Jedinou aerovku svého druhu dovedli restaurátoři k (ne)dokonalosti

Čtyřicet let byl ztracen, jedenáct posledních let strávil po renovátorských dílnách. V sobotu se jediný vyrobený exemplář vozu Aero 750 Sport Coupé vrátí na silnice. A jeho současný majitel si dal velkou práci, aby auto bylo co nejvíc podobné stavu, ve kterém s ním v roce 1934 pražský bonviván a závodník Otto Nimshaus odstartoval do závodu 1 000 mil československých. Včetně jeho nedokonalostí.
Barva vozu by měla co nejvíc odpovídat originálu. Přesný odstín ale nikdo neví....

Barva vozu by měla co nejvíc odpovídat originálu. Přesný odstín ale nikdo neví. Nimshaus pouze prozradil, že byl vůz modrý. | foto: Jan PáleníkiDNES.cz

Otto Nimshaus patřil k pražské smetánce. A k ní patřily ve třicátých letech i závodní vozy a automobilové závody. Bonviván a kamarád Hugo Haase chtěl do druhého ročníku závodu 1 000 mil československých vyrazit s něčím speciálním. A tak se začal psát příběh této „aerovky“.

Krásné kupé s prosklenou střechou vzniklo ve strašnické karosárně Oldřicha Uhlíka na závodním šasi, které dodala přímo „aerovka“. Vše mělo být připraveno a odzkoušeno před závody, jenže karosárna nakonec vůz dodala jen tři dny před startem.

Budíky v interiéru odpovídají stavu z roku 1934. Vodítkem byl dopis závodníka...
Větrací klapky na zadním čele byly předchozími majiteli zavařeny. Po očištění...

Aero trpělo spoustou „dětských nemocí“ a posádka musela závod v půlce vzdát. Zklamaný Nimshaus auto předal továrně Aero. Až do roku 1936 byl vůz prokazatelně k vidění na různých závodech, pak ale zmizel. A vynořil se o víc jak čtyřicet let později.

Košický objev

„Objevil ho na konci 70. let náhodou v Košicích pan Milan Pulec z Prostějova. Původně si tam jel pro jiné auto, nějaký mercedes. To nedopadlo, ale řekli mu, že kdyby měl zájem, mají tam ještě nějaké staré prvorepublikové auto,“ popisuje objevení vozu jeho současný majitel Tomáš Vališ.

Auto, spíš jeho torzo, tedy putovalo na Moravu. A přišla i jeho první renovace. Tehdy už nemělo tovární závodní podvozek, ale sériový. „Těžko říct, co se s továrním stalo. Možná ho Aero nechtělo prodat, možná prostě nepřežil, protože tehdy byla závodní šasi kvůli nízké hmotnosti velmi křehká,“ přemítá Vališ. Vůz se od Milana Pulce dostal k Josefu Koblihovi a ten se pustil do renovace. Z dnešního pohledu poněkud necitlivé.

Pod jeho zásahy ale zůstala zachována řada původních prvků, které se nyní na auto vrátily. Třeba zadní světla. Při první renovaci je tehdejší majitel posunul víc do rohů karoserie. Zavařil i výdechy na zadním čele stejně jako držák původní „espézetky“.

Fotografie je z výstavy Automobil 1896-1986, na které byl vůz vystaven po první renovaci. Neodpovídá podvozek, motor, barva a chybí řada dobových doplňků včetně přídavného světlometu Scintilla.

Když se karoserie očistila, všechny změny vystoupily na povrch a stačilo původní umístění obnovit. Podobné to bylo i s výdřevou – dřevěnou konstrukcí karoserie. „Ta byla už tehdy hodně špatná. Na řadě míst byla vyhnilá. A s čím si tehdejší majitel nevěděl rady, to obalil plechem a svařil. Když jsme pak auto rozebírali, uvnitř jsme našli původní dřevo, i když slepené térem, epoxidem a bůhví čím. Truhlář se ale měl čeho chytit, viděl, jak byly díly napojeny, znal způsob technického řešení,“ říká Vališ. Vůz tak dostal výdřevu novou, ta se pak osadila původní plechařinou, která se zachovala ve slušném stavu. A s ní i spousta detailů.

Dopis od Nimshause

A ještě za jednu věc současní restaurátoři svému předchůdci vděčí. Za dopis Otto Nimshause (později si říkal Otakar), který až do své smrti v roce 1988 stále žil v Praze. Nimshaus totiž na začátku osmdesátých let v dopisu Koblihovi popsal nejen historku o vzniku auta, ale i jeho výbavu včetně značek jednotlivých komponentů. Za železnou oponou to tehdy byly celkem bezcenné informace, o pětadvacet let později se ale mohlo podle Nimshausova seznamu začít shánět. Tachometr Jäger, spínací skříňka Bosch, letecká palivová pumpa.

„Vlastně jsme to auto sbírali po celé Evropě. Třeba tu pumpu jsme koupili už před deseti roky, ale bylo jasné, že když ji nevezmeme, už ji nemusíme nikdy sehnat,“ popisuje Vališ. Ten na renovaci úzce spolupracoval s Ctiborem Šilhánem, uznávaným restaurátorem vozů Aero. A s ním se shodl na tom, že auto musí vypadat právě tak, jako když do něj Nimshaus v roce 1934 sedl a vyjel z Prahy na neúspěšnou tisícimílovou závodní cestu.

Aero 750 Sport Coupé před startem závodu 1 000 mil československých v roce 1934. Dobový popisek "Nimshans dobře pochopil význam aerodynamického tvaru a objednal si na svou 750 ccm Aero novou karoserii od Uhlíka, Strašnice. Tvar pěkný, strop průhledný."

Jednou ze „záhad“, kterou bylo třeba rozhodnout, byla barva. Nimshaus Koblihovi napsal, že auto bylo modré. A tak tehdy dostalo typickou „pošťáckou“ modř. Ta ale má s originálem pramálo společného. „Tehdy nebyly pigmenty jako dneska, ani takový lesk. Tak to auto nikdy nemohlo vypadat,“ vypráví Vališ. Podle černobílých předválečných fotek bylo navíc jasné, že je vůz světlejší. Proto padla volba na šedomodrou pastelovou barvu v pětasedmdesátiprocentním matu.

A kromě „zašlého“ laku dostalo auto i celou řadu dalších ne dvakrát líbivých řešení, které na něj ale patří. Třeba okap pod pravou částí čelního skla. „Je tam z praktických důvodů. Malý stěrač s šestivoltovým motorkem nedokázal vodu účinně odvádět, díky okapu jí na okno z kapoty nešlo tolik. Dneska s tím autem nikdo v silném dešti jezdit nebude, takže si předchozí majitel řekl, že to nebude potřebovat a dal to pryč. To je ale úplně proti mé filozofii,“ říká rezolutně Vališ. Stejné je to se spartánským interiérem, čalouněné jsou jen sedačky, výplně dveří jsou duté, jen je v nich jednoduchá kapsa na drobnosti. Zkrátka závodní stroj přesně v takové podobě, jak před osmdesáti roky pravděpodobně vypadal.

Dobový popisek k fotografii ze závodu 1 000 mil československých: „Otto Nimshans měl také aurodynamouše, s vyhlídkou stropem. Ale, co je vše platno, když ztratil vyhlídku na první cenu.“

Vališ se Šilhánem jsou hrdí i na řadu unikátních „závodních“ řešení, kterými bylo auto vybaveno. Třeba na přídavnou nádrž umístěnou pod rezervou, ze které se benzin přečerpává zmíněnou elektrickou pumpou do hlavní nádrže v motorovém prostoru. Nebo na unikátní panty dveří, které lze bleskurychle vysadit. Jen v jedné věci nejde auto s dobou. Dostalo moderní elektronické zapalování. To je ale daň za spolehlivost, ostatně zkušený Ctibor Šilhán přiznává, že „sedmsetpadesátky“ nepatřily zrovna k nejspolehlivějším výrobkům aerovky. „To se projevilo i v tom, jaké obrovské množství jich vyrobili,“ říká s notnou dávkou ironie Ctibor Šilhán. Motor, který běží v tomto vozu, má výrobní číslo jedenáct, celkově jich zřejmě budou jen desítky kusů. Svůj původ mají v motoru z „cinkáče“, tedy pouhého půllitru. Z něj pak vznikla jako modifikace jednotka s objemem 662 kubíků a až z ní pochází závodní 750.

Renovované Aero 750 Sport Coupé poprvé „zavrčelo“ teprve ve středu. A už o tři dny později, v sobotu 26. září, se postaví na start tradičního brněnského automobilového závodu veteránů z Brna do Soběšic. Člověka hned napadne: Není to až příliš podobné tomu, jak celý tento příběh v roce 1934 začal? „Nejste první, koho to napadlo,“ směje se Vališ.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...