Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Legendární ford ovládl Brno, má motor 1,4 a 480 koní

Jeden z kultovních závodních speciálů celé historie okruhového automobilového závodění si na závodech HistoCUP doslova ukradl celý Masarykův okruh pro sebe. Legendární stroj Ford Capri Turbo Zakspeed, postavený na základě coupé Ford Capri, přijel na závody nečekaně a zcela očekávatelně je ovládl.
Ford Capri Turbo Zakspeed

Ford Capri Turbo Zakspeed | foto: Lukáš Fabián

Autentický vůz, který v osmdesátých letech pilotoval Klaus Ludwig v okruhovém šampionátu, do Brna přivezl šéf stáje DTM Peter Mücke. Podporu mu na Masarykově okruhu dělal jeho syn Stefan, automobilový závodník a dřívější stájový kolega Tomáše Engeho.

Rodinné duo společně s extrémním vozem nedalo soupeřům prakticky šanci. Už v kvalifikaci zajíždělo capri časy o sedm sekund rychlejší než konkurenti. Při pohledu na parametry této legendy se nedalo čekat nic jiného. Zakspeed totiž dokázal v osmdesátých letech z objemu 1,4 litru získat neuvěřitelných 480 koní, přičemž vůz vážil jen něco přes 700 kilogramů.

"Na Masarykově okruhu s ním Peter Mücke dosáhl při prvním závodu průměrné rychlosti 151 kilometrů v hodině. To je jen asi o 16 kilometrů v hodině méně než činí traťový rekord kategorie MotoGP," upozornila manažerka podniku Jana Božková.

Ale v absolutním hodnocení časů celého víkendu napříč kategoriemi se i Mücke musel sklonit před výsledky sportovních prototypů série Super CAR Challenge. V ní se nejrychlejším jezdcům podařilo prolomit dvouminutovou hranici na kolo a průměrná rychlost se pohybovala nad 160 kilometry v hodině.

Už v sobotu pak vítěze poznal německý mistrovský šampionát DMV Challenge. V obou závodech zvítězil finský jezdec Pertti Kuismanen s Dodgem Viper GTS-R před Němcem Jürgenem Benderem na Chevroletu Corvette GTS.

Závoďák s malým motorem

Nadupaný supersport vychází z třetí generace Fordu Capri, která se vyráběla v letech 1977 až 1986 a automobilové veřejnosti se poprvé představila v roce 1977 na autosalonu v Ženevě. Šlo vlastně o facelift druhé generace, charakteristickým znakem se staly čtyři kulaté přední světlomety.

Ford Capri Turbo Zakspeed

Automobilka chtěla s vozem získat úspěchy i ve sportovním odvětví a protože v té době měla díky palivové krizi uzavřené vlastní závodní oddělení, spojila se se závodním týmem Zackspeed Ericha Zakowského, který už předtím závodil s Fordy Escort.

První prototyp vznikl v roce 1978 v centrále Zakspeedu v městečku Niederzissen. Z původního capri vlastně zůstal jen motor a zavěšení, kostru celého vozu pak tvořil hliníkový rám, který vážil pouze 75 kilogramů. Podle pravidel zůstala z oceli pouze střecha a A-sloupky.

Automobilka trvala na tom, aby Zakowski použil přeplňovaný motor o objemu 1,4 litru, po několika změnách nakonec motor dostal jedno turbo KKK a dvojici mezichladičů. Výsledkem byl výkon 480 koní při 9 200 ot/min.

V roce 1980 dostal Zackspeed novější motor 1,7 litru s dvojitým přeplňováním a výkonem 600 koní, díky kterému dokázal naplno konkurovat silnějším motorsportům od Porsche.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...