Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Průšvih Takaty nekončí. Dalších 5 milionů aut jede s airbagy do servisu

  • 3
Automobilky musí v USA svolat do servisů dalších pět milionů vozů vybavených problémovými airbagy japonské společnosti Takata. Rozhodl o tom americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Celkový počet vozů svolávaných v USA kvůli těmto airbagům se tak zvyšuje na zhruba 28 milionů.

Do svolávání vozů se v důsledku nejnovějšího rozhodnutí NHTSA budou muset zapojit také německá automobilka Volkswagen a její luxusní divize Audi, kterých se dřívější svolávací akce související s airbagy Takata netýkaly. Poprvé budou vozy s airbagy Takata v USA svolávat také automobilky Mercedes-Benz či Saab.

K rozhodnutí NHTSA přispěla kromě nových testů rovněž nehoda v Jižní Karolíně, při které došlo již k desátému úmrtí řidiče spojovanému s problémovými airbagy Takata. Střepiny z airbagu usmrtily 22. prosince řidiče Fordu Ranger, byla to devátá tragická nehoda v USA, u které je podezření na spojitost s vadnými vyvíječi plynu od Taklaty, a zároveň první, která se nestala ve voze značky Honda.

NHTSA vypátralo, že tento Ford Ranger používá stejný typ vyvíječe plynu pro airbag, který figuroval při tragické nehodě v Malajsii. Řidičku v červenci 2014 zabil v její hondě právě defektní airbag. Už v tom samém roce tedy NHTSA vyzvalo Ford, aby zkontroloval rangery modelových let 2004 a 2005, které se pohybují v oblastech USA, kde je vysoká vlhkost. Takata je jediným dodavatelem, který ve svých airbazích coby pohonnou látku používá dusičnan amonný. Chemikálie využívaná také v pyrotechnice je totiž náchylná na vlhkost.

Z pěti milionů nově svolávaných aut je tedy milion právě Fordů Ranger. Další čtyři miliony aut pojedou na kontrolu bočního airbagu na straně řidiče.

„Máme tu vážnou bezpečnostní krizi,“ komentoval situaci mluvčí NHTSA Gordon Trowbridge. Úřad už v listopadu loňského roku oznámil, že ke kontrole pojedou desítky milionů aut.

Nafukovací systém airbagů společnosti Takata může explodovat a vymrštit do vozu části kovu. Koncem listopadu firmě američtí regulátoři vyměřili pokutu 70 milionů dolarů (1,75 miliardy korun) za pochybení, kterých se dopustila v souvislosti se svoláváním airbagů k opravě.

Společnost Takata v rámci dohody s regulátory přiznala, že o problémech s nafukovači airbagů věděla, ale nedokázala včas zajistit jejich svolání. Takata v USA nadále čelí stovkám žalob a trestnímu vyšetřování ze strany ministerstva spravedlnosti.

Kvůli aféře s nebezpečnými airbagy, která se táhne už od roku 2014, přestanou nafukovače od Takaty používat Toyota, Mazda a Honda.

NHTSA oznámilo, že v roce 2015 automobilky provedly na místním trhu 868 svolávacích akcí. To je nejvíc v historii. Stojí ovšem za vysvětlení, že mezi těmito akcemi figurují například také ty, ve kterých volají do servisu jen jediné auto.

,