Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Průšvih Takaty nekončí. Dalších 5 milionů aut jede s airbagy do servisu

  10:38aktualizováno  10:38
Automobilky musí v USA svolat do servisů dalších pět milionů vozů vybavených problémovými airbagy japonské společnosti Takata. Rozhodl o tom americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Celkový počet vozů svolávaných v USA kvůli těmto airbagům se tak zvyšuje na zhruba 28 milionů.

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Do svolávání vozů se v důsledku nejnovějšího rozhodnutí NHTSA budou muset zapojit také německá automobilka Volkswagen a její luxusní divize Audi, kterých se dřívější svolávací akce související s airbagy Takata netýkaly. Poprvé budou vozy s airbagy Takata v USA svolávat také automobilky Mercedes-Benz či Saab.

K rozhodnutí NHTSA přispěla kromě nových testů rovněž nehoda v Jižní Karolíně, při které došlo již k desátému úmrtí řidiče spojovanému s problémovými airbagy Takata. Střepiny z airbagu usmrtily 22. prosince řidiče Fordu Ranger, byla to devátá tragická nehoda v USA, u které je podezření na spojitost s vadnými vyvíječi plynu od Taklaty, a zároveň první, která se nestala ve voze značky Honda.

NHTSA vypátralo, že tento Ford Ranger používá stejný typ vyvíječe plynu pro airbag, který figuroval při tragické nehodě v Malajsii. Řidičku v červenci 2014 zabil v její hondě právě defektní airbag. Už v tom samém roce tedy NHTSA vyzvalo Ford, aby zkontroloval rangery modelových let 2004 a 2005, které se pohybují v oblastech USA, kde je vysoká vlhkost. Takata je jediným dodavatelem, který ve svých airbazích coby pohonnou látku používá dusičnan amonný. Chemikálie využívaná také v pyrotechnice je totiž náchylná na vlhkost.

Z pěti milionů nově svolávaných aut je tedy milion právě Fordů Ranger. Další čtyři miliony aut pojedou na kontrolu bočního airbagu na straně řidiče.

„Máme tu vážnou bezpečnostní krizi,“ komentoval situaci mluvčí NHTSA Gordon Trowbridge. Úřad už v listopadu loňského roku oznámil, že ke kontrole pojedou desítky milionů aut.

Nafukovací systém airbagů společnosti Takata může explodovat a vymrštit do vozu části kovu. Koncem listopadu firmě američtí regulátoři vyměřili pokutu 70 milionů dolarů (1,75 miliardy korun) za pochybení, kterých se dopustila v souvislosti se svoláváním airbagů k opravě.

Společnost Takata v rámci dohody s regulátory přiznala, že o problémech s nafukovači airbagů věděla, ale nedokázala včas zajistit jejich svolání. Takata v USA nadále čelí stovkám žalob a trestnímu vyšetřování ze strany ministerstva spravedlnosti.

Kvůli aféře s nebezpečnými airbagy, která se táhne už od roku 2014, přestanou nafukovače od Takaty používat Toyota, Mazda a Honda.

NHTSA oznámilo, že v roce 2015 automobilky provedly na místním trhu 868 svolávacích akcí. To je nejvíc v historii. Stojí ovšem za vysvětlení, že mezi těmito akcemi figurují například také ty, ve kterých volají do servisu jen jediné auto.

Autoři: ,




Nejčtenější

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.