Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobce airbagů Takata bude platit obří pokutu a ztrácí zákazníky

  16:00aktualizováno  16:00
Japonský dodavatel automobilových dílů Takata ztrácí zákazníky. Kvůli aféře s nebezpečnými airbagy, která se táhne už od loňského roku, přestanou nafukovače od Takaty používat Toyota, Mazda a Honda.

Simulovaný výbuch airbagu | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Firma vykázala pololetní ztrátu ve výši 5,6 miliardy jenů (1,1 miliardy Kč). Takata se potýká s náklady na svolávání potenciálně vadných airbagů a její akcie se za tři dny uplynulého týdne propadly o téměř 40 procent.

Podle amerických regulátorů mohou nafukovače prasknout a mohou se z nich do vozu vymrštit části kovu. Kvůli těmto potížím byly po celém světě svolány do servisů desítky milionů aut. V USA si problémy podle tamního Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) vyžádaly nejméně osm mrtvých a zhruba stovku zraněných. Úřad Takatě vyměřil pokutu 70 milionů dolarů (1,8 miliardy korun) za pochybení ohledně svolávací akce.

Regulátoři v USA také spojili potenciálně závadné nafukovače s použitím dusičnanu amonného coby pohonné látky. Takata je jediným dodavatelem, který tuto chemikálii, využívanou též v pyrotechnice, ve svých airbazích používá, uvedla agentura Reuters.

Americké úřady evidují osm mrtvých, které podle vyšetřování zabily střepiny z varných airbagů Takaty, všechny oběti jely v hondách.

Automobilka Toyota Motor oznámila, že nafukovače Takaty s touto chemikálií přestane používat. Podobné prohlášení už učinili také její domácí soupeři Mazda Motor a Honda Motor, která je jejím největším odběratelem. Honda, která doposud odebírala asi deset procent produkce Takaty, oznámila, že nebude odebírat nafukovače do čelních airbagů.

Podle Reuters bude Honda nakupovat komponenty od konkurence Takaty, kterou je Autoliv, TRW Automotive Inc a Daicel Corp.

Společnost Fuji Heavy Industries, výrobce aut Subaru, a Mitsubishi Motors prý reakci zvažují.

Takata snížila odhad zisku za celý finanční rok do konce března o tři čtvrtiny na pět miliard jenů. V loňském prvním fiskálním pololetí byla v čisté ztrátě 35 miliard jenů.

Autoři: ,


Témata: Honda, Mazda, Toyota


Nejčtenější

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.