Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Reflex a Kabura: Interiér z rozemletých tenisek

  13:20aktualizováno  19:22
Dvě čtyřmetrová 3+1 místná kupé, přetékající technologiemi pro blízkou budoucnost, představili Ford s Mazdou. Kromě podobných tvarů a rozměrů je spojuje i poněkud netradiční přístup k recyklovaným materiálům.

Zatímco Mazda se "spokojila" s technikou nové generace roadsteru MX-5 a zaměřila se především na design, Ford použil mechanické skupiny budoucí Fiesty, jejíž současné generaci již odtikávají biologické hodiny a rozehrál na jejich základě koncert pro moderní technologie.

Z toho plyne i největší rozdíl mezi jinak dosti podobnými vozidly; zatímco Ford Reflex pohání primárně přední kola (a se zadními pomáhají elektromotory), Mazda Kabura se spokojila s klasickou koncepcí vpředu motor – uprostřed mechanické převody – vzadu poháněná kola.

Ford Reflex

se přidal k vizionářům, kteří tvrdí, že v nejbližší budoucnosti se auta zbaví geometrických křivek a po létech vyhraňování se vrátí k obloukům. Tak na voze nenajdeme zvenčí snad jediný pravý úhel či klasický detail a vše je trochu jinak a trochu jinde, než jsme zvyklí vídat u současných aut. Už stojící vůz evokuje divoké proudění vzuchu a obrušování pneumatik, dalším stupněm šoku je otevření dveří; místo obvyklé vodorovnosti se vyklápějí vertikálně, ovšem narozdíl od většiny dosavadních "gullwingů" směrem vzad.

Konstruktérům fordu se při projektování reflexu zdál příliš obyčejný klasický bezpečnostní pás. Základní prvek výbavy, na kterém už nebylo na první pohled co změnit, se po dlouhých letech dočkal vylepšení.

V průběhu let dostával různá vylepšení (předpínače, spony s programovanou deformací apod.) základ zůstával stále stejný.

Inženýři v Detroitu se ale rozhodli do pásu vměstnat airbag.

Určen je především cestujícím na zadních sedadlech, které nechrání čelní airbagy.

Uvnitř pak pokračuje nevěřícné protírání očí; za dvěma předními sedačkami, v nichž obvyklé čalounění nahradila lépe ventilující síťovina, se nachází jedna široká, na kterou se pohodlně usadí dospělý cestující, případně dvě děti, které si ji mohou tlačítkem rozdělit na dvě menší sesličky. Toto řešení se s největší pravděpodobností objeví v příští generaci stylového mrňouse ka.

Interiér se ve jménu šetrnosti k přírodě obešel bez dřeva a kůže, všechny plochy se spokojily s různými druhy kvalitních plastů. Nepochybně zajímavá je zvuková izolace, stvořená z rozemletých tenisek Nike.

Popření tradic pokračuje i na palubní desce; žádné tlačítko či páčka není k nalezení na obvyklých místech, o většinu funkcí se stará dotykový monitor uprostřed palubní desky, připomínající spíše vesmírné plavidlo, než pozemský automobil.

Podle neoficiálních informací bude přibližně takto vypadat nový Ford Puma, který se chystá zaútočit v roce 2008.

Zastaralé a neinvenční kulatosti se zbavil i volant; vzniklý bílý lichoběžník s nezbytnou modrou „švestkou“ předkládá maximum ovladačů přímo řidičovým prstům. Zadní cestující mají k dispozici dvě televizní obrazovky, které zároveň slouží jako hlídací kamery.

Jakkoliv se to zdá neuvěřitelné, technika je ještě zajímavější než netradiční design a topologie; o pohon se totiž stará hybridní jednotka, poháněná vznětovým motorem; ten mechanicky roztáčí přední kola prostřednictvím šestistupňové pseudosekvenční převodovky, zatímco zadní používají elektřinu prostřednictvím dvou elektromotorů.

Lithium-Iontové články se dobíjejí pomocí solárních panelů ve světlometech, stejný zdroj energie používají ventilátory, provětrávající interiér zaparkovaného vozidla. Zajímavá je i spotřeba, mj. Díky speciálním pneumatikám Michelin s malým valivým odporem dosahující přibližně 3,7 l/100 km.

Mazda Kabura

Motor vpředu, pohon zadních kol, svaly, netradiční řešení interiéru, do kterého se nastupuje 2,5 dveřmi a interiér - jak jinak - z rozemletých tenisek: Mazda Kabura.

KABURA: Japonský název převzatý od slova “KABURA-ya”, střela, která při odpálení produkuje obrovský hluk a v historii byla využívána jako signál pro zahájení boje.
Když dva dělají totéž...
Malé kupé se narodilo pod vedením nového šéfa designérského centra japonské automobilky Franze von Holzhausena. Koncept Mazdy je svým charakterem i jménem doslova střelou na čtyřech kolech.

Klasická koncepce s motorem za přední nápravou a pohonem zadních kol patří k legendě jménem MX-5. Kabura si tak s hrdostí vypůjčila komponenty jejího podvozku a položila dobrý základ svým jízdním vlastnostem.

Designem karoserie se mazda nápadně blíží reflexu - výrazné svaly blatníků a mezi nimi zasazená kabina pro posádku. Kabura se ovšem chlubí netradičním počtem dveří; na rozdíl od - pro kupé standardních - dvou, má ještě o půlku dveří více. Na pravé straně totiž - po způsobu RX-8 - přibylo odsouvací přídavné křídlo, které pustí cestující pohodlně i na zadní sedadla.

Mazda Kabura v číslech

délka 4050mm

šířka

1780mm

výška

1280mm

rozvor

2550mm
motor 2.0 L  DOHC 16ventilů
převodovka 6stupňová manuální
náprava (přední/zadní) dvojitá lichoběžníková/
víceprvková
pneumatiky přední : 245/35 R19   zadní:
245/35 R20
...není to totéž
Narozdíl od koncernového příbuzného se kabura musí spokojit s tradičním pohonem - pod svalnatou kapotou vrní klasický dvoulitrový benzinový motor.

Hrátkami s dveřmi se ovšem invence konstruktérů nevyčerpala, překvapení čekají i uvnitř. Čtyři místa jsou v interiéru umístěna asymetricky; přístrojovka ustoupila kolenům spolujezdce a přední sedadlo se tak mohlo posunout o patnáct centimetrů vpřed vůči sedadlu řidiče. Na třetího cestujícího za ním čeká plnohodnotné sedadlo, čtvrté je prakticky jen nouzové. Všechna sedadla spolujezdců lze sklopit a vytvořit tak prostor pro náklad. 

Přikrčené kupé se chlubí velkým množstvím prosklených ploch. Skrz skleněný díl kapoty lze pozorovat čtyři válce v akci. Čelní okno zasahuje až hluboko do střechy, jeho vrchní část může měnit průhlednost podle libosti posádky. Skleněné panely na zádi pak hostí solární panely napájející klimatizaci a autobaterii.

Sportovní auto si zaslouží sportovní interiér, ten v kabuře má původ v obuvi, samozřejmě také sportovní. Stejně jako vzdálený americký bratranec, chlubí se i vysportovaná mazda interiérem vyrobeným z recyklovaného materiálu. Kožený substrát pochází opět z rozemletých tenisek Nike. Automobilka dodává, že je kožený recyklát možné barvit, případně potiskovat.

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...