Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Agresivita na silnicích stoupá. Najíždění lze brát jako pokus o vraždu

  13:46aktualizováno  13:46
Agresivity na silnicích stále přibývá, shodují se dopravní experti s laiky. Vystresovaní lidé v dnešní uspěchané době často jednají zkratkovitě i v situacích, kdy by jindy zůstali klidní.

Centrum dopravního výzkumu označuje za agresivní takové chování řidiče, které zvyšuje riziko kolize a je motivováno netrpělivostí, nepřátelstvím nebo pouze snahou o získání času, respektive touhou dorazit k cíli dříve než ostatní.

Není to problém jen na našich silnicích. Zhruba třetina českých řidičů uvádí, že se v průběhu uplynulého roku stala obětí agresora, v EU se do tohoto problému dostala až polovina řidičů a v USA a Rusku to byly až dvě třetiny řidičů.

„Příčin agresivního chování je ale více a agresorem za volantem se může stát každý z nás. I někteří navenek slušní lidé se po usednutí do automobilu stávají agresivními jedinci,“ komentuje šéf BESIPu Martin Farář. „Auto a pocity při jeho řízení jim může kompenzovat některé jejich komplexy a vyvolávat určitý pocit nadřazenosti a moci nad okolím.“

Špatný příklad pro děti

Nová kampaň BESIPu Děláš to taky se zaměřila na bezpečnost dětí. Má upozornit rodiče, že špatným příkladem mohou své potomky ohrozit a nepřímo tak způsobit nehodu. Novým tématem je právě agresivní chování na silnici.

„Agresivní chování řidiče je zpravidla selháním jednotlivce. V tomto směru jednoznačně vítáme snahu Ministerstva dopravy, která v rámci připravované legislativní změny zákona o provozu na pozemních komunikacích klade větší důraz na dopravně-psychologické vyšetření,“ říká ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

Řidičům vadí problikávání i váhavá jízda

Podle posledních údajů odpovídá v Česku agresivní chování řidičů až za čtyřicet procent smrtelných dopravních nehod. Jako agresivní u nás pociťují řidiči především výhružná gesta a problikávání.“ Častými projevy agresivity však obecně jsou i překračování rychlostních limitů, nedodržování bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucích vozidel, kličkování v jízdních pruzích nebo předjíždění v nepřehledných místech,“ vypočítává Farář.

Řidičům vadí také bezdůvodné zabrání dvou parkovacích míst, včasné neztlumení dálkových světel, vjetí do ucpané křižovatky a následné zablokování provozu, předjetí řady čekajících vozů a agresivní natlačení se do jejího čela, odbočování z levého jízdního pruhu na poslední chvíli, změna pruhů bez použití blinkrů nebo váhavá a nejistá jízda jiného řidiče.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

„Všechny tyto situace jsou součástí běžného provozu a jsou v řadě případů také spouštěcím mechanismem, který může vyvolat agresivitu opravdu u každého, kdo v danou chvíli sedí za volantem,“ říká Martin Farář.

Agresivní řidič svým jednáním nejen zvyšuje riziko vzniku dopravní nehody, ale následně negativně působí na psychiku dalších účastníků silničního provozu. Tím vzniká dominový efekt, kdy jeden jediný agresor dokáže vyvolat agresivitu u řady dalších lidí.

Auto jako zbraň

„Bohužel agresivita mezi řidiči jako taková u nás není v zákoně nijak definována. V některých zemích tomu tak je, například v sousedním Německu, kde i u nás běžné problikání dálkovými světly auta před námi je považováno za projev agrese,“ vysvětluje šéf BESIPu.

„Na druhou stranu, v případě, že někdo na někoho vědomě najíždí a snaží se ho například vytlačit ze silnice, může být obviněn z trestného činu. Podle některých právníků dokonce z pokusu o vraždu, protože auto je zbraň. Záleží pak ale na dané situaci a posouzení příslušným soudem,“ varuje Martin Farář.

„V případě pouhého pokusu o vraždu hrozí pachateli deset až patnáct roků. Při těžkém ublížení na zdraví, znovu zdůrazňuji i ve stádiu pokusu, tři až deset let. A u obecného ohrožení je tam sazba tři až osm roků. Přitom k samotné nehodě agresivním způsobem jízdy ani nemusí dojít. Opravdu lze některé situace posoudit tak, že by k takovému obvinění mohlo dojít,“ dodává advokát Jan Černý.





Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.