Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mercedes-Benz F 500 Mind: schůzka s budoucností

  17:33
Mercedes se asi definitivně rozhodl zbavit se označení nejkonzervativnější automobilky světa a sype z rukávu jednu zajímavou studii za druhou. Teď už jenom stačí, aby některý se svých snových vozů uvedl do výroby. Prozatím poslední ukázkou umu stuttgardské automobilky je neortodoxní pětidveřová limuzína.

Pojízdná laboratoř, jak svůj koncept sama automobilka prezentuje, je především příkladem vozidla, které opravdu myslí za svého řidiče.

Své premiéry se F 500 Mind, jak jej u Mercedesu pojmenovali, dočkal na největší asijské motoristické akci - tou je tradičně tokijský autosalon. Inženýři vytvořili vůz, který formátem připomíná Renault VelSatis - má též zadní výklopnou stěnu pátých dveří a celkově vyšší stavbu karoserie, i když jde v podstatě o limuzínu.

Ze všeho nejvíc je ale Mercedes-Benz F 500 Mind pojízdným výzkumným střediskem, kde automobilka experimentuje s technologiemi, které časem možná budou usnadňovat život majitelům Mercedesů.

Svou délkou 5092 mm a rozvorem 2965 mm se nejvíce blíží "S-kové řadě", oproti ní je ale o 9 cm vyšší. Jak už bývá zvykem, Mercedes je vždy přehlídkou nejmodernější techniky. V F 500 Mind nalezneme, mimo jiné: "druhé řidičovy oči" - systém pro noční vidění, lehce diskutabilním experimentem jsou dotykové senzory u nohou řidiče (jsou namísto klasických pedálů), pozornosti by neměly uniknout ani dveře vozu - otevírají se buď klasicky, nebo proti sobě. Mercedes je plný chytrých "vychytávek", které až nahánějí strach, co jednou budou auta umět.

Noční oči
Systém nočního vidění využívá novou technologii vymyšlenou Mercedesem: skládá se ze dvou infračervených laserů na přední části vozidla, které "osvětlují" silnici svým neviditelným světlem až na vzdálenost 150 metrů. Světlo, které se "odrazí" od aut, cyklistů či chodců snímá kamera umístěná na čelním skle. Palubní počítač pak z nasnímaných vstupů složí černobílý obraz přenášený na obrazovku.

Pedály jsou minulostí
Namísto klasických pedálů nalezne řidič u nohou pouze citlivé snímače. Tím se zaprvé ušetřilo opět něco málo místa pro nohy (12 centimetrů), ale především se zvýšila bezpečnost - při nárazu je neohrožují ramena pedálů. Systém je složen z 8 senzorů v podlaze, ty reagují na sešlápnutí, důležitým faktorem je i to, že umí poznat intenzitu sešlápnutí. Samozřejmostí je i plně elektronické řízení - mezi volantem a řízenou nápravou není pevná vazba.

Zajímavá je též konstrukce. F500 Mind má místo nosných a pro bezpečnost posádky veledůležitých A a B sloupků (první a druhý), jediný střední sloupek mezi předními sedadly, který je vyrobený s uhlíkového kompozitu. V centrálním sloupku jsou umístěny výdechy klimatizace a osvětlení interiéru.

Celá střecha je prosklená, jak už je ostatně u moderních studií téměř standardem. Větší inovace se udála na dveřích, díky speciální soustavě úchytů je možné boční dveře otevírat buď klasicky, nebo protiběžně. Elektronika detekuje otevření předních dveří a následně odblokuje uchycení předních pantů zadního páru dveří, ty ale mohou být otevřeny i pomocí dalšího uchycení vzadu.

Studie disponuje i lahůdkami, které mají posádku zabavit a řidiči zpříjemnit jízdu. TFT obrazovka před řidičem je srdcem multimediálního zázemí vozu. Do oblasti sci-fi zapadá ovládání hlasem a to v obou směrech řidič-vozidlo i vozidlo-řidič. Otázkou pak je, kdo koho řídí.

TFT displej na první pohled vypadá jako klasický přístrojový panel s kruhovými budíky řidič si však může nastavit jak mu budou provozní informace předávány. Informace se však nezobrazují pouze na hlavním displeji, vše důležité se promítá též na průhledový displeje v zorném poli řidiče. Za zmínku stojí i informační a navigační systém, který vysílá ultrazvukové signály/povely, které slyší pouze řidič. (Podstatu této vymoženosti Mercedes ve své tiskové zprávě neodhaluje. Jediným vysvětlením je, že řidič Mercedesu budoucnosti je netopýr.)

Tlačítka některých ovladačů spustí požadovanou funkci ještě dříve, než se jich řidič vůbec dotkne. V ovladačích jsou totiž umístěny senzory, které "cítí" přibližující se ruku řidiče na několik centimetrů. Odpovídající informace se zobrazí na centrálním displeji a zbytek ovládání se odehrává s jeho pomocí.

U studie, která je takto prošpikována "ufo-technologiemi" už nezbývá mnoho prostoru pro obdivování pohonné jednotky. Pro Mercedes F500 Mind konstruktéři zvolili hybridní pohon. 234 kW celkového výkonu je rozděleno mezi naftový motor a elektromotor. Čtyřlitrový vznětový osmiválec CDI disponující výkonem 184 kW (250 koní) je doplněný elektro motorem o výkonu 50 kW.

Třísetvoltová baterie, která napájí elektormotor je uložena pod sedadlem spolujezdce. Při požadavku maximálního zrychleni, jede automobil na naftu i elektřinu. Při popojíždění ve městě může zůstat spalovací motor povětšinu času vypnutý a vůz pohání pouze elektromotor. Naopak při ustálené rychlosti (např. na dálnici) automobil využívá výkon naftového agregátu a akumulátory se dobíjí. Toto uspořádání uspoří až 20 % paliva ve srovnání se standardním motorem CDI.

Svou délkou 5092 mm a rozvorem 2965 mm se nejvíce blíží "S-kové řadě", oproti ní je ale o 9 cm vyšší.

Pro Mercedes F500 Mind konstruktéři zvolili hybridní pohon. 234 kiloWattů celkového výkonu je rozděleno mezi naftový motor a elektromotor. Čtyřlitrový vznětový osmiválec CDI disponující výkonem 250 koní (184 kW) je doplněný o 50 kiloWattový elektromotor.

Celá střecha je prosklená, jak už je ostatně u moderních studií téměř standardem. Větší inovace se udála na dveřích, díky speciální soustavě úchytů je možné boční dveře otevírat buď klasicky, nebo protiběžně.

Ze všeho nejvíc je ale Mercedes-Benz F 500 Mind pojízdným výzkumným střediskem, na kterém automobilka experimentuje s technologiemi, které časem možná budou usnadňovat život majitelům Mercedesů.

Zajímavá je též konstrukce "vesmírného korábu" od Mercedesu. F500 Mind má namísto nosných a pro bezpečnost posádky veledůležitých A a B sloupků (první a druhý), jediný střední sloupek mezi předními sedadly, který je vyrobený s uhlíkového kompozitu. V centrálním sloupku jsou umístěny výdechy klimatizace a osvětlení interiéru.

TFT displej na první pohled vypadá jako klasický přístrojový panel s kruhovými budíky řidič si však může nastavit jak mu budou provozní informace předávány. Informace se však nezobrazují pouze na hlavním displeji, vše důležité se promítá též na průhledový displeje v zorném poli řidiče.

Namísto klasických pedálů nalezne řidič u nohou pouze citlivé snímače. Tím se zaprvé ušetřilo opět něco málo místa pro nohy (12 centimetrů), ale především se zvýšila bezpečnost - při nárazu je neohrožují ramena pedálů.

Tlačítka některých ovladačů spustí požadovanou funkci ještě dříve, než se jich řidič vůbec dotkne. V ovladačích jsou totiž umístěny senzory, které "cítí" přibližující se ruku řidiče na několik centimetrů.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...