Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

Německý autoklub ADAC podváděl s hlasy v anketě o auto roku

  • 25
Německý autoklub ADAC manipuloval s výsledky každoroční ankety o nejoblíbenější auto. Uměle navyšoval počet hlasujících. Jeho představitelé sice tvrdí, že samotné výsledky to nijak neovlivnilo, ale už se ozvaly hlasy požadující přezkoumání. Zpochybněny jsou i testy, které ADAC provádí.

Autoklub, který je s 19 miliony členů největším sdružením svého druhu v Evropě a vůbec největším spolkem v Německu, původně přiznal "přikrášlování" výsledků ankety Žlutý anděl jen za rok 2013. Šlo přitom prý pouze o navyšování množství došlých hlasů, nikoli o ovlivňování pořadí.

Odpovědnost za to podle ADAC převzal výhradně šéf komunikace firmy Michael Ramstetter, který tak údajně chtěl cenu učinit ještě prestižnější. Ramstetter okamžitě rezignoval na všechny funkce ve společnosti; kromě řízení firemní komunikace byl od roku 1998 i šéfredaktorem klubového časopisu Motorwelt.

Vedoucí představitel ADAC Karl Obermair nicméně listu Süddeutsche Zeitung potvrdil, že k manipulacím s výsledky soutěže docházelo už déle. "Ramstetter na náš dotaz připustil, že zveřejňovaná čísla u volby nejoblíbenějšího auta Němců si i v jiných letech vymýšlel," uvedl Obermair.

Podvody podle něj umožnila skutečnost, že šéf komunikace měl jako jediný přístup ke sčítání všech hlasování. Ramstetter se za své jednání omluvil, více ho ale komentovat nechtěl.

Podle zjištění Süddeutsche Zeitung v loňské anketě hlasovalo 76 tisíc lidí, pořadatelé ale oznámili 290 tisíc účastníků. Pro vítězné auto pro rok 2014, kterým se stal Volkswagen Golf, podle zveřejněných výsledků hlasovalo 34 299 členů ADAC, v reálu jich ale prý bylo desetkrát méně - jen 3 409.

Na tiskové konferenci v Mnichově se Obermair podle agentury DPA členům klubu za falšování výsledků soutěže omluvil a obvinil bývalého vedoucího komunikace z "neuvěřitelné troufalosti", s jakou do ankety zasahoval.

Autoklub chce výsledky prověřit, údaje o hlasování však chybí

Výsledky cen v minulých ročnících chce nyní autoklub prověřit. "Důvěryhodnost a důvěra jsou naše největší bohatství," zdůraznil Obermair. Poznamenal nicméně, že kompletní prověrka nejspíš nebude možná, neboť některé statistiky hlasování se hned po předání ocenění likvidovaly.

Dopravní expert z univerzity v Duisburgu Ferdinand Dudenhöffer vyzval k radikální restrukturalizaci ADAC, který pomáhá řidičům na silnicích při nehodách, testuje dopravní prostředky, vybavení pro ně, kvalitu odpočívadel nebo tunelů a provozuje rovněž vlastní cestovní kancelář.

"Je potřeba prověřit také jeho statistiky o nehodách nebo o tunelech," řekl Dudenhöffer DPA. Když někdo lhal ve výsledcích ankety, není vyloučené, že lhal i v jiných výstupech, konstatoval odborník na automobilový průmysl.

Obermair na tiskové konferenci slíbil organizační reformy, které mají pomoci obnovit důvěru v ADAC. Další personální změny autoklub ale neplánuje a za správností výsledků testů pro motoristy si stojí.

Aféra zasáhla i do boje o dálniční mýtné pro cizince

K objasnění celé záležitosti autoklub vyzval také ministr dopravy Alexander Dobrindt a bavorský premiér Horst Seehofer, proti jejichž projektu dálničního mýtného pro cizince se ADAC dlouhodobě staví.

"V souvislosti s mýtem jsem se vždycky ptal, kam chodí na ty závěry," zpochybnil Seehofer argumenty autoklubu ve sporu o plánovaný poplatek na německých dálnicích pro osobní auta registrovaná v zahraničí.

Nedávná studie vypracovaná na podnět ADAC tvrdila, že celý projekt bude pro německou pokladnu ztrátový. Německé ministerstvo dopravy si od něj naopak slibuje minimálně stovky milionů eur ročně na opravy a výstavbu dálniční a silniční sítě.

,