Nové Volvo S80: Najde si vaše srdce

  16:27aktualizováno  3. února 10:48
Po osmi letech výroby přelomové luxusní limuzíny S80, která ve své době přinesla několik významných technických inovací (první příčně uložený řadový šestiválec na světě) a vytvořila novou, vysoce úspěšnou stylistiku pro Volvo 21. století, přichází nástupce, který se představí za několik týdnů na ženevském autosalonu.

Design byl nejsilnější zbraní stávající „S-osmdesátky“; originální vrstvená záď zapůsobila mezi konzervativnější konkurencí jako zjevení a tento prvek byl uznán za natolik nosný, že se stal poznávacím znakem pro celé Volvo. Ostatně menší model S60 se stal prakticky klonem a od osmdesátky jej na první pohled rozezná pouze znalec.

Novinka se v názoru na proporce již posunula dále a nabízí o štíhlejší linie s extrémně vzad protaženým obrysem střechy a značně odsunutou zadní nápravou. Toto řešení kromě velkorysého rozvoru a všech výhod z toho plynoucích přináší i podobné oba převisy a z toho plynoucí neobvykle dynamické vzezření šelmy, odrážející se ke skoku.

Architektonické řešení, blížící se pojmu „cab forward“, je v Americe, kam bude podle plánu směřovat většina produkce, starou vestou, avšak na Evropana, zvyklého na zavalité teutonské limuzíny, působí originálně. Daleko palčivěji nyní působí i záď, opticky plošší a méně komplikovaná. Masivní nárazník úspěšně kamufluje ohromnou masu třetího prostoru karoserie a celý zadeček opticky zeštíhlel.

Více „coupé-like“ je nyní i obličej; silně ustupující nízké světlomety s výrazně vystouplou maskou se těší na rychlé obtékání vzduchu a nedávají najevo, že zahajují téměř pětimetrovou masu, které mnoho nechybí do dvou tun.

Interiér samozřejmě nabízí maximální luxus, ovšem s nádechem lehkosti, které se hlavním – zejména německým – konkurentům občas nedostává. Tvary jsou méně komplikované, avšak více zaměřené na vybraný vkus.

Dominantním prvkem bude opět „plovoucí“ středová konzola, integrující ovládání palubních systémů. Interiérové barvy, sladěné do měkkých, přírodních odstínů, ozdobí ty nejkvalitnější materiály. Samostatnou zmínku zaslouží výkonná audiosestava Premium Sound, obsahující reproduktory Dynaudio, 5x 130W zesilovač Alpine a Dolby Pro Logic II Surround.

Jako světovou premiéru ohlašuje Volvo nový bezpečnostní prvek, nazvaný Personal Car Communicator (PCC). Tato dvousměrně komunikující volitelná nadstavba bezdotykového přístupu Keyless Entry integruje do klíče, který nosí majitel stále u sebe, vzdálené upozornění, že vůz je odemčený a/nebo že se aktivoval alarm, obsahující senzor tlukotu srdce k bezpečnému rozlišení, že někdo vnikl do vozu.

Technika se podobně jako design vystříhala revolučních změn a zaměřila se na detailní vylepšování. Volvo tedy nadále vede šik nevelkého hloučku luxusních limuzín s předním pohonem a příčně uloženým motorem. Karoserie opět atakuje špičku v pasivní bezpečnosti a aplikuje mnoho patentovaných novinek v pevnostní konstrukci skeletu.

Aktivní podvozek „Four-C“ nabízí tři pracovní módy od komfortu po sportovní tuhost, standardem je nová generace ESP, spolupracující s degresivním posilovačem řízení. Nechybí aktivní tempomat a systém varování před nehodou, připravující systémy pasivní bezpečnosti do plné pohotovosti.

Motorová paleta pochází z části ze stávajících modelů, nechybí však jeden zcela nový agregát a také další významná premiéra – první osmiválec v produkční limuzíně Volvo.

D5 – pětiválec 2,4 l common-rail II se již osvědčil ve stávající S80. Jeho 136 kW (185 k) a zejména 400 Nm se stane důstojnou základní motorizací pro novou luxusní limuzínu.

T5 – zážehový pětiválec 2,5 l s nízkotlakým přeplňováním svých 147 kW (200 k) a 300 Nm také již nějakou dobu propůjčuje stávající S80; v nové generaci zahájí startovní nabídku benzinových jednotek.

R6 3,2 l – je zcela nový řadový šestiválec, nahrazující stávající dvousetkoňovou „dva-devítku“. Poskytuje 173 kW (238 k) a 320 Nm a vyznačuje se velice kompaktní konstrukcí; konstruktéři umístili rozvodový mechanismus přímo do bloku motoru a díky tomu je šestiválec užší, než současné pětiválce.

Vlajkovou loď vikingské flotily historicky poprvé pohání vidlicový osmiválec. Z XC90 převzatý, napříč uložený hliníkový agregát 4,4 l s plynule variabilním časováním sacích i výfukových ventilů a rozevřením válců 60º pohání všechna kola pomocí systému AWD s inteligentním rozdělováním hnací síly Instant Traction. 232 kW (315 koní) a 440 Nm maximálního kroutícího momentu se stará o jízdní výkony, odpovídající rychle stoupající prestiži značky, a čtyři katalyzátory zase o minimální úroveň emisí, jednu z nejlepších mezi světovými „vé-osmičkami“.

Vedení automobilky plánuje vyrábět 50 tisíc nových S80 ročně a umisťovat je kromě USA v největší míře v Německu, Španělsku, Švédsku, Velké Británii a Číně.

Nové Volvo S80

Nové Volvo S80

Nové Volvo S80

Nové Volvo S80

Nové Volvo S80

Nové Volvo S80

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...