I přes dostatečně "studiový" design se návrhářům podařilo zachovat prvky charakteristické pro značku. Díky nim nebude nikdo ani na okamžik pochybovat o tom, že jde o vůz značky Volvo - široké stupňovité boky, kapota s charakteristickým tvarem V vycházející od mřížky chladiče plynule navazuje do rámu střechy.
K nejextravagantnějším momentům patří bezesporu úzké, vertikálně umístěné světlomety. Vnitřní ze dvou pásků, které světlomety tvoří, využívá systém „Static Bending Light“ (světlo se statickým ohybem). Vnější světlomety pak plní funkci dálkových a parkovacích světel.
Systém Static Bending Light tvoří tři světelná tělesa namířená pod různými úhly. Nejvýše umístěné těleso míří přímo vpřed a slouží pro běžné osvětlení tlumenými světly. Pokud vozidlo zatáčí na jednu nebo na druhou stranu, snímače napojené na řízení aktivují druhé a poté i třetí těleso osvětlující směr, kterým vozidlo zatáčí. |
Hitem posledních sezon mezi studiemi je absence B-sloupku. Pozadu tak nezůstává ani Volvo. Podle výrobce se však tohoto dozajista velmi pohodlného a efektního řešení u sériových Volv hned tak nedočkáme. Z bezpečnostních důvodů totiž není tato konstrukce vhodná pro sériově vyráběná vozidla.
Dalším neméně překvapujícím prvkem je volant s pevným středem, který dovoluje umístění většího množství ovládacích prvků, včetně voličů automatické převodovky. To je výhodné nejen z hlediska ergonomie, ale především bezpečnosti. Všechna tlačítka a ovládací prvky jsou tak vždy ve stejné poloze a především, řidič nemusí sundávat ruce z volantu při jejich používání.
Volvo VCC rovněž reaguje na trend hromadění ovladačů na středovém panelu. Množství tlačítek je tady zredukováno na klimatizační jednotku a bezpečnostní funkce, řidič se tak může plně věnovat řízení.
O dění pod kapotou, uvnitř a okolo vozu je řidič informován prostřednictvím zobrazovacího modulu, který zahrnuje digitální ukazatele s analogovým vzhledem – rychloměr, otáčkoměr, ukazatel teploty motoru a stavu paliva.
Na štíhlé středové konzoli z eloxovaného hliníku jsou umístěny dva dotykové posuvné ovladače, kterými se nastavuje teplota v prostoru řidiče a spolujezdce. Letmým dotykem se ovladač posune nahoru či dolů podle toho, zda řidič nebo spolujezdec požaduje teplejší nebo chladnější vzduch. Teplota je indikována LED diodami, které mění barvu od chladné modré až po teplou červenou.
Na výrobu luxusních sedadel u Volva použili sedlářskou kůži, interiér tak dostal punc kvality a originality. Přední sedadla jsou upevněna na kolejnicích integrovaných do vnějších prahů a do středového tunelu. Tím se vytvořila absolutně rovná podlaha pro cestující na zadních sedadlech. Do rámů sedadel jsou vestavěny bezpečnostní pásy - toto řešení si vyžádala konstrukce bez B-sloupku.
Sklápěcí opěrky hlavy zlepšují výhled, za loketní opěrkou pak čeká na cestující překvapení v podobě dětské sedačky určené pro děti od tří let.
Osvětlená loga WHIPS (systém ochrany před hyperflexí krční páteře) a SIPS (systém ochrany při bočním nárazu) na sedadlech pak slouží jako připomínka nejmodernějších bezpečnostních systémů, kterými je vozidlo vybaveno.
Pohodlí pro cestující i pro zavazadla
Na první pohled velmi efektní řešení splňující nejpřísnější kritéria jak na kvalitu, tak na barevné sladění materiálů je nejmarkantnějším důkazem toho, že Volvo VCC je stále jen studie. Do takto vyvedeného zavazadlového prostoru by se každý zdráhal jen posadit, natož do něj uložit zavazadla. Příkladem může být jeho podlaha, která je pokryta speciální měkkou kůží. Další technickou lahůdkou zavazadelníku je podlaha ovládáná elektricky tlačítky na D-sloupku. Podlaha se vysune ze zavazadlového prostoru, nakládání je pak pohodlnější. Pod podlahou zavazadlového prostoru se ukrývají dvě odkládací skříňky, jedna chlazená a jedna vyhřívaná.
Zavazadelník je dále vybaven taky bezpečnostní schránkou vestavěnou do pravého bočního panelu, na druhé straně pak cestující naleznou vyjímatelný kufřík na cestovní potřeby potažený kůží, ladící s barvou interiéru.
Kryt zavazadlového prostoru je samozřejmě také ovládaný elektricky. Jeho ovládání je možné buď ze sedadla řidiče, nebo pomocí ovladače umístěného na D-sloupku. Po stisknutí tlačítka se tak roletka ukryje ve skrytém prostoru v zadním sedadle.
S nebem nad hlavou
Nezbytnou podmínkou úspěchu je u dnešních konceptů prosklenná střecha. To dobře vědí i u Volva, prosklená střecha u VCC toho však umí o něco více: solární panel ve střeše je poloprůhledný a kromě toho, že můžete při nočním cestování hledat Malý a Velký vůz, zajišťuje panel napájení systému Volvo Ambient Air Cleaner (VAAC). Tento systém nepřetržitě čistí vzduch v automobilu, a to dokonce ikdyž je motor vypnutý.
EKOLOGIE NA PRVNÍM MÍSTĚ... ...Absorpce oxidů dusíku a uhlovodíků Podstatou VAAC je nádoba umístěná v motorovém prostoru, ve které jsou umístěny dva filtry. Při jízdě ventilátor větracího systému nasává vzduch z okolního prostředí, který je veden přes tyto filtry. Ty zachycují oxidy dusíku a uhlovodíky. Tímto způsobem systém zároveň čistí vzduch přiváděný do prostoru pro cestující. ...PremAirâ |
Panely dveří obsahují velké vyklápěcí odkládací prostory a speciální osvětlení horní hrany čalounění dveří.
Kůže vévodí celému interiéru, nalezneme ji nejen na přístrojové desce, na dveřích, sedadlech, ale i na podlaze (sic!). Toto řešení lahodící spíše oku, než logice dává interiéru elegantní a především velmi luxusní vzhled.
Volvo VCC ukrývá pod kapotou řadový přeplňovaný šestiválec o objemu 2,6 litru a s výkonem 250 koní. Nejdůležitějším údajem je však u auta stavěného s ohledem na ekologii spotřeba. Ta u "vé-cé-céčka" činí 6,5 litru paliva na 100 kilometrů.
Na velmi nízké spotřebě se podílí i malá hmotnost, která činí asi 1300kg (umožněná rozsáhlým využitím hliníku a uhlíkových vláken, výsledkem je o deset procent nižší hmotnost v porovnání s Volvem S80, které má podobnou velikost).
O přenos výkonu motor na vozovku se stará automaticky řazená manuální převodovka. Jde o běžnou manuální převodovku, která může být řazena automaticky pomocí elektronicky ovládaných servomotorů. Řidič ji tedy může využívat stejně jako běžnou automatickou převodovku.
Problém ztráty točivého momentu, ke kterému v okamžiku přeřazení dochází, byl u koncepčního motoru vyřešen elektrickou hnací jednotkou ED (Electric Drive). Jednotka ED, která je napájena samostatnou 42voltovou baterií, zajišťuje přísun dodatečného hnacího výkonu při nižších otáčkách (než turbodmychadlo dosáhne potřebného plnícího tlaku), a tak odstraňuje problém prodlevy při zrychlení, které je charakteristické pro přeplňované motory.
Elektrická hnací jednotka rovněž zajišťuje nabíjení baterie. Když řidič kvůli zpomalení sundá nohu z plynového pedálu, je při setrvačné jízdě vozidla vyráběna energie, která tuto jednotku napájí. Tato energie může být využita například pro jízdu na krátké vzdálenosti pouze na elektrický pohon – například při velmi malých rychlostech při pomalé jízdě hustou dopravou.
* Základní jednotka, je vybavena novou technologií přeplňování, kladoucí důraz na účinnost spalování. Daná technologie více využívá kladného plnícího tlaku k vyčištění spalovacího prostoru od všech výfukových plynů, tím se zvyšuje účinnost motoru. * Přímé spuštění a zastavení motoru znamená, že motor je vypnut vždy, když vozidlo zastaví, například na semaforech, nebo ve stojící koloně vozidel. Jakmile je zapotřebí se znovu rozjet, je v okamžiku, kdy se spojka dostane do polohy záběru, do motoru přímo vstříknuta palivová směs. Poté dojde k jejímu vznícení a vůz se dá do pohybu. * Samočinné kompresní zapalování (Compression Auto Ignitron – CAI) zachovává výhody velkého motoru a současně snižuje spotřebu paliva a emise výfukových plynů. Pokud motor běží při částečném zatížení v nízkých až středních otáčkách, vytváří systém chudou a homogenní směs paliva a vzduchu, která se po stlačení vznítí. |
Zhýčkaní pasažéři budoucnosti nenaleznou ve Volvu Versatility Concept Car tradiční audiosystém nebo přehrávač DVD. Namísto toho je automobil nepřetržitě spojen s vaší domácností, kde jsou hudba a filmy uloženy jako elektronické soubory. Vozidlo se k domovu připojí prostřednictvím sítí W-LAN, 3G, nebo pomocí služby GPRS.
Ve Versatility Concept Car má každý cestující k dispozici bezdrátový displej s dotykovým ovládáním – webpad. Pomocí tohoto displeje mohou jednotliví cestující snadno poslouchat vybranou hudbu, sledovat filmy, pracovat s internetem nebo zadávat cíl cesty do navigačního systému. Webpad rovněž slouží pro přenos informací mezi vozem, domácností a kanceláří.