Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak funguje airbag pro motorkáře. Chválí si ho i kaskadér

  12:00aktualizováno  12:00
Podle statistiky zemřeli na českých silnicích letos už tři motorkáři. Riziko vážného zranění případně úmrtí dokáže výrazně snížit speciální airbag pro motorkáře. Pro BESIP ho otestovali kaskadéři na setkání s šéfem dopravní policie Tomášem Lerchem a lékaři.

Kaskadéři z firmy Crazyday, která pořádá i výukové kurzy pro řidiče, předvedli modelové příklady nehod v areálu Státní zkušebny zemědělských, potravinářských a lesnických strojů v Praze. Motorkář se například vyhnul chodci a složil stroj na zem.

Testování airbagu pro motorkáře v Praze

Předvedli také náraz do auta a přelet motorkáře přes kapotu. Měli přitom na sobě airbagy a při pádech zaznamenali výrazný rozdíl, než když jsou navlečení v obvyklých chráničích.

Kaskadérovi se líbí

„Při pádu jsem necítil, že se nafukuje, ale cítil jsem, že je tělo zpevněné,“ popisuje Jan Holub, kaskadérů, který jezdí na motorce od patnácti let. Po první zkušenosti s motorkářským airbagem byl překvapený. „Oproti klasickému pádu z motorky je to velký rozdíl, v airbagu je to mnohem lepší, dopad je měkčí,“ říká kaskadér, jehož prací je padat z motorky.

Nejlepší Jawy

Kývačka, pérák, panelka i bizon. Encyklopedie motorek Jawa v obrazech

Jawa 50/550 Pionýr z roku 1956, které se podle tvaru sedadla přezdívalo „Pařez“.

Jawa 50/550 Pionýr z roku 1956, které se podle tvaru sedadla přezdívalo „Pařez“.

Motorkářský airbag působí na stejném principu jako podobný bezpečnostní prvek v autě. Po napuštění vzduchem je podobný například vestě, kterou používají vodní záchranáři. Vyrábí se také jako součást oděvu. Vzduch do vesty nažene ve zlomku vteřiny kapsle, která se aktivuje například odtržením šňůry připevněné k motorce, když z ní člověk padá. Ochranný prvek tlumí náraz a řidiče výrazně zpevní kolem krku a na hrudníku a zádech.

Podobný účel mají také airbagy v autě. Jejich cílem však není měkký pád „do peřin“, ale udržení těla pasažérů v ideální pozici v sedadle tak, aby mohly co nejlépe fungovat bezpečnostní prvky a tělo zůstalo v poloze, ve které je ve voze nejlépe chráněno a nepřišlo k nežádoucímu kontaktu s částmi interiéru.

Testování airbagu pro motorkáře v Praze

Ochranná vesta s integrovaným airbagem, kterou si motorkář obléká přes bundu nebo kombinézu, stojí od 15 tisíc korun. Základní provedení má mechanickou aktivaci airbagu, existují ale i elektronicky řízené. Hned po nafouknutí se airbag začne pozvolna vypouštět. Vestu lze použít vícekrát, kapsle se po použití vymění.

Hodí se i pro spolujezdce

Podle šéfa BESIP Martina Faráře airbagy ztlumí náraz až o 80 procent proti například bedernímu krunýři. K častým zraněním motorkářů patří poškození krční páteře a míchy, vypočítává přednosta Ústavu soudního lékařství z Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Hirt.

Nejbláznivější motorka

S Hondou Vultus  budete za totálního Marťana.

Honda Vultus

Po zavedení kvalitních přileb naopak ubylo smrtelných zranění hlavy. „Pokud by měl být (airbag) tak spolehlivý, tak si myslím, že to je obrovský pokrok. Možná je to větší krok než při přechodu z normálních na integrované přilby. Chrání celou páteř,“ dodal doktor Hirt.

První airbag pro motorkáře podle Martina Faráře otestovali už v roce 1973, rozmáhat se však začínají až teď. Vhodné jsou i pro spolujezdce.

Náraz řidiče na motorce do pevné překážky v rychlosti 100 km/h Hirt pro představu řidičům přirovnal k pádu na zem z pražského Nuselského mostu, který se nad údolím klene ve výšce přes 42 metrů. Silný náraz lze čekat i v poloviční rychlosti. „Málokdo si uvědomuje, že když jedu padesátikilometrovou rychlostí v obci, což je rychlost, kterou nepovažujeme za nějak velkou, a narazím do domu nebo betonové zdi, tak je to stejné, jako kdybych se s motocyklem postavil na střechu tříposchoďového domu a spadl dolů na beton,“ upřesnil lékař.

Fotogalerie

Co se týče rozšíření airbagů mezi motorkáři, šéf dopravní policie Lerch si myslí, že vývoj bude podobný jako u aut, kde už jsou dnes běžnou výbavou. „Ještě před několika lety bychom si nedovedli představit, že každé vozidlo bude mít airbag, dnes si možná nedovedeme představit, že každý motorkář bude mít airbag, ale situace může být za deset let jiná. Domnívám se, že spousta motorkářů si dobrovolně pořídí tento ochranný prvek,“ řekl Lerch.

Sezona se rozjíždí

Podle Lercha je na hodnocení letošní motorkářské sezóny příliš brzy. „Uplynulý rok jsme zaznamenali nárůst jak střetů s motocyklem, tak bohužel i nejtragičtější následky. Bylo to způsobeno i tím, že byl rok 2014 velmi příznivý pro provoz motorkářů,“ dodal.

Testování airbagu pro motorkáře v Praze

Vývoj nehodovosti motorkářů závisí podle Lercha na počasí, protože za slunečných dnů jich vyráží na silnice mnohem více. Každým rokem úřady evidují větší počet motorkářů, což je dáno nejen oblibou tohoto dopravního prostředku, ale i tím, že čím dál více lidí jezdí na motorce do práce.

Řidičům Lerch doporučuje důkladnou přípravu na sezonu zejména po technické stránce. Myslet by podle něj také měli na fakt, že si přes zimu odvykli od řízení motorky a ztratili určité návyky. „Nepřeceňovat své síly a sedat na motorku odpočatí,“ zdůraznil Lerch.

Podívejte se, jak se nafukují airbagy.

Autoři: ,




Nejčtenější

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Další z rubriky

Masivní odlitek z hliníkové slitiny tvoří páteř japonského supersportu.
Slavná Honda CBR Fireblade slaví, dnes je to počítač na kolech

Model Fireblade slaví v letošní sezoně neuvěřitelné pětadvacáté výročí své existence. A protože čtvrt století je skutečně slušný kus života, rozhodla se Honda...  celý článek

Kulatý světlomet s klasickými proporcemi je nabitý moderními technologiemi.
Parádní výlet do 70. let. Honda CB1100RS je retro se vším všudy

Před několika lety jsem protáhl po jižních Čechách neoretro CB100EX. Byla to velká paráda a kdekoli jsem zastavil, sklízel jsem komplimenty za pěknou motorku....  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.