„Speciální systém ovšem dokáže mnohem více než klasická kamera,“ slibuje Peter Chudý z VUT, který se na vývoji podílel.
Senzory fungují na principu nejnovější generace lidarů, tedy zařízení, která pracují s laserovým paprskem a jeho odrazem. Souběžně také výzkumníci vyvíjeli nanoradar, který na autě vhodně doplní lidarový senzor.
„Z běžné kamery sice vidíme některé objekty na silnici, ale nezískáme informaci o jejich vzdálenosti či rychlosti pohybu. To umožní nový nanoradar, který vidí i za vozidla ve výhledu. Bližší informaci o geometrickém tvaru objektu pak řidiči nabídne lidar,“ vysvětlil princip Chudý.
VIDEO: Při míjení náklaďáku myslete. Šoféři obrů nemohou vidět všude |
Lidary jsou aktivní senzory vysílající do okolí energii a měří množství, které se vrátí. Zatímco první generace laserových senzorů disponovala čtyřmi vrstvami skenovacího paprsku, ty nejnovější jich mají více než sto. Na silnici tak umí rozpoznat i drobné objekty a řidiče na ně upozornit. Do svých asistenčních systémů je zařazují i velké automobilky.
Lidar, který vznikl ve spolupráci výzkumníků z VUT a firmy Valeo, je však unikátní svou konstrukcí a data z něj vytvoří obrázek, v němž každý bod reprezentuje vzdálenost od odraženého místa. O jeho interpretaci a přiřazení reprezentativního trojrozměrného objektu se postará speciální software na zpracování signálu, jenž využívá strojové učení. Vyvinutý senzor dokáže měřit objekty od vzdálenosti deseti centimetrů.
Francouzi oblepili autobusy a kamiony. Povinné štítky upozorní na mrtvé úhly |
Druhým bezpečnostním prvkem je nanoradar, který není na rozdíl od lidaru citlivý na počasí a sníženou viditelnost a dokáže okamžitě změřit rychlost objektů. „Umí fungovat i v dynamickém prostředí a hustém provozu. Lidar či kamera fungují víceméně jako náš zrak a vidí pouze překážku, kdežto nanoradar vyšle elektromagnetickou vlnu, která se dostane pod auto či okolo něj a získá data i o zastíněném objektu,“ uvedl Michal Mandlík z firmy Valeo.
Radar nahlíží na účastníky provozu shora ve dvojrozměrném náhledu. Náklaďák identifikuje jako jeden obdélník s ochrannou zónou a vedle jedoucího cyklistu jako další. V případě, že se jejich trasy začnou křížit, řidič okamžitě dostane signál. Lidar poskytuje trojrozměrné informace a dokáže identifikovat objekty před autem či vedle něj.
Lidar a nanoradar vznikaly odděleně a je možné je na vůz aplikovat společně i odděleně.