Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi jsou třetí nejagresivnější řidiči na světě, píše polský server

aktualizováno 
Velká Británie, Francie a Česko. To je podle průzkumu agentury TNS mezi více než třemi tisíci řidičů služebních vozů ve dvacítce zemí světa pořadí států, v nichž se šoféři nejčastěji setkávají s agresivním chováním na silnici.

84 procent všech firemních šoférů přiznalo, že se nechá při řízení něčím rozptylovat. | foto: Jan Váca, iDNES.cz

Sedm z deseti řidičů v těchto státech už zažilo nepřátelská gesta a každý druhý i nadávky a blokování cesty. Polský server wp.pl se podivuje nad tím, že se s obecně známým nedostatkem kultury na polských silnicích tamní řidiči dostali až na lichotivé 18. místo.

V první desítce nejproblematičtějších šoférů jsou podle průzkumu, který si zadala leasingová společnost LeasePlan, také Němci, Indové, Belgičané, Italové, Američané, Australané a Lucemburčané. Nejčastěji šoféři zmiňují problém s nepřátelskými a neslušnými gesty, to vadilo 76 procentům britských řidičů. V Polsku se s takovou nepříjemnou zkušeností potkalo jen 24 procent účastníků silničního provozu, 53 procentům šoférů na britských ostrovech pak někdo nadával. V tomto ohledu Britové jasně vedou, ve třetím Česku mělo podobný zážitek 40 procent řidičů.

Průzkum také zjišťoval, co šoféry služebních vozů přivádí nejvíce do varu. Není nijak překvapivé, že číslem jedna je nedodržování bezpečné vzdálenosti od předjedoucího auta (mimochodem v Česku jedna z častých příčin dopravních nehod), dvojkou pak zbytečně pomalá jízda a na třetím místě známé „myšky“, tedy nebezpečné předjíždění na poslední chvíli a „cpaní se“ do kolon s malými rozestupy.

Když se šoférů ptali, jaké národnosti řídí podle nich nejhůře, nikdo z nich nenominoval kolegy z vlastní země. Tedy s jedinou výjimkou, jíž jsou Řekové. Ti sami připouštějí, že jsou nejhorší řidiči na planetě.

Samozřejmě, že výsledky průzkumu je nutno brát s rezervou: jde totiž více o to, jak šoféři situaci na silnicích vnímají, což nutně nemusí odpovídat skutečné míře agresivního chování. Slušným řidičům třeba v Německu totiž budou neslušná gesta či agresivní troubení vadit mnohem více než Turkům či Italům, kde takové věci nikoho z míry nevyvedou. Viděno touto optikou je možná spíše pozitivní, že čeští řidiči si na své kolegy stěžují, než kdyby hulvátství brali jako normu.

Velká anketa však zjišťovala také jiné věci, některé výsledky jsou přitom hodně zajímavé. Například nejdéle dojíždějí do práce (míněna jedna cesta) Brazilci a Portugalci (90 minut), nejlépe jsou na tom Češi, Řekové a Španělé (méně než 30 minut). Třiašedesát procent všech pak alespoň na jedné cestě musí postát v koloně.

S tím (a s pracovní vytížeností) zřejmě souvisí i fakt, že 84 procent všech firemních šoférů přiznalo, že se nechá při řízení něčím rozptylovat: 73% v autě telefonuje (ne nutně bez handsfree), 51 procent jí a pije a 22 procent přiznává, že na mobilu brouzdá na sociálních sítích. Nejběžnější je tento nešvar ve Francii (34 %) a také v Česku a Nizozemsku (29 %). Naopak na opačné straně žebříčku jsou USA (7 %), Indie (8 %) a Austrálie (12 %). A ženy dělají všechny tyto věci častěji než muži (23 vs. 19 procent).

A tečka na závěr: polovina všech fleetových řidičů se svěřila, že by měla zájem o různé kurzy bezpečné jízdy a ocenila by, kdyby se jejich firma o bezpečnost zajímala, ale dělá jich to jen 30 procent.





Nejčtenější

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Další z rubriky

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.