Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Airbagy budoucnosti pomáhají brzdit a nafouknou bezpečnostní pás

Ford jako vůbec první výrobce automobilů chystá nafukovací bezpečnostní pásy, které ochrání posádku na zadních sedadlech. Automobilky umísťují airbagy na stále roztodivnější místa, třeba pod auto.

Nafukovací bezpečnostní pás dostane jako první americký model Ford Explorer, automobilka slibuje, že se dostane i do dalších modelů na celém světě.

Nafukovací bezpečnostní pás

Nafukovací pás

Airbagy v bezpečnostních pásech mají válcový tvar a nafukují se stlačeným chladným plynem, který do nich proudí skrz speciálně konstruovanou sponu z nádržky uložené pod sedadlem.

Jakmile se začne plnit vzduchem, prorazí airbag textilii bezpečnostního pásu a roztáhne se do stran okolo trupu cestujícího – to vše za přibližně stejnou dobu, za jakou automobil jedoucí běžnou dálniční rychlostí urazí dráhu jediného metru.

Díky aplikaci stlačeného vzduchu namísto obvykle používané chemické reakce, při níž se jako vedlejší efekt uvolňuje jisté množství tepla, pás po nafouknutí nepálí ani nehřeje.

Ve srovnání s dosud známými airbagy se může nafukovat pomaleji a pod menším tlakem, protože není vzdálen od trupu cestujícího.

Po své aktivaci zůstane ještě po několik sekund v nafouknutém stavu, poté vzduch postupně vyprchá skrz póry v materiálu, ze kterého je airbag vyroben.

"Nafukovací bezpečnostní pás rozloží energii nárazu do pětkrát větší plochy těla než tradiční pás, což vede k menšímu zatížení hrudníku a snižuje riziko nekontrolovatelného pohybu hlavy a krku cestujícího," popisují technici americké automobilky.

Speciální pás má chránit hlavně omezit četnost a závažnost poranění hlavy, krku a hrudníku při dopravních nehodách. K tomuto typu úrazů dochází častěji právě u lidí, kteří sedí na zadních sedadlech, protože je nechrání tradiční airbag. V případě čelního nebo bočního nárazu dokáže nafukovací pás lépe udržet cestujícího ve správné pozici, protože je širší.

Pokud senzory vyhodnotí intenzitu kolize jako závažnou, rozvine se airbag v pásu dokonce ještě předtím, než se nafouknou airbagy vpředu.

"Technologie nafukovacího bezpečnostního pásu přispěje k ochraně cestujících každého věku, ale zejména dětí, které jsou nejzranitelnější," vysvětlila Sue Cischke z vedení automobilky.

Za běžných okolností funguje stejně jako konvenční bezpečnostní pás a dá se použít i v kombinaci s dětskou autosedačkou nebo podsedákem.

Airbagů je stále víc

Výrobci vymýšlejí stále další airbagy pro ochranu posádky, vzduchový vak chrání ale i motorkáře. Chystají se ale ještě další airbagy, třeba pro chodce.

U Toyoty třeba vyvinuli středový vzduchový vak pro zadní sedadla, který zabrání, aby se cestující v případě bočního nárazu poranili navzájem.

Standardem i těch nejlevnějších moderních aut jsou dnes čelní airbagy. Jako samozřejmost už bereme i airbagy boční a hlavové. Kolenní airbag, udržující nohy cestujících vpředu v bezpečné pozici, má také stále více aut, třeba i Škoda Superb.

A Lexus LS 600h, který se chlubí až 11 airbagy, nabízí pro verzi L také vzduchový vak, který nafoukne přední polštář sedáku a zabrání tak podklouznutí cestujícího pod bezpečnostním pásem. Koncernový příbuzný luxusního lexusu - kapesní Toyota IQ má zase airbag, který chrání dvoučlennou posádku při nárazu zezadu. Při nehodě se nafouknou vzduchové záclony, které vyplní prostor za hlavovými opěrkami.

Airbag, který brzdí

Čas od času se dokonce objeví myšlenky na vnější airbagy, které by měly malé auto v případě nárazu od překážky "odrazit" a nahradit chybějící deformační zóny.

Zajímavé nafukovací vaky si vymysleli také vývojáři Mercedesu. Pro superbezpečný prototyp ESF vymysleli speciální výztuhy ve dveřích. V případě nárazu zboku se kovové vzpěry v bocích nafouknou podobně jako airbagy.

Mercedes-Benz ESF - brzdící airbag

Mercedes-Benz ESF - brzdící airbag

Mercedes-Benz ESF - nafukovací výztuhy v bocích

Mercedes-Benz ESF - nafukovací výztuhy v bocích

Nezapomněli ani na airbagy mezi cestující sedící vedle sebe a také na nafukovací bezpečnostní pásy.

Další vak namontovali vynálezci německé automobilky pod podlahu. Když auto zjistí, že je nehoda nevyhnutelná, nafoukne se pod autem airbag ze speciálního materiálu. Vak zvýší tření a napomáhá auto zpomalit.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...