Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Airbagy budoucnosti pomáhají brzdit a nafouknou bezpečnostní pás

aktualizováno 
Ford jako vůbec první výrobce automobilů chystá nafukovací bezpečnostní pásy, které ochrání posádku na zadních sedadlech. Automobilky umísťují airbagy na stále roztodivnější místa, třeba pod auto.

Nafukovací bezpečnostní pás dostane jako první americký model Ford Explorer, automobilka slibuje, že se dostane i do dalších modelů na celém světě.

Nafukovací bezpečnostní pás

Nafukovací pás

Airbagy v bezpečnostních pásech mají válcový tvar a nafukují se stlačeným chladným plynem, který do nich proudí skrz speciálně konstruovanou sponu z nádržky uložené pod sedadlem.

Jakmile se začne plnit vzduchem, prorazí airbag textilii bezpečnostního pásu a roztáhne se do stran okolo trupu cestujícího – to vše za přibližně stejnou dobu, za jakou automobil jedoucí běžnou dálniční rychlostí urazí dráhu jediného metru.

Díky aplikaci stlačeného vzduchu namísto obvykle používané chemické reakce, při níž se jako vedlejší efekt uvolňuje jisté množství tepla, pás po nafouknutí nepálí ani nehřeje.

Ve srovnání s dosud známými airbagy se může nafukovat pomaleji a pod menším tlakem, protože není vzdálen od trupu cestujícího.

Po své aktivaci zůstane ještě po několik sekund v nafouknutém stavu, poté vzduch postupně vyprchá skrz póry v materiálu, ze kterého je airbag vyroben.

"Nafukovací bezpečnostní pás rozloží energii nárazu do pětkrát větší plochy těla než tradiční pás, což vede k menšímu zatížení hrudníku a snižuje riziko nekontrolovatelného pohybu hlavy a krku cestujícího," popisují technici americké automobilky.

Speciální pás má chránit hlavně omezit četnost a závažnost poranění hlavy, krku a hrudníku při dopravních nehodách. K tomuto typu úrazů dochází častěji právě u lidí, kteří sedí na zadních sedadlech, protože je nechrání tradiční airbag. V případě čelního nebo bočního nárazu dokáže nafukovací pás lépe udržet cestujícího ve správné pozici, protože je širší.

Pokud senzory vyhodnotí intenzitu kolize jako závažnou, rozvine se airbag v pásu dokonce ještě předtím, než se nafouknou airbagy vpředu.

"Technologie nafukovacího bezpečnostního pásu přispěje k ochraně cestujících každého věku, ale zejména dětí, které jsou nejzranitelnější," vysvětlila Sue Cischke z vedení automobilky.

Za běžných okolností funguje stejně jako konvenční bezpečnostní pás a dá se použít i v kombinaci s dětskou autosedačkou nebo podsedákem.

Airbagů je stále víc

Výrobci vymýšlejí stále další airbagy pro ochranu posádky, vzduchový vak chrání ale i motorkáře. Chystají se ale ještě další airbagy, třeba pro chodce.

U Toyoty třeba vyvinuli středový vzduchový vak pro zadní sedadla, který zabrání, aby se cestující v případě bočního nárazu poranili navzájem.

Standardem i těch nejlevnějších moderních aut jsou dnes čelní airbagy. Jako samozřejmost už bereme i airbagy boční a hlavové. Kolenní airbag, udržující nohy cestujících vpředu v bezpečné pozici, má také stále více aut, třeba i Škoda Superb.

A Lexus LS 600h, který se chlubí až 11 airbagy, nabízí pro verzi L také vzduchový vak, který nafoukne přední polštář sedáku a zabrání tak podklouznutí cestujícího pod bezpečnostním pásem. Koncernový příbuzný luxusního lexusu - kapesní Toyota IQ má zase airbag, který chrání dvoučlennou posádku při nárazu zezadu. Při nehodě se nafouknou vzduchové záclony, které vyplní prostor za hlavovými opěrkami.

Airbag, který brzdí

Čas od času se dokonce objeví myšlenky na vnější airbagy, které by měly malé auto v případě nárazu od překážky "odrazit" a nahradit chybějící deformační zóny.

Zajímavé nafukovací vaky si vymysleli také vývojáři Mercedesu. Pro superbezpečný prototyp ESF vymysleli speciální výztuhy ve dveřích. V případě nárazu zboku se kovové vzpěry v bocích nafouknou podobně jako airbagy.

Mercedes-Benz ESF - brzdící airbag

Mercedes-Benz ESF - brzdící airbag

Mercedes-Benz ESF - nafukovací výztuhy v bocích

Mercedes-Benz ESF - nafukovací výztuhy v bocích

Nezapomněli ani na airbagy mezi cestující sedící vedle sebe a také na nafukovací bezpečnostní pásy.

Další vak namontovali vynálezci německé automobilky pod podlahu. Když auto zjistí, že je nehoda nevyhnutelná, nafoukne se pod autem airbag ze speciálního materiálu. Vak zvýší tření a napomáhá auto zpomalit.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.