Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší svolávací akce historie. Auta musí do servisu kvůli airbagům

  11:23aktualizováno  12:24
Problém s vadnými airbagy od japonské společnosti Takata narůstá v USA do obřích rozměrů. Podle amerického ministra dopravy musí na kontrolu skoro 34 milionů aut, to je skoro dvakrát víc než se dosud uvádělo.

Kontrolka airbagu

Podle úřadů je to největší svolávací akce v historii amerického automobilového průmyslu. A výzkumná společnost Valient Market Research odhaduje, že takto rozsáhlé svolávání aut bude firmu Takata a její zákazníky, tedy automobilky, stát čtyři až pět miliard dolarů, tedy v přepočtu 98 až 123 miliard korun. 

Nafukovací systém potenciálně závadných airbagů společnosti Takata může explodovat a pak z něj do vozu vyletět části kovu. Vadné airbagy Takata jsou podle agentury AP po celém světě zodpovědné za minimálně šest úmrtí a více než stovku zranění. Ministr Foxx uvedl, že ve Spojených státech je se závadou spojováno minimálně pět úmrtí a řada zranění. „Naše práce neskončí, dokud nebudou všechny airbagy vyměněny,“ prohlásil.

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) upozornil, že dosavadní vyšetřování přesnou příčinu problémů stále neodhalilo. Jedenáct automobilek už po celém světě od roku 2008 kvůli potížím s airbagy Takata svolalo do servisů přes 36 milionů vozů, z toho 17 milionů ve Spojených státech.

Největším zákazníkem Takaty je japonská automobilka Honda. Problémové vyvíječe plynu, které nafukují airbag, se mohou objevit také ve vozech značek Acura, Toyota, Lexus, Nissan, Infiniti, BMW, Chrysler, Dodge, Ram, Ford, Mazda, Mitsubishi, Pontiac, Saab a Subaru.

Americké úřady japonskou firmu podezřívají, že o problémech věděla už od roku 2004. V tom roce totiž Takatě nahlásila Honda neobvyklou nehodu modelu Accord z roku 2002, ve které se našly kovové úlomky patrony nafukovače. Takata pak podle dvou bývalých zaměstnanců, které dohledal New York Times, prováděla tajné testy rizikových vyvíječů plynu. Z padesáti testovaných kusů se prý u dvou projevila závada a nekontrolovaně explodovaly. Takata však po třech měsících testy ukončila a výsledky nechala skartovat.

Firma, která vyrábí asi pětinu airbagů používaných na světě, už v roce 2001 vyšetřovala varování svých inženýrů, podle kterých měly být problémy s výrobou v mexické továrně firmy. Potíže se měly týkat právě kvality svarů na patronách nafukovačů a také skladování dusičnanu amonného, který ve vlhkém prostředí nekontrolovaně vybuchuje. V roce 2006 dokonce došlo ve výrobně v mexické Monclově k sérii explozí. Fabrika byla poškozena a v domech v okolí rozbil výbuch okna. Podle zaměstnanců prý mohlo za explozi nesprávné skladování dusičnanu amonného.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Magistrátní kampaň odrazuje řidiče od nákupu SUV
Hon na SUV: jak ubližují velká auta Praze, vysvětlí muž z magistrátu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče v kampani Čistou stopou Prahou, kterou spustil loni na jaře. Kontroverzní video, která má odradit od jízdy...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Kubota KX019-4
Kubota KX019-4

r.v. 2011, naj. 1 559 km, diesel
699 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.