorie kei cars, jako je...

Daihatsu je japonským specialistou na malé vozy kategorie kei cars, jako je model Cast Activa. | foto: Daihatsu

Největší japonská automobilka Toyota 20. prosince oznámila, že její divize Daihatsu zastaví dodávky jakéhokoli ze svých vozidel poté, co vyšetřování bezpečnostního skandálu odhalilo problémy u více než šesti desítek modelů, z nichž víc než třetina se prodává pod názvem Toyota a další pod značkami Mazda, Subaru a Perodua. V Evropě se vozy Daihatsu již deset let neprodávají. Mezi postižené trhy kromě domácího Japonska patří země jako Bolívie, Kambodža, Chile, Ekvádor, Indonésie, Malajsie, Mexiko, Peru, Thajsko, Uruguay či Vietnam.

Nejstarší japonská značka Daihatsu je obviněna z falšování bezpečnostních testů, a to od roku 1989! První problémy byly odhaleny již letos na jaře, kdy Daihatsu oznámilo nesprávné testování obložení dveří a objevily se problémy při testování bočního nárazu. Rovněž bylo zjištěno falšování údajů a používání neautorizovaných testovacích postupů.

Kvůli tomu Toyota, která je od roku 2016 stoprocentním vlastníkem Daihatsu, následně vytvořila nezávislou komisi třetích stran, která se měla zabývat těmito pochybeními. Vyšetřování nově odhalilo nesrovnalosti mnohem většího rozsahu, než se dříve očekávalo.

Toyota koupí Daihatsu a udělá z ní globální značku

V závěrečné fázi vyšetřování bylo zjištěno, že pro testy airbagů pro celou řadu modelů byla použita jiná řídicí jednotka airbagů než u sériového modelu. Airbag sice splňuje normy ochrany cestujících, ale v průběhu testování bylo zjištěno, že povinnost odemknutí dveří v testu bočního nárazu u modelů Daihatsu Cast a Toyota Pixis Joy neodpovídá zákonným požadavkům. Některé zdroje uvádějí i falšování dalších výsledků, například testů opěrek hlavy. Narazit lze ale dokonce na spekulace ohledně fixlování s měřením emisí.

Velký problém i pro Toyotu

Firma založená v roce 1907 se zpočátku zabývala výrobou motorů a od 30. let i produkcí tříkolek. První automobil vznikl až v roce 1963. Japonský specialista na malé vozy kategorie kei cars zahájil na přelomu 60. a 70. let těsnou spolupráci s dominantní japonskou automobilkou Toyota, na níž nyní značnou měrou dopadá tíha skandálu značky Daihatsu.

Problémy byly nalezeny u 64 modelů a tří motorů, včetně 22 modelů a motoru prodávaného Toyotou, uvedlo Daihatsu v prohlášení. Potíže postihly modely Toyota a Daihatsu prodávané i v zahraničí, ale i některé modely značek Mazda a Subaru nabízené v Japonsku.

I v těchto dvou posledně jmenovaných japonských automobilkách má totiž Toyota kapitálový podíl, a tak kvůli úsporám z rozsahu vznikají na jednotné technické bázi a liší se jen v detailech. Vývoj malých vozů byl od roku 2013 Toyotou z velké míry svěřen do rukou značky Daihatsu. Díky outsourcingu tak bylo dosaženo snížení nákladů. Mnoho procesů ale bylo patrně z časových důvodů obejito a nedostatečně prověřeno.

Daihatsu balí v Evropě kufry. Fajnšmekři mohou litovat

Falešných testů a dalších nekalých praktik je zdá se celá řada. Podle agentury Bloomberg uvádí nezávislá expertní zpráva 174 nesrovnalostí mezi 25 kategoriemi bezpečnostních testů při vývojových pracích vozů Daihatsu. „Je nám líto, že jsme zradili důvěru našich zákazníků. Bereme to velmi vážně jako problém, který otřásl základy automobilky,“ řekl na tiskové konferenci prezident Daihatsu Soičiro Okudaira. Prohlášení s omluvou zveřejnila i Toyota.

Momentálně ale nejsou známy žádné informace o nehodách či úmrtích souvisejících s těmito záležitostmi. To ale neznamená, že se dodatečně na nějaké nepřijde. Každý, kdo byl zraněn při nehodě v některém z problematických vozidel, by se mohl obrátit na právníka.

Aféru proto některá média přirovnávají k Dieselgate Volkswagenu. Toyota oznámila, že připravuje zásadní reorganizaci Daihatsu. Bude to ale časově hodně náročný proces. Ať už to dopadne jakkoli, bude to největší japonskou automobilku stát hodně peněz a ovlivní to její bilanci. Objevují se však i názory, že se jedná o tak velký reputační problém, že to může velmi reálně znamenat pro značku Daihatsu i naprostý konec.

  • Nejčtenější

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...