Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemědělec Agnelli zakládal Fiat v kavárně, vládl mu pak přes 40 let

  9:52aktualizováno  9:52
Pocházel ze statkářské rodiny, v mládí byl vojákem, později obchodoval se zemědělskými stroji, dělal starostu v rodném Villar Perosa nedaleko Turína - a koncem 19. století stál u zrodu Fiatu. Giovanni Agnelli se narodil 13. srpna 1866 před 150 lety. Založil slavnou italskou průmyslovou dynastii a turínské automobilce vládl přes 40 let.

Giovanni Agnelli | foto: FCA

Už jako důstojník se Agnelli zajímal o technické novinky a koncem 19. století stál u zrodu turínské automobilky Fiat, kterou jeho potomci ovládají dodnes. Budoucí průmyslový magnát vzešel ze zemědělského prostředí, jeho rodině patřily rozsáhlé pozemky. Už Agnelliho otec Edoardo se díky svému vlivu stal starostou a vypadalo to, že i syn půjde v jeho stopách.

Během služby u tehdy prestižního jezdectva jej ale fascinovala technika a když v 27 letech Giovanni Agnelli svlékl uniformu, zkoušel kromě obchodu s dřevem a osením podnikat také v průmyslu. Přestože měl za sebou studium na technické škole v Pinerolu, moc se mu to nedařilo.

Nadzvukový Fiat 8V byl prodejní propadák

Teď ho koupili za 43 milionů

Fiat 8V Supersonic Ghia, který se prodal v přepočtu za více než 40 milionů korun.

Podnikavý duch však Agnelliho táhl dál, a tak se přestěhoval do rušnějšího Turína, rodícího se centra italského průmyslu (dál ale zvládal být starostou rodného města). Zámožný a stále ještě mladý obchodník patřil k častým hostům turínské kavárny Burello, kde se scházeli nadaní technici, aristokraté i bohatí kupci jako on. A byla to právě tato kavárna, situovaná nedaleko nádraží, kde se v červenci roku 1899 zrodila firma, nazvaná Fabbrica Italiana Automobili Torino.

Zkratka FIAT přišla po sedmi letech

Italská továrna na automobily Turín, jak zní český překlad jména, se brzy proslavila a zkratka jejího názvu FIAT (už od roku 1906 psáno Fiat) se stala známou po celé Evropě. A Agnelli, který byl zpočátku jen jedním ze společníků, postupem času získal ve společnosti hlavní slovo i majoritu. Cesta ke slávě přitom začala skromně, výrobou čtyřkoňového vozíku podle konstrukce bratrů Ceiranových, který více než automobil opravdu spíše připomínal kočár bez koní.

Turínský výrobce byl navíc jen jednou z mnoha firem, které se ve své době snažily uspět na trhu. Už v roce 1910 se i díky Agnelliho zápalu stal největší italskou automobilkou, záběr jeho činnosti byl ale mnohem širší než jen výroby osobních vozů. Turínská továrna vyráběla také letecké motory, traktory či nákladní automobily, v roce 1917 přidala také železniční strojírny. To vše pod vedením Giovanniho Agnelliho, který v čele firmy vydržel přes 40 let.

Fotogalerie

V jeho éře se také automobilka poprvé vydala na cestu, která je pro Fiat dodnes typická, tedy výrobu malých vozů pro masy. V roce 1925 představil turínský výrobce model 509 s motorem o obsahu necelého litru. Skutečná revoluce přišla o 11 let později, když se na silnicích objevil maličký Fiat 500 Topolino. Dítě geniálního konstruktéra Danteho Giacosy se vyrábělo až do poloviny 50. let a z bran továrny Fiat vyjelo za tu dobu přes půl milionu vozítek.

Dnes velí Fiatu vnuk vnuka

Konce výroby auta pojmenovaného podle italského označení myšáka Mickeyho se ale Giovanni Agnelli nedožil, zemřel v prosinci 1945 ve věku 79 let. Konec továrníkova života přitom nebyl příliš šťastný, a to kvůli vyšetřování jeho spojení s fašistickým režimem a Benitem Mussolinim. Už v roce 1923 se stal Agnelli senátorem, jeho Fiat také pomáhal vyzbrojovat italskou armádu. Po Mussoliniho pádu byl proto z ředitelské funkce odvolán, až těsně před smrtí mu soud povolil návrat.

Po smrti zakladatele firmy stál dvě dekády v čele Fiatu zkušený obchodník Vittorio Valletta, jehož na postu prezidenta firmy v roce 1966 vystřídal Giovanniho stejnojmenný vnuk, přezdívaný Gianni nebo také Avvocato (právník). Tato mimořádně charismatická osobnost vedla Fiat přes 30 let a do jeho chodu zasahovala až do své smrti v roce 2003. Dnes zastupuje rodinu Agnelliů v čele Fiatu (dnes Fiat Chrysler Automobiles) Gianniho vnuk John Elkann.

Autor:




Nejčtenější

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Skútr Čezeta
Ikonický skútr zvaný Prase: jezdil v USA, vyráběli ho i na Zélandu

Československý skútr Čezeta byl ve své době velice oblíbený, ale také drahý. Velký zájem o něj byl v zahraničí, dokonce i ve Spojených státech. Dnes je...  celý článek

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.
Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza...  celý článek

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Další z rubriky

SdKfz 2 je také známé jako Kleines Kettenkraftrad HK 101 nebo Kettenkrad. Lehké...
Autofotka týdne: Motorka křížená s pásákem řidítka má, ale nepotřebuje je

SdKfz 2 je také známé jako Kleines Kettenkraftrad HK 101 nebo Kettenkrad. Lehké polopásové vozidlo zkonstruované a vyráběné firmou NSU v Neckarsulmu používal...  celý článek

Tatra 87 a Hans Ledwinka. Snímek byl pořízen roku 1967 v Mnichově, tedy v roce,...
Génius, který stvořil slavné tatrovky a Porsche u něj okoukal Brouka

Rakouský konstruktér Hans Ledwinka patří k legendám československého automobilového průmyslu. Během svého působení v kopřivnické firmě Tatra stál u zrodu...  celý článek

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.