Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Agresivita řidičů roste, policisté na ně nemají zbraň

  16:00aktualizováno  16:00
Agresivní styl jízdy patří k nejčastějším původcům problémů. „Problém je, že nemáme definované agresivní chování na silnici,“ shodují se dopravní odborníci. Policisté ho pak nemohou efektivně postihovat.

Prchající řidič prorazil policejní zátarasy | foto: iDNES.cz, Jan Daněk,  iDNES.cz

„Chováním za volantem člověk ukazuje, jaký je,“ říká Jindřich Komárek z policejní akademie ČR. Agresivita podle Komárka úzce souvisí s hustotou provozu. V Česku je 55 tisíc kilometrů silnic a nijak výrazně jejich délka neroste, naopak počet vozidel a objem ujetých kilometrů roste výrazně. „Agresivita roste s množstvím aut,“ vysvětluje expert.

Podle dopravních odborníků může agresivita až za polovinu nehod a úmrtí na silnicích.

Agresivní jízda není v českých předpisech definována, zákon vyžaduje ohleduplnost. Odborníci mluví podle Komárka o agresivním způsobu jízdy jako o sobeckém, ctižádostivém, netrpělivém. Jedna z definic říká, že agresivní jízda je taková, kdy se řidič dopustí kombinace dopravních přestupků tak, že dojde k ohrožení jiných osob nebo majetku.

Dopravní psychologové kategorizují agresivní chování za volantem do čtyř skupin. Od toho nejméně závažného, kam patří nesprávné parkování, nevypínání dálkových světel, nepoužívání směrovek přes poškozování vozovky a závodění až po ty nejhorší způsoby bezohledné jízdy a fyzické útoky.

„Chování řidiče lze za agresivní označit jednoduše tehdy, pokud zvyšuje riziko kolize a je motivováno netrpělivostí, nepřátelstvím nebo pouze snahou o získání času, přáním dorazit k cíli dříve než ti ostatní,“ uvádí Centrum dopravního výzkumu.

Podle dopravních odborníků a psychologů navíc agresivita řidičů stále vzrůstá a hrozí, že se stane celosvětovým problémem.

„V zahraničí znají i útok motorovým vozidlem a je to trestný čin,“ říká Komárek. V Česku má policie efektivně postihovat už „myškování“ nebo nedodržování bezpečného odstupu mezi vozy. Přitom nedodržení bezpečného odstupu je v Česku jedním z nejčastějších projevů agresivní jízdy.

Lepení se na nárazník auta před sebou nebo kličkování není možné podle Komárka v Česku efektivně systematicky postihovat. „V USA nebo Německu to jde,“ dodává expert z policejní akademie.

Podle výzkumu ČVUT zveřejněného v roce 2010 lze nebezpečného šoféra potkat na každých 16 kilometrech. Podle policejních statistik ujede v Česku ročně 14 tisíc lidí od nehody.

„Na zbraň potřebujete psychologické vyšetření, na řízení auta, které může být mnohem nebezpečnější, ho mít nemusíte,“ uzavírá Komárek.

Asi nejznámější případ agrese na našich silnicích:






Nejčtenější

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Další z rubriky

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.