Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

A vy jste odkud?

  14:29aktualizováno  14:29
Víte, jaké je písmeno, které označuje pardubický kraj na registračních značkách? Víte odkud byl "pilot" nadupaného sporťáku, který Vás dvoustovkou předjel na dálnici, měl-li na značce M? Přečtěte si to nejdůležitější z toho, co říká vyhláška 243/2001 Sb. o registračních značkách.

Už dva roky vydávají dopravní inspektoráty registrační značky, ne kterých lze ve změťi číslic jen občas identifikovat nějaké to písmeno.

Poznávací značky nám kdysi alespoň naznačily odkud by řidič, který nás srazil na přechodu, měl být. Nové "registrační" v tomto ohledu lehce pokulhávají.

Řidiči pravděpodobně tuší, že "kus plechu" který mají přidělený od dopravního inspektorátu má pevně daný tvar, velikost a grafickou podobu. Méně jich však už pravděpodobně tuší, že zákon mluví jasně i co se týče jejich umístění.

Základním prvkem, který je pevně daný, je druhé písmeno zleva značící jeden ze 14 krajů. 

A protože mají účastnící silničního provozu v písmenech označující jednotlivé kraje stále ještě "guláš", není od věci si je zpřehlednit:

Kraj písmeno

Hlavní město Praha

A

Středočeský

S

Ústecký

U

Liberecký

L

Karlovarský

K

Královéhradecký

H

Pardubický

E

Plzeňský

P

Jihočeský

C

Vysočina

J

Jihomoravský

B

Olomoucký

M

Moravskoslezský

T

Zlínský

Z

Jednotlivé znaky registrační značky jsou provedeny nejméně pěti a nejvíce sedmi velkými písmeny latinské abecedy a arabskými číslicemi. V registrační tabulce musí být vždy umístěno nejméně jedno písmeno a nejméně jedna číslice. První písmeno ve standardní registrační značce vyjadřuje kód kraje, do jehož obvodu náleží registrační místo, které registrační značku přiděluje.

A že jsou na našich silnicích  k vidění i jiné registrační značky? Zákon "zná" ještě tyto:

*Registrační značka diplomatická začíná vždy dvěma písmeny v provedení "DD" nebo "XX", za nimiž se umísťuje pět znaků složených z velkých písmen latinské abecedy a arabských číslic.

*Registrační značka pro vývoz je doplněna o červené pole sloužící k vyznačení její platnosti.

*Zvláštní registrační značka pro historická vozidla začíná vždy znakem vyjadřujícím písmeno "V", za nímž se umísťují čtyři arabské číslice.

*Zvláštní registrační značka trvale manipulační se skládá nejméně z pěti znaků a nejvíce z šesti znaků a začíná vždy písmenem kódu kraje, ostatní znaky jsou složeny z velkých písmen latinské abecedy a arabských číslic.
*Zvláštní registrační značka pro jednorázové použití s omezenou platností se skládá ze sedmi znaků a začíná vždy písmenem kódu kraje, ostatní znaky jsou vyjádřeny arabskými číslicemi.
*Zvláštní registrační značka pro zkušební účely se skládá z pěti znaků a začíná vždy písmenem "F", ostatní znaky jsou vyjádřeny arabskými číslicemi.

Vyznavačům "lidové tvořivosti" připoměňme, že nejen obsah, ale i forma značky je pevně dána:

Všechny druhy tabulek registrační značky jsou vyrobeny ze slitin lehkých kovů. Toto neplatí pro tabulku zvláštní registrační značky jednorázové s omezenou platností, která je vyrobena z tvrdého papíru.

Tabulku registrační značky vozidel tvoří obdélník se zaoblenými rohy s poloměrem zaoblení 10 mm o rozměru

* 520 x 110 mm pro osobní a nákladní vozidlo, autobus, speciální vozidlo a přípojné vozidlo,

* 340 x 200 mm pro nákladní vozidlo, autobus, speciální vozidlo a přípojné vozidlo,

* 280 x 200 mm pro osobní automobil a pro traktor a zvláštní motorové vozidlo a zvláštní přípojné vozidlo,

* 200 x 160 mm pro motocykl,

* 80 x 110 mm pro moped,

* 210 x 150 mm pro tabulku zvláštní registrační značky pro jednorázové použití s omezenou platností,

* 520 x 110 mm pro tabulku zvláštní registrační značky zkušební a pro tabulku zvláštní registrační značky trvale manipulační.

Tabulky registrační značky jsou pro jejich identifikaci rozlišeny barevným provedením takto:

* pro silniční motorová vozidla a přípojná vozidla - bílý podklad a černé znaky,

* pro zvláštní motorová vozidla a zemědělské a lesnické traktorya jejich přípojná vozidla - žlutý podklad a černé znaky,

* pro vozidla, jejichž vlastník nebo provozovatel je osoba užívající diplomatickou imunitu - modrý podklad a žluté znaky,

* pro vozidla odhlášena k trvalému vývozu do zahraničí - bílý podklad a černé znaky,tabulka je na pravé straně doplněna červeným polem, ve kterém se vyznačuje její platnost. (max 3 měsíce)

* registrační značka pro historická vozidla - bílý podklad a zelené znaky,

* registrační značka pro jednorázové použití s omezenou platností - zelený podklad a černé znaky. Na tabulce je dále vytištěna doba platnosti, datum přidělení, prostor pro otisk razítka a pro podpis oprávněné osoby,

* pro zvláštní registrační značku trvale manipulační - bílý podklad a zelené znaky,

* pro zvláštní registrační značku pro zkušební účely - bílý podklad a zelené znaky.

Po obvodu všech tabulek registrační značky je vylisován barevný okraj, jehož šířka čáry je 4 mm. Barva okraje je shodná s barvou znaků jednotlivých druhů registrační značky. Toto neplatí pro tabulku zvláštní registrační značky pro jednorázové použití.

Tabulky registrační značky vyrobené ze slitin lehkých kovů jsou opatřeny kruhovým prostorem pro umístění nálepky o provedené pravidelné technické prohlídce vozidla a o provedeném pravidelném měření emisí.

"Tuneři", kteří s oblibou montují registrační značky na spodní hranu nárazníku by měli vědět že:

Tabulka registrační značky musí být umístěna na vozidle vpředu a vzadu, a to kolmo ke směru jízdy. Silniční motorová vozidla a zvláštní motorová vozidla mají tabulku registrační značky umístěnu vpředu uprostřed nebo s výjimkou osobních vozidel vlevo a vzadu uprostřed nebo vlevo. Přípojná vozidla pouze vzadu uprostřed nebo vlevo.

Vpředu musí být tabulka registrační značky umístěna na vozidlo tak, aby její spodní hrana nebyla níže než 200 mm a vzadu níže než 300 mm od roviny vozovky. Horní hrana tabulky registrační značky umístěné na vozidle nesmí být výše než 1250 mm od roviny vozovky.

Cestujete-li přes hranice, může celníka a zahraniční policisty zajímat i tzv. rozlišovací značka státu, které má opět přesně dané parametry:

Rozlišovací značka státu je oválná tabulka z lehké slitiny nebo ze samolepícího materiálu předepsaných rozměrů a provedení, na které je zapsán kód příslušného státu a kterou musí být vybaveno vozidlo provozované na území cizího státu

* Tabulka rozlišovací značky státu je tvořena elipsovitým tvarem o rozměrech minimálně 175 mm šířky a 115 mm výšky. V této tabulce jsou vepsány znaky tvořící písmena "CZ". Výška znaků je nejméně 80 mm a šířka čar znaků je nejméně 10 mm.

* Tabulka rozlišovací značky státu je barevně provedena tak, že podklad je bílé barvy a znaky jsou černé barvy.

* Po obvodu tabulky rozlišovací značky státu je barevný okraj, jehož šířka čáry je 4 mm. Barva okraje je černá.

* Podklad rozlišovací značky státu může být vyroben v reflexním provedení a opatřen jistícími prvky. Na tabulce rozlišovací značky státu a v její těsné blízkosti se nesmí umístit žádné nápisy nebo rušivá vyobrazení, které by mohly snížit čitelnost rozlišovací značky státu.

Na závěr už pouze dodejme, že: 

Tabulka registrační značky musí být v čistém stavu za nesnížené viditelnosti čitelná na vzdálenost nejméně 40 metrů.

Vlastník a provozovatel vozidla musí udržovat tabulku registrační značky v řádném stavu tak, aby byla na vozidle v provozu na pozemních komunikacích zachována její čitelnost.

Vlastník a provozovatel vozidla je povinen chránit tabulku registrační značky proti zneužití. Dbá na to, aby tabulka registrační značky nebyla umístěna na vozidlo, na které nebyla přidělena.

***

Citována: VYHLÁŠKA Ministerstva dopravy a spojů 243/2001 Sb. ze dne 29. června 2001 o registraci vozidel

Změny: 496/2001 Sb. a 368/2002 Sb.

Plné znění vyhlášky najdete ZDE.

***

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.