Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak funguje airbag pro motorkáře. Chválí si ho i kaskadér

  12:00aktualizováno  12:00
Podle statistiky zemřeli na českých silnicích letos už tři motorkáři. Riziko vážného zranění případně úmrtí dokáže výrazně snížit speciální airbag pro motorkáře. Pro BESIP ho otestovali kaskadéři na setkání s šéfem dopravní policie Tomášem Lerchem a lékaři.

Kaskadéři z firmy Crazyday, která pořádá i výukové kurzy pro řidiče, předvedli modelové příklady nehod v areálu Státní zkušebny zemědělských, potravinářských a lesnických strojů v Praze. Motorkář se například vyhnul chodci a složil stroj na zem.

Testování airbagu pro motorkáře v Praze

Předvedli také náraz do auta a přelet motorkáře přes kapotu. Měli přitom na sobě airbagy a při pádech zaznamenali výrazný rozdíl, než když jsou navlečení v obvyklých chráničích.

Kaskadérovi se líbí

„Při pádu jsem necítil, že se nafukuje, ale cítil jsem, že je tělo zpevněné,“ popisuje Jan Holub, kaskadérů, který jezdí na motorce od patnácti let. Po první zkušenosti s motorkářským airbagem byl překvapený. „Oproti klasickému pádu z motorky je to velký rozdíl, v airbagu je to mnohem lepší, dopad je měkčí,“ říká kaskadér, jehož prací je padat z motorky.

Nejlepší Jawy

Kývačka, pérák, panelka i bizon. Encyklopedie motorek Jawa v obrazech

Jawa 50/550 Pionýr z roku 1956, které se podle tvaru sedadla přezdívalo „Pařez“.

Jawa 50/550 Pionýr z roku 1956, které se podle tvaru sedadla přezdívalo „Pařez“.

Motorkářský airbag působí na stejném principu jako podobný bezpečnostní prvek v autě. Po napuštění vzduchem je podobný například vestě, kterou používají vodní záchranáři. Vyrábí se také jako součást oděvu. Vzduch do vesty nažene ve zlomku vteřiny kapsle, která se aktivuje například odtržením šňůry připevněné k motorce, když z ní člověk padá. Ochranný prvek tlumí náraz a řidiče výrazně zpevní kolem krku a na hrudníku a zádech.

Podobný účel mají také airbagy v autě. Jejich cílem však není měkký pád „do peřin“, ale udržení těla pasažérů v ideální pozici v sedadle tak, aby mohly co nejlépe fungovat bezpečnostní prvky a tělo zůstalo v poloze, ve které je ve voze nejlépe chráněno a nepřišlo k nežádoucímu kontaktu s částmi interiéru.

Testování airbagu pro motorkáře v Praze

Ochranná vesta s integrovaným airbagem, kterou si motorkář obléká přes bundu nebo kombinézu, stojí od 15 tisíc korun. Základní provedení má mechanickou aktivaci airbagu, existují ale i elektronicky řízené. Hned po nafouknutí se airbag začne pozvolna vypouštět. Vestu lze použít vícekrát, kapsle se po použití vymění.

Hodí se i pro spolujezdce

Podle šéfa BESIP Martina Faráře airbagy ztlumí náraz až o 80 procent proti například bedernímu krunýři. K častým zraněním motorkářů patří poškození krční páteře a míchy, vypočítává přednosta Ústavu soudního lékařství z Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Hirt.

Nejbláznivější motorka

S Hondou Vultus  budete za totálního Marťana.

Honda Vultus

Po zavedení kvalitních přileb naopak ubylo smrtelných zranění hlavy. „Pokud by měl být (airbag) tak spolehlivý, tak si myslím, že to je obrovský pokrok. Možná je to větší krok než při přechodu z normálních na integrované přilby. Chrání celou páteř,“ dodal doktor Hirt.

První airbag pro motorkáře podle Martina Faráře otestovali už v roce 1973, rozmáhat se však začínají až teď. Vhodné jsou i pro spolujezdce.

Náraz řidiče na motorce do pevné překážky v rychlosti 100 km/h Hirt pro představu řidičům přirovnal k pádu na zem z pražského Nuselského mostu, který se nad údolím klene ve výšce přes 42 metrů. Silný náraz lze čekat i v poloviční rychlosti. „Málokdo si uvědomuje, že když jedu padesátikilometrovou rychlostí v obci, což je rychlost, kterou nepovažujeme za nějak velkou, a narazím do domu nebo betonové zdi, tak je to stejné, jako kdybych se s motocyklem postavil na střechu tříposchoďového domu a spadl dolů na beton,“ upřesnil lékař.

Fotogalerie

Co se týče rozšíření airbagů mezi motorkáři, šéf dopravní policie Lerch si myslí, že vývoj bude podobný jako u aut, kde už jsou dnes běžnou výbavou. „Ještě před několika lety bychom si nedovedli představit, že každé vozidlo bude mít airbag, dnes si možná nedovedeme představit, že každý motorkář bude mít airbag, ale situace může být za deset let jiná. Domnívám se, že spousta motorkářů si dobrovolně pořídí tento ochranný prvek,“ řekl Lerch.

Sezona se rozjíždí

Podle Lercha je na hodnocení letošní motorkářské sezóny příliš brzy. „Uplynulý rok jsme zaznamenali nárůst jak střetů s motocyklem, tak bohužel i nejtragičtější následky. Bylo to způsobeno i tím, že byl rok 2014 velmi příznivý pro provoz motorkářů,“ dodal.

Testování airbagu pro motorkáře v Praze

Vývoj nehodovosti motorkářů závisí podle Lercha na počasí, protože za slunečných dnů jich vyráží na silnice mnohem více. Každým rokem úřady evidují větší počet motorkářů, což je dáno nejen oblibou tohoto dopravního prostředku, ale i tím, že čím dál více lidí jezdí na motorce do práce.

Řidičům Lerch doporučuje důkladnou přípravu na sezonu zejména po technické stránce. Myslet by podle něj také měli na fakt, že si přes zimu odvykli od řízení motorky a ztratili určité návyky. „Nepřeceňovat své síly a sedat na motorku odpočatí,“ zdůraznil Lerch.

Podívejte se, jak se nafukují airbagy.

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Masivní odlitek z hliníkové slitiny tvoří páteř japonského supersportu.
Slavná Honda CBR Fireblade slaví, dnes je to počítač na kolech

Model Fireblade slaví v letošní sezoně neuvěřitelné pětadvacáté výročí své existence. A protože čtvrt století je skutečně slušný kus života, rozhodla se Honda...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Na pražském koupališti Džbán se sešli majitelé skútrů Vespa
VIDEO: V Praze je vosí rojení. Slavné vespy mají sraz

Tento víkend se čeká v Praze vosí rojení. V Campu Džbán se koná tradiční mezinárodní sraz motocyklů Vespa z celé Evropy. PragoVespa 2017 je největším srazem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.