Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Agresivita řidičů roste, policisté na ně nemají zbraň

  16:00aktualizováno  16:00
Agresivní styl jízdy patří k nejčastějším původcům problémů. „Problém je, že nemáme definované agresivní chování na silnici,“ shodují se dopravní odborníci. Policisté ho pak nemohou efektivně postihovat.

Prchající řidič prorazil policejní zátarasy | foto: iDNES.cz, Jan Daněk,  iDNES.cz

„Chováním za volantem člověk ukazuje, jaký je,“ říká Jindřich Komárek z policejní akademie ČR. Agresivita podle Komárka úzce souvisí s hustotou provozu. V Česku je 55 tisíc kilometrů silnic a nijak výrazně jejich délka neroste, naopak počet vozidel a objem ujetých kilometrů roste výrazně. „Agresivita roste s množstvím aut,“ vysvětluje expert.

Podle dopravních odborníků může agresivita až za polovinu nehod a úmrtí na silnicích.

Agresivní jízda není v českých předpisech definována, zákon vyžaduje ohleduplnost. Odborníci mluví podle Komárka o agresivním způsobu jízdy jako o sobeckém, ctižádostivém, netrpělivém. Jedna z definic říká, že agresivní jízda je taková, kdy se řidič dopustí kombinace dopravních přestupků tak, že dojde k ohrožení jiných osob nebo majetku.

Dopravní psychologové kategorizují agresivní chování za volantem do čtyř skupin. Od toho nejméně závažného, kam patří nesprávné parkování, nevypínání dálkových světel, nepoužívání směrovek přes poškozování vozovky a závodění až po ty nejhorší způsoby bezohledné jízdy a fyzické útoky.

„Chování řidiče lze za agresivní označit jednoduše tehdy, pokud zvyšuje riziko kolize a je motivováno netrpělivostí, nepřátelstvím nebo pouze snahou o získání času, přáním dorazit k cíli dříve než ti ostatní,“ uvádí Centrum dopravního výzkumu.

Podle dopravních odborníků a psychologů navíc agresivita řidičů stále vzrůstá a hrozí, že se stane celosvětovým problémem.

„V zahraničí znají i útok motorovým vozidlem a je to trestný čin,“ říká Komárek. V Česku má policie efektivně postihovat už „myškování“ nebo nedodržování bezpečného odstupu mezi vozy. Přitom nedodržení bezpečného odstupu je v Česku jedním z nejčastějších projevů agresivní jízdy.

Lepení se na nárazník auta před sebou nebo kličkování není možné podle Komárka v Česku efektivně systematicky postihovat. „V USA nebo Německu to jde,“ dodává expert z policejní akademie.

Podle výzkumu ČVUT zveřejněného v roce 2010 lze nebezpečného šoféra potkat na každých 16 kilometrech. Podle policejních statistik ujede v Česku ročně 14 tisíc lidí od nehody.

„Na zbraň potřebujete psychologické vyšetření, na řízení auta, které může být mnohem nebezpečnější, ho mít nemusíte,“ uzavírá Komárek.

Asi nejznámější případ agrese na našich silnicích:






Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.