Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Agresivita řidičů roste, policisté na ně nemají zbraň

  16:00aktualizováno  16:00
Agresivní styl jízdy patří k nejčastějším původcům problémů. „Problém je, že nemáme definované agresivní chování na silnici,“ shodují se dopravní odborníci. Policisté ho pak nemohou efektivně postihovat.

Prchající řidič prorazil policejní zátarasy | foto: iDNES.cz, Jan Daněk,  iDNES.cz

„Chováním za volantem člověk ukazuje, jaký je,“ říká Jindřich Komárek z policejní akademie ČR. Agresivita podle Komárka úzce souvisí s hustotou provozu. V Česku je 55 tisíc kilometrů silnic a nijak výrazně jejich délka neroste, naopak počet vozidel a objem ujetých kilometrů roste výrazně. „Agresivita roste s množstvím aut,“ vysvětluje expert.

Podle dopravních odborníků může agresivita až za polovinu nehod a úmrtí na silnicích.

Agresivní jízda není v českých předpisech definována, zákon vyžaduje ohleduplnost. Odborníci mluví podle Komárka o agresivním způsobu jízdy jako o sobeckém, ctižádostivém, netrpělivém. Jedna z definic říká, že agresivní jízda je taková, kdy se řidič dopustí kombinace dopravních přestupků tak, že dojde k ohrožení jiných osob nebo majetku.

Dopravní psychologové kategorizují agresivní chování za volantem do čtyř skupin. Od toho nejméně závažného, kam patří nesprávné parkování, nevypínání dálkových světel, nepoužívání směrovek přes poškozování vozovky a závodění až po ty nejhorší způsoby bezohledné jízdy a fyzické útoky.

„Chování řidiče lze za agresivní označit jednoduše tehdy, pokud zvyšuje riziko kolize a je motivováno netrpělivostí, nepřátelstvím nebo pouze snahou o získání času, přáním dorazit k cíli dříve než ti ostatní,“ uvádí Centrum dopravního výzkumu.

Podle dopravních odborníků a psychologů navíc agresivita řidičů stále vzrůstá a hrozí, že se stane celosvětovým problémem.

„V zahraničí znají i útok motorovým vozidlem a je to trestný čin,“ říká Komárek. V Česku má policie efektivně postihovat už „myškování“ nebo nedodržování bezpečného odstupu mezi vozy. Přitom nedodržení bezpečného odstupu je v Česku jedním z nejčastějších projevů agresivní jízdy.

Lepení se na nárazník auta před sebou nebo kličkování není možné podle Komárka v Česku efektivně systematicky postihovat. „V USA nebo Německu to jde,“ dodává expert z policejní akademie.

Podle výzkumu ČVUT zveřejněného v roce 2010 lze nebezpečného šoféra potkat na každých 16 kilometrech. Podle policejních statistik ujede v Česku ročně 14 tisíc lidí od nehody.

„Na zbraň potřebujete psychologické vyšetření, na řízení auta, které může být mnohem nebezpečnější, ho mít nemusíte,“ uzavírá Komárek.

Asi nejznámější případ agrese na našich silnicích:






Nejčtenější

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.