Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Glosa: Testovat airbagy nárazem je hloupost roku

  17:59aktualizováno  17:59
Snad už i malé dítě dnes ví, že airbag dokáže zachránit život, ale při nesprávném zacházení také ublížit. Muž z brněnska by ovšem mohl kandidovat na Darwinovu cenu.

Tradice Darwinových cen se začala psát v roce 1985 a od té doby její organizátoři shromáždili neuvěřitelnou kolekci případů úmrtí nebo závažných zranění, k nimž došlo bizarním či hloupým způsobem dostatečně zajímavým na to, aby je zaznamenala média (více o Darwinových cenách zde). Česko by nyní mělo horkého kandidáta, vyvázl ale bez zranění, takže do světových dějin hlouposti nevstoupí.

Devětatřicetiletý muž se rozhodl, že otestuje airbagy svého vozu. Při tom se mu podařilo projet hned dvojími plechovými vraty cizího rodinného domu a na dvorku způsobit obstojnou spoušť korunovanou zničením bazénu. Naštěstí se mu nic nestalo, ale zkouška ale skončila 160 tisícovou škodou (více čtěte zde).

Co svým počinem sledoval, není jasné. Jako test funkčnosti to nemá logiku. Ve chvíli, kdy airbag vybuchne, je třeba jej vyměnit za nový. Kromě samotného airbagu navíc bývá poničený také interiér. Mění se celé drahé díly: volant, části přístrojové desky, v případě aktivace bočních airbagů třeba i výplně dveří nebo sedadla.

Airbag není polštář

Střet s airbagem rozhodně není pád do měkkého polštáře. Modřiny v obličeji jsou v takových případech běžné, nouze není ani o odřeniny a zlomené nosy. Kdo to zažil, srovnává to s pádem na beton (jak funguje airbag čtěte zde).  Podívejte se na přiložené video, co dokáže airbag. 

Hlavní však je, že airbag opravdu zachraňuje životy. Když vybuchne, nafukuje se ve zlomku sekundy velký objem. Ve chvíli, kdy má dojít ke střetu s letící hlavou, je vak maximálně nafouknutý a je velmi tvrdý, protože je v něm velký tlak. A tělo ho nárazem začne vyfukovat, a hlavu tak pružně zadrží.

Systém ovšem počítá s tím, že jste připoutáni. Když se nepřipoutáte, při nárazu se tělo pohybuje dál rychlostí jedoucího auta, vozidlo už stojí a tělo pokračuje proti rozvinujícímu se airbagu. Airbag počítá,že jste ve správné poloze, ale vy přistanete v airbagu, který se teprve rozbaluje a to může být nebezpečné.

Jednou z hlavních funkcí airbagu je také zajistit, aby tělo při nárazu neputovalo nekontrolovaně po interiéru.

Airbagy jsou podle bezpečnostních expertů nejspolehlivější součástkou v autě. Když je třeba, musí vždycky bezpečně zafungovat. Airbagu je už přes čtyřicet let a za tu dobu zachránil desetitisíce životů.

Tento nafukovací polštář byl zpočátku terčem posměchu, ale dnes už je nezbytnou součástí výbavy moderních aut. V Evropě už auto bez airbagů ani nekoupíte. Ve škodovkách se objevil na místě řidiče poprvé v roce 1995 u felicií na export.





Nejčtenější

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen I.D. Buzz
Hipíci natankují ze zásuvky a nebudou muset řídit. VW vymýšlí nový bus

Budoucnost je elektrická, oznámil loni na podzim Volkswagen, když představil svůj koncept na baterky a k němu celou vizi mobility budoucnosti. Na autosalonu v...  celý článek

Kia Stinger
Adept na nejparádnější auto roku: kia s šestiválcem a pohonem zadních kol

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Kia Stinger má pohon zadních kol, pod kapotou benzinový šestiválec a mezi nimi samosvor. Je to...  celý článek

Seat Ibiza
Úplně nový a obrovský Seat Ibiza má krásný zadek. Už jsme v něm seděli

Španělská automobilka Seat představila pátou generaci svého zásadního modelu Ibiza. Hatchback, který konkuruje Škodě Fabia a dalším typickým malým autům, je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.