Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi jsou třetí nejagresivnější řidiči na světě, píše polský server

aktualizováno 
Velká Británie, Francie a Česko. To je podle průzkumu agentury TNS mezi více než třemi tisíci řidičů služebních vozů ve dvacítce zemí světa pořadí států, v nichž se šoféři nejčastěji setkávají s agresivním chováním na silnici.

84 procent všech firemních šoférů přiznalo, že se nechá při řízení něčím rozptylovat. | foto: Jan Váca, iDNES.cz

Sedm z deseti řidičů v těchto státech už zažilo nepřátelská gesta a každý druhý i nadávky a blokování cesty. Polský server wp.pl se podivuje nad tím, že se s obecně známým nedostatkem kultury na polských silnicích tamní řidiči dostali až na lichotivé 18. místo.

V první desítce nejproblematičtějších šoférů jsou podle průzkumu, který si zadala leasingová společnost LeasePlan, také Němci, Indové, Belgičané, Italové, Američané, Australané a Lucemburčané. Nejčastěji šoféři zmiňují problém s nepřátelskými a neslušnými gesty, to vadilo 76 procentům britských řidičů. V Polsku se s takovou nepříjemnou zkušeností potkalo jen 24 procent účastníků silničního provozu, 53 procentům šoférů na britských ostrovech pak někdo nadával. V tomto ohledu Britové jasně vedou, ve třetím Česku mělo podobný zážitek 40 procent řidičů.

Průzkum také zjišťoval, co šoféry služebních vozů přivádí nejvíce do varu. Není nijak překvapivé, že číslem jedna je nedodržování bezpečné vzdálenosti od předjedoucího auta (mimochodem v Česku jedna z častých příčin dopravních nehod), dvojkou pak zbytečně pomalá jízda a na třetím místě známé „myšky“, tedy nebezpečné předjíždění na poslední chvíli a „cpaní se“ do kolon s malými rozestupy.

Když se šoférů ptali, jaké národnosti řídí podle nich nejhůře, nikdo z nich nenominoval kolegy z vlastní země. Tedy s jedinou výjimkou, jíž jsou Řekové. Ti sami připouštějí, že jsou nejhorší řidiči na planetě.

Samozřejmě, že výsledky průzkumu je nutno brát s rezervou: jde totiž více o to, jak šoféři situaci na silnicích vnímají, což nutně nemusí odpovídat skutečné míře agresivního chování. Slušným řidičům třeba v Německu totiž budou neslušná gesta či agresivní troubení vadit mnohem více než Turkům či Italům, kde takové věci nikoho z míry nevyvedou. Viděno touto optikou je možná spíše pozitivní, že čeští řidiči si na své kolegy stěžují, než kdyby hulvátství brali jako normu.

Velká anketa však zjišťovala také jiné věci, některé výsledky jsou přitom hodně zajímavé. Například nejdéle dojíždějí do práce (míněna jedna cesta) Brazilci a Portugalci (90 minut), nejlépe jsou na tom Češi, Řekové a Španělé (méně než 30 minut). Třiašedesát procent všech pak alespoň na jedné cestě musí postát v koloně.

S tím (a s pracovní vytížeností) zřejmě souvisí i fakt, že 84 procent všech firemních šoférů přiznalo, že se nechá při řízení něčím rozptylovat: 73% v autě telefonuje (ne nutně bez handsfree), 51 procent jí a pije a 22 procent přiznává, že na mobilu brouzdá na sociálních sítích. Nejběžnější je tento nešvar ve Francii (34 %) a také v Česku a Nizozemsku (29 %). Naopak na opačné straně žebříčku jsou USA (7 %), Indie (8 %) a Austrálie (12 %). A ženy dělají všechny tyto věci častěji než muži (23 vs. 19 procent).

A tečka na závěr: polovina všech fleetových řidičů se svěřila, že by měla zájem o různé kurzy bezpečné jízdy a ocenila by, kdyby se jejich firma o bezpečnost zajímala, ale dělá jich to jen 30 procent.





Nejčtenější

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Další z rubriky

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
OBRAZEM: Supergalerie krasavic ženevského autosalonu

Ženevský autosalon nabízí kromě přehlídky čtyřkolových novinek, designérských kreací, sporťáků a aut snů také pohled na krásné ženy. První autosalonové dny...  celý článek

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.