Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na spotřebu hledí i piloti F1, sundají nohu z plynu. Diváci zuří

Mnozí fanoušci Formule 1 jsou pobouřeni tím, jak jsou dnes piloti nuceni šetřit palivo. Že se o úsporách paliva v F1 hovoří až příliš, potvrzují i jezdci a šéfové týmů. Jenže snadné řešení neexistuje, ačkoli se to nezdá, benzin se v F1 šetřil vždy a vždy šetřit bude.
Ve Formuli 1 se šetřilo palivem vždy, ale dnes je tento fenomén více na očích

Ve Formuli 1 se šetřilo palivem vždy, ale dnes je tento fenomén více na očích | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Jedinou cestou, jak zamezit příliš častým snahám o šetření paliva během závodu Formule 1, by nejspíš bylo, kdyby FIA přesně nakázala množství, které musí každý vůz pro závod načerpat. Dnes totiž existuje pouze maximální limit, který činí pro závod 100 kilogramů. Ale týmy mohou do svých aut natankovat méně paliva a v drtivé většině případů tak činí.

Důvod je poměrně jednoduchý. U vozu F1 je každý kilogram hmotnosti navíc negativně znát na čase jednotlivých kol. A inženýři mají spočítané, že bude vždy výhodnější natankovat auto méně, vůz tím urychlit a to i když bude muset pilot trochu šetřit palivo.

Romain Grosjean ve Velké ceně Belgie formule 1.

Auto natankované do plna sice může častěji jet na plný plyn, ale i tak bude v čase na kolo nejspíš mírně pomalejší. Navíc, těžší auto znamená i větší spotřebu paliva, takže nakonec se během závodu situace v určité fázi vyrovná - jezdec jedoucí na plný plyn s těžším vozem bude spalovat víc paliva než soupeři, až se dostane se zásobou benzínu na jejich úroveň. A pak bude muset šetřit stejně. Vyšší hmotnost také znamená větší nároky na pneumatiky a brzdy, takže jezdit s lehčím autem se opravdu vyplatí.

Formule jsou moc tiché

Je to kvůli turbu

Pořadatele to děsí, diváky štve - čtěte více

A proč tedy FIA nenakáže týmům, aby měly vozy natankováno vždy ono teoretické maximum 100 kilogramů? Mohla by, ale vzala by tím týmům jednu ze strategických výhod, kdy mohou nižší hmotností provozní náplně kompenzovat některé nedostatky vozu. Práce s palivem je v F1 opravdovou alchymií a to nejen v případě jeho složení, ale i z hlediska jeho správného množství. 

Je úplně jedno, kolik paliva pravidla maximálně dovolí, týmy vždy do auta natankují vlastně o něco méně, než by na dojetí do cíle mělo stačit při jízdě zcela naplno. Ani proto by nepomohlo obnovení tankování, i při něm by opět týmy s množstvím paliva kalkulovaly. A kdyby FIA nakázala pevné množství paliva, týmy by například mohly prvních pár kol fungovat s motorem v režimu extrémní spotřeby, rychle by spálily přebytečné palivo a pak by se závodilo jako dnes.

Navíc, každý tým vlastně může mít jiného dodavatele paliva (dnes je to typicky tak, že dodavatele určuje značka motoru) a dané palivo může být z hlediska svých vlastností optimalizováno pro motor i dané podmínky. Efektivnější palivo tak znamená, že vůz opět nemusí mít plnou nádrž, aby v ní měl potřebné množství energie.

Šetřilo se vždycky, jen to bylo míň slyšet

Šetření palivem se ve Formuli 1 vyskytovalo vždy. Jen je dnes více vidět, protože v přímém televizním přenosu častěji slýcháme rádiovou konverzaci. Poté, co FIA hodně omezila její obsah, zprávy o šetření paliva jsou v ní častější, protože je to jedno z mála povolených témat. A svůj vliv samozřejmě mají dnešní pravidla, která jsou z hlediska nároků na palivo přísnější než dříve. Dalším faktorem je fakt, že týmy i jezdci dnes mají k dispozici daleko přesnější údaje o spotřebě paliva a jeho zbývajícím množství.

Lewis Hamilton vede pořadí jezdců ve Velké ceně Belgie formule 1.

Zatímco v 80. nebo 90. letech šlo často o kvalifikovaný odhad, dnes má tým k dispozici okamžitá přesná data o tom, kolik paliva auto momentálně spaluje. I to je vlastně důsledek pravidel, která omezují maximální průtok paliva na 100 litrů za hodinu. Ale týmy by měly údaje k dispozici, i kdyby toto pravidlo neexistovalo; když to moderní senzory umožňují, proč toho nevyužít. Ledaže by FIA měření spotřeby zakázala, což však jde zcela proti současným požadavkům federace.

Šetření palivem je trnem v oku diváků i v kombinaci s dalšími projevy, které mnohem efektivnější motory současné F1 přinesly. Tím hlavním je tlumený zvuk. „Aktuální auta jsou mnohem tišší kvůli turbodmychadlům a kvůli tomu, jak rekuperují energii z výfukových plynů – obojí funguje jako tlumič,“ vysvětloval Sebastian Vettel chování nových úspornějších motorů ve srovnání s těmi předchozími během akce Ferrari Racing Days na maďarském Hungaroringu.

A jak jezdci palivo šetří? V podstatě úplně stejně, jak to mohou dělat řidiči na běžných silnicích. Jednoduše sundají nohu z plynu trochu dříve, než je potřeba začít brzdit a auto nechají „plachtit“ setrvačností, než pak šlápnou na brzdy. V F1 často slýcháme anglický termín „lift and coast“, který tuto techniku popisuje. Už v roce 2014 to po zavedení nových přeplňovaných motorů popsal Lewis Hamilton ve svém příspěvku pro BBC Sport: „Nejvíce paliva uspoříte v zónách prudkého brzdění, na konci dlouhých rovinek do pomalých zatáček. Když jedete zcela naplno, jako třeba v kvalifikačním kole, brzdili byste, řekněme, 80 metrů před zatáčkou, šli z plynu a okamžitě rovnou na brzdy, v podstatě současně. V úsporném kole ovšem plynový pedál odlehčíte, řekněme na 200 metrech, a doplachtíte do brzdné zóny,“ vysvětlil Hamilton.

Lewis Hamilton v čele Velké ceny Belgie formule 1.

Jezdci se vesměs shodují na tom, že snah o šetření je v současné F1 až příliš. Na techniku si musel zvykat například nováček Carlos Sainz, v nižších sériích se s ní totiž nesetkal. Do F1 přicházel ze seriálu Formula Renault 3.5 a předtím v kariéře vystřídal jiné nižší „ligové“ série, kde se často jezdí s identickými vozy, motory a za jiných podmínek, které vlastně nedávají šetření paliva prostor. Do všeobecného povědomí vešla konverzace Fernanda Alonsa a jeho inženýra během kanadské Grand Prix. „Nechci, nechci. Už mám dost velké problémy. Jezdit takto vypadá, jako bych jezdil jak amatér. Budu závodit a pak se budu soustředit na palivo,“ odpověděl pilot svému inženýrovi, když jej uprostřed bojů se silnějšími vozy žádal o úspory paliva. Závod nedokončil kvůli technické závadě, takže by stejně bylo šetření zbytečné.

Šetřením palivem nejsou nadšeni ani týmoví šéfové, mezi nimi například i Christian Horner z Red Bullu. Jenže řešení situace ani on nezná, jeho návrh, že by se měl závod například zkrátit o pár kol, aby z něj opět byl opravdový sprint naplno, by vzhledem k výše popsaným taktikám nic nezměnil. V F1 se jednoduše bude palivem šetřit dál. Šetřilo se vždycky.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

Témata: Benzina
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...