Prohra na domácím hřišti. VW přenechá partnerství Eura v Německu Číňanům

  • 13
Čínská automobilka BYD, deroucí se mezi největší výrobce automobilů na světě, bude novým partnerem mistrovství Evropy ve fotbale. Sponzor z Číny nahrazuje v této roli VW. Další důkaz, že čínské automobilky útočí na Evropu, je pikantnější o to, že BYD se takto zviditelní na akci pořádané v Německu, zemi, která je do fotbalu zamilovaná.

Evropský fotbalový šampionát, na kterém nebude chybět ani Česko, se bude hrát od června do července v Německu.

„Obrovskou reklamní příležitost si nenechají ujít některé známé společnosti v zemi. Deutsche Bahn, Telekom nebo Bitburger se stávají hrdými partnery mistrovství Evropy 2024. Jenže v klíčovém německém odvětví, výrobě automobilů, byste partnera hledali marně,“ píše magazín Focus.

Fenomén BYD: Čínská elektromobilní štika vyráží do evropského rybníku

VW vyklízí pozice

Když se 11. černa 2021 krátce před devátou hodinou večerní na proslulém římském stadionu Stadio Olimpico proti sobě postavila národní mužstva Itálie a Turecka k zahajovacímu zápasu evropského šampionátu ve fotbale, chyběl už jen míč. Do středu hřiště ho nepřineslo, jak bývalo zvykem, malé dítě, ale přivezl ho dálkově řízený miniaturní model elektromobilu VW ID.4.

Z Číny pluje do Evropy první loď plná elektromobilů. Expanze má značku BYD

Jestli i 14. června 2024, až se proti sobě v mnichovské Allianz Areně postaví k zahajovacímu zápasu letošního mistrovství Evropy mužstva Německa a Skotska, přiveze na hřiště míč model auta, se teprve ukáže. Jisté je od minulého pátku jediné: VW to v žádném případě nebude. Automobilovým partnerem mistrovství, které proběhne v Německu, evropské fotbalové velmoci par excellence, bude BYD, společnost, která představuje pro německý koncern hrozbu.

Volkswagen, partner UEFA pro mobilitu v letech 2018 až 2022, už totiž o partnerství neměl zájem. Společnost se sídlem ve Wolfsburgu v září loňského roku oznámila, že nebude usilovat o partnerství na turnaji, oficiálně z finančních důvodů. Koncern nyní zahajuje miliardový úsporný program.

Jak UEFA v pátek oznámila, čínská společnost zajistí pro mistrovství Evropy, které se koná od poloviny června do poloviny července na deseti stadionech v Německu, potřebnou mobilitu. Pro turnaj budou připraveny elektromobily, v rámci partnerství je automobilka představí na všech místech konání šampionátu. Kromě toho budou u prodejců BYD po celé Evropě probíhat živé přenosy zápasů a akce pro fanoušky a v hracích pauzách budou promítány reklamní spoty.

Čínská automobilka BYD postaví svou první evropskou továrnu v Maďarsku

„Těšíme se, že jako partner UEFA EURO 2024 představíme fanouškům z celého světa různé vysoce kvalitní alternativy inovativních technologií, a připravíme tak cestu k zelenější budoucnosti globálních sportovních akcí,“ citoval německý deník Bild vyjádření šéfa společnosti BYD pro Evropu Michaela Shu.

Velká jízda

Počty jsou jasné: BYD (Build Your Dreams, tedy Buduj své sny) se chce na evropském trhu intenzivněji prosadit a upevnit sovu pozici. Číňané patří již nyní k předním výrobcům elektromobilů na světě. V posledním čtvrtletí roku 2023 prodal BYD zhruba 526 000 elektromobilů, tedy o téměř 42 000 více než Tesla, a stal se tak největším výrobcem elektromobilů na světě.

V Číně předjel BYD v dubnu loňského roku Volkswagen, který byl na největším automobilovém trhu světa dosud jedničkou na trhu. V Německu prodal BYD v roce 2023 něco málo přes čtyři tisíce vozidel, přesně 4 139, což činí v celkovém podílu na trhu 0,1 procenta. V nabídce jsou malá elektrická auta, jako je Dolphin, ale i SUV a sedany. Trend ovšem stále prudce stoupá. Však chce také čínská automobilka v budoucnu prodávat v Německu každé desáté elektroauto a v Evropě se plánuje stát největším mezinárodním výrobcem automobilů. Už nyní drží pozici největšího výrobce elektrifikovaných vozidel na světě (elektromobily plus hybridy) a je třeba také největším výrobcem elektrických autobusů.

Čínský BYD se dostal mezi deset největších automobilek světa

Aktuálně k tomu Číňanům chybí kromě jiného širší povědomí o značce. V reprezentativní anketě, kterou v listopadu loňského roku uspořádala poradenská firma Horvath, jen deset procent dotazovaných uvedlo, že znají značku BYD. To chce nyní firma změnit a vybrala si k tomu největší – a také nejdražší – jeviště. „Jsme pevně rozhodnuti zpřístupnit elektromobilitu skutečně každému,“ řekl evropský šéf značky Michael Shu (48), poté co BYD a UEFA zveřejnily informaci o chystaném partnerství.

BYD už na burze předběhl Volkswagen

Automobilka BYD, která byla založena teprve v roce 1995, se dnes na burze pohybuje ve stejné lize jako tradiční západní společnosti.

Podle údajů Bloombergu má společnost v současné době hodnotu 611 miliard hongkongských dolarů – v přepočtu zhruba 71,3 miliardy eur. Volkswagen momentálně přijde jen 58,4 miliardy eur.

Build Your Dreams

Společnost BYD byla založena v roce 1995 v Šen-čenu. Původně vyráběla baterie. Od roku 2000 dodávala baterie do mobilů Motorola. Od roku 2003 je výrobcem automobilů. V roce 2005 byl na trh uveden první model F3, o tři roky později první sériově vyráběný plug-in-hybrid na světě F3DM. Dnes firma působí ve čtyřech oblastech: automobily, železnice, energie, elektronika. Má 600 000 zaměstnanců, z toho 70 000 inženýrů.

, pro iDNES.cz

Elektromobil