Airbagy budoucnosti pomáhají brzdit a nafouknou bezpečnostní pás

  • 29
Ford jako vůbec první výrobce automobilů chystá nafukovací bezpečnostní pásy, které ochrání posádku na zadních sedadlech. Automobilky umísťují airbagy na stále roztodivnější místa, třeba pod auto.

Nafukovací bezpečnostní pás dostane jako první americký model Ford Explorer, automobilka slibuje, že se dostane i do dalších modelů na celém světě.

Nafukovací bezpečnostní pás

Nafukovací pás

Airbagy v bezpečnostních pásech mají válcový tvar a nafukují se stlačeným chladným plynem, který do nich proudí skrz speciálně konstruovanou sponu z nádržky uložené pod sedadlem.

Jakmile se začne plnit vzduchem, prorazí airbag textilii bezpečnostního pásu a roztáhne se do stran okolo trupu cestujícího – to vše za přibližně stejnou dobu, za jakou automobil jedoucí běžnou dálniční rychlostí urazí dráhu jediného metru.

Díky aplikaci stlačeného vzduchu namísto obvykle používané chemické reakce, při níž se jako vedlejší efekt uvolňuje jisté množství tepla, pás po nafouknutí nepálí ani nehřeje.

Ve srovnání s dosud známými airbagy se může nafukovat pomaleji a pod menším tlakem, protože není vzdálen od trupu cestujícího.

Po své aktivaci zůstane ještě po několik sekund v nafouknutém stavu, poté vzduch postupně vyprchá skrz póry v materiálu, ze kterého je airbag vyroben.

"Nafukovací bezpečnostní pás rozloží energii nárazu do pětkrát větší plochy těla než tradiční pás, což vede k menšímu zatížení hrudníku a snižuje riziko nekontrolovatelného pohybu hlavy a krku cestujícího," popisují technici americké automobilky.

Speciální pás má chránit hlavně omezit četnost a závažnost poranění hlavy, krku a hrudníku při dopravních nehodách. K tomuto typu úrazů dochází častěji právě u lidí, kteří sedí na zadních sedadlech, protože je nechrání tradiční airbag. V případě čelního nebo bočního nárazu dokáže nafukovací pás lépe udržet cestujícího ve správné pozici, protože je širší.

Pokud senzory vyhodnotí intenzitu kolize jako závažnou, rozvine se airbag v pásu dokonce ještě předtím, než se nafouknou airbagy vpředu.

"Technologie nafukovacího bezpečnostního pásu přispěje k ochraně cestujících každého věku, ale zejména dětí, které jsou nejzranitelnější," vysvětlila Sue Cischke z vedení automobilky.

Za běžných okolností funguje stejně jako konvenční bezpečnostní pás a dá se použít i v kombinaci s dětskou autosedačkou nebo podsedákem.

Airbagů je stále víc

Výrobci vymýšlejí stále další airbagy pro ochranu posádky, vzduchový vak chrání ale i motorkáře. Chystají se ale ještě další airbagy, třeba pro chodce.

U Toyoty třeba vyvinuli středový vzduchový vak pro zadní sedadla, který zabrání, aby se cestující v případě bočního nárazu poranili navzájem.

Standardem i těch nejlevnějších moderních aut jsou dnes čelní airbagy. Jako samozřejmost už bereme i airbagy boční a hlavové. Kolenní airbag, udržující nohy cestujících vpředu v bezpečné pozici, má také stále více aut, třeba i Škoda Superb.

A Lexus LS 600h, který se chlubí až 11 airbagy, nabízí pro verzi L také vzduchový vak, který nafoukne přední polštář sedáku a zabrání tak podklouznutí cestujícího pod bezpečnostním pásem. Koncernový příbuzný luxusního lexusu - kapesní Toyota IQ má zase airbag, který chrání dvoučlennou posádku při nárazu zezadu. Při nehodě se nafouknou vzduchové záclony, které vyplní prostor za hlavovými opěrkami.

Airbag, který brzdí

Čas od času se dokonce objeví myšlenky na vnější airbagy, které by měly malé auto v případě nárazu od překážky "odrazit" a nahradit chybějící deformační zóny.

Zajímavé nafukovací vaky si vymysleli také vývojáři Mercedesu. Pro superbezpečný prototyp ESF vymysleli speciální výztuhy ve dveřích. V případě nárazu zboku se kovové vzpěry v bocích nafouknou podobně jako airbagy.

Mercedes-Benz ESF - brzdící airbag

Mercedes-Benz ESF - brzdící airbag

Mercedes-Benz ESF - nafukovací výztuhy v bocích

Mercedes-Benz ESF - nafukovací výztuhy v bocích

Nezapomněli ani na airbagy mezi cestující sedící vedle sebe a také na nafukovací bezpečnostní pásy.

Další vak namontovali vynálezci německé automobilky pod podlahu. Když auto zjistí, že je nehoda nevyhnutelná, nafoukne se pod autem airbag ze speciálního materiálu. Vak zvýší tření a napomáhá auto zpomalit.