Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Abeceda městského motorkáře: buďte slyšet a stále ve střehu

aktualizováno 
Pohyb na motocyklu ve velkém městě má svoje nepopiratelné přednosti - všude jste včas, neomezují vás dopravní zácpy, nemusíte se v létě péct v uzavřeném autě. Pokud právě vyrážíte do ulic na novém skútru, zažijte si pár základních pravidel. Hlavně buďte ostražití.
Dveře se mohou otevřít u kteréhokoli stojícího auta

Dveře se mohou otevřít u kteréhokoli stojícího auta | foto: Jan Karásek - Motohouse

Evropa jezdí v létě na motorkách, toho si nelze při prázdninových cestách nevšimnout. Každodenní kličkování na dvou kolech mezi podstatně většími a těžkopádnějšími automobily má ale i svá úskalí.

Důležité je vidět
Mít přehled, vědět, co se přede mnou a kolem mě děje. Důležitá je koncentrace, předvídavost. Podcenit proto nesmíte ani natolik triviální záležitost, jako je co nejčistší, a pokud možno co nejméně omezující výhled. Velikost hledí helmy by měla být co největší, aby neomezovala ani periferní vidění.

Ilustrační fotoIlustrační foto

Brýle rozhled řidiče přeci jen ovlivní

Být slyšet
Rada na hranici platných technických pravidel, ovšem velice prospěšná. Lehce laděný pobrumlávající výfuk "varuje" už z dálky. Obzvláště chodci o vás vědí, předejdete tak nejednomu zbytečnému karambolu! Právě tichá jízda je tak největší bolestí v současnosti tak moderních elekroskútrů – chodci, když neslyší žádný zvuk motoru, ztrácejí nutkání rozhlédnout se a vkročí nešťastnému motocyklistovi bez váhání do vozovky. Sluší se ale dodat, že každá "legrace" má svůj limit a i laděný či otevřený výfuk by měl fungovat v rámci regulí - tedy, měl by tedy mít homologaci.

manuál pro skútrařky

Nestavte se do první řady na semaforu v kopci a kupte si blond paruku - více čtete ZDE

Vedlejší silnice
Ostražitost musí jezdec na motocyklu udržovat před každou vedlejší silnicí. Kdykoli mu může někdo z vedlejší vyjet před rozjetý stroj a nemusí to být vůbec úmyslné, stačí když řidič z vedlejší motorkáře jednoduše přehlédne. Pokud se podobný karambol stane dvěma automobilů, bývají z toho často jen pomačkané plechy. Pokud je jeden z účastníků takové nehody motocyklista, bývají následky často i fatální. Ostražitost je na místě i ve chvíli, kdy automobil před vámi začne "podezřele" zpomalovat. Hledající řidič auta pak povětšinou zabočí k objevenému cíli (obchod, garáž, parkovací místo) zcela automaticky, často bez toho, aby bral ohled na okolí. Nezapomeňte ani na další veledůležité pravidlo: nikdy nepředjíždějte, když je vlevo od vás jakákoliv (i malá) odbočka.

Ilustrační foto

Nepozorné auto na vedlejší silnici = velký motorkářův problém

Otevřené dveře
Doba, kdy se u nás pomstychtiví řidiči snažili na semaforech zamezit průjezdu motocyklu kolonou stojících aut tím, že otevřeli dveře, je snad už nenávratně pryč. Moderní řidič ví, že motorka projíždějící mezi auty kolonu naopak ztenčí a dopravě uleví (její řidič v zácpě totiž právě ubral jeden stojící automobil). Proto se strašáku otevírajících se dveří v koloně nebojte. Dávejte si ovšem pozor v menších uličkách, mezi parkujícími auty. Stačí totiž málo. Roztěkaný řidič, který se po těžkém dni těší na volný večer a zapomene se při vystupování z auta podívat do zpětného zrcátka. Pak stačí jen přiotevřené dveře...

Protijedoucí auta na semaforu
Takřka učebnicová situace: dojíždíte na motorce ke křižovatce, svítí zelená, váš pruh je již vyprázdněný, takže přidáte svému stroji na rychlosti. Máte v dobrém úmyslu projet křižovatkou, než padne oranžová s červenou. Bohužel, v té samé chvíli se oproti vám rozjede automobil, jehož řidič odbočuje vlevo (může, i jemu svítí zelená). Protijedoucího motocyklistu lze velice lehce přehlédnout, čelní srážce se pak už povětšinou nelze vyhnout.

Ilustrační foto

Předvídat je třeba i chování protijedoucích vozidel

Chodci
Na pozoru se mějte i ve chvílích, kdy přijíždíte po víceproudé komunikaci k přechodu pro chodce. To, že automobil ve vedlejším pruhu jede pomalu (nebo začíná brzdit), totiž bude s největší pravděpodobností znamenat, že se chystá k zastavení před přechodem – což ale jezdec na motocyklu velice špatně (přes ono jedoucí auto) zachytí. Proto je lepší začít brzdit také, a zbytečně neriskovat. Při těchto nehodách bývá většinou nevinnou obětí chodec.

Ilustrační foto

Někdy chodec nedokáže odhadnout, co je motorka schopna ubrzdit

Rychlost
Podle statistik jsou ale častou obětí při dopravních nehodách právě motorkáři. Řadu krizových situací zkrátka nedokážete za řidítky ovlivnit, můžete je vážně jen maximálně předvídat. Jediné, co má motocyklista zcela ve své moci, to je rychlost, se kterou se bude v hustém městském provozu pohybovat. Zkušení jezdci vědí, že je dobré jet vždy tak, aby bylo dost času zabrzdit, a nebo naopak včas a efektivně akcelerovat. Proto mějte připravené dva prsty na páčce spojky a přední brzdy. Buďte neustále ve střehu. Předností motocyklu je jeho mrštnost, ovladatelnost. Zkoušet maximální rychlost ve městě je nesmysl. Riskují jen začátečníci, zní poslední, ale možná nejdůležitější pravidlo.

Ilustrační foto

Odřené plasty, to je při nehodě motocyklu jen ta nejnižší daň

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.