Představa designéra o nové levné škodovce

Představa designéra o nové levné škodovce | foto: Pavel Hrubý, AutoDesign&Styling

A-Entry: nová levná škodovka v představách designéra

  • 61
V Mladé Boleslavi o ní hodně lidí mluví, ale jen málo z nich jí vidělo. A-Entry bude jedním z nejdůležitějších modelů Škodovky. Za dva roky přijede a má navázat na veleúspěšnou kariéru Octavie Tour, která jede do důchodu.

Nová škodovka nosí prozatím označení A-entry, jmenovat se ale bude jinak, spekuluje se o úspěšných jménech historie Felicia nebo Popular.

Jak by nová laciná škodovka mohla vypadat, se pro aktuální vydání magazínu o automobilovém designu AutoDesign&Styling snaží představit designér Pavel Hrubý.

"Podle zákulisních informací by měl Octavii Tour nahradit zcela nový liftback a později také kombi. A přestože by to měl být spíš nízkorozpočtový model, jeho křivky jsou podle těch, kteří už jej měli šanci vidět, překvapivě atraktivní a působivé," popisuje Radek Laube, šéfredaktor AutoDesign&Styling.

Odvážný návrh Pavla Hrubého ale není jen sněním. "Tvary škodovek čekají velké změny," říká Laube. Podle šéfa designu koncernu VW Waltera de Silvy je vzhled dnešních škodovek příliš konzervativní. Designéři vedení Jozefem Kabaněm, autorem jednoho z nejobdivovanějších aut dneška Bugatti Veyron, se tedy mohou odvázat.

Podle Laubeho se změny mají dotknout i některých základních částí designové identity české značky, jako je například tvar charakteristické mřížky chladiče. "Při komplexním pohledu by si inovaci zasloužilo i samotné logo Škody. O modernější podobě okřídleného šípu se už v minulosti jednalo několikrát," popisuje Laube.

Někteří už novou škodu viděli

Vývoj vozu probíhá v přísném utajení, podle informací iDNES.cz jsou detaily o novém modelu hlídané ještě více, než je obvyklé. A-Entry ale letos v březnu Škoda ukázala společně s dalšími chystanými modely koncernu VW vybraným hodnotitelům z řad běžných řidičů. V rámci tzv. car clinic šetření viděli majitelé aut, které a-entry přímo konkurují, již téměř hotové auto. Podobné průzkumy pořádají všechny automobilky. Ještě před dokončením vývoje si tak ověřují, jestli se jejich vývoj ubírá správnou cestou. Na akci konanou v druhé polovině března sezvala automobilka kromě českých hodnotitelů také cizince. Protože a-entry má nahradit Octavii Tour, která byla velmi úspěšná na ruském trhu, zvala automobilka na průzkum do Prahy také rusky mluvící majitele Fiatů Linea, nebo Chevroletů Cruze. Hodnotitelé podepisují dokument o mlčenlivosti s hrozbou vysoké pokuty. V průběhu jednoho dne auto prozkoumávají, hodnotí jeho design a vyplňují podrobné dotazníky. V průhonickém hotelu, kde se akce konala, byla na akci vyhrazena půlka tenisové haly, organizátoři zatemnili okna a celý prostor bedlivě střežili.

Hodně místa, jednodušší technika

A-entry by měl konkurovat třeba Renaultu Fluence. Dvojčetem nové škodovky má být nový Seat Toledo. Zatím se ví, že to má být relativně velké auto, které rozměry zapadne mezi fabii combi a stávající octavii. Autotýdeník Svět motorů odhaduje, že bude mít dokonce delší rozvor (vzdálenost mezi nápravami, která rozhoduje o vnitřním prostoru) než octavia. Odcházející šéf Škody Reinhard Jung loni řekl, že nový model z Mladé Boleslavi bude sedan, nyní je ale téměř jisté, že to bude liftback. Tedy vůz s výklopnou zadní stěnou jako mají nekombíkové octavie. Podle Světa motorů se do kufru naloží okolo 500 litrů nákladu. A-entry se ale narozdíl od octavie bude muset spokojit s jednodušší zadní nápravou a na kolech, která poveze, budou výhradně bubnové brzdy. Nová škodova si také bude muset podle odhadů odpustit drahé výrobní technologie a moderní materiály. Interiér má být jednoduchý s lacinými materiály. Svět motorů odhaduje, že až se v roce 2012 představí, bude mít základní cenovku pod 300 tisíc korun. Jung loni mluvil o 260 tisících.

Nový model bude jeden z nejdůležitějších v nabídce Škody. Přesně totiž odpovídá požadavkům šéfa VW Winterkorna na změnu strategie mladoboleslavské značky, která začíná příliš konkurovat ostatním značkám koncernu. Škoda má začít nabízet levnější modely s jednodušší technikou a přestat příliš konkurovat passatu svým superbem.