Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autobaterie v horku trpí. Dobrá rada není, připravte se na nákup nové

aktualizováno 
Prodejci autobaterií si mnou ruce, na podzim a v zimě nebudou stíhat prodávat. Stávající horka totiž vadí akumulátorům. Rada, jak poškození zabránit, neexistuje.

Akumulátor je třeba udržovat co nejnabitější. | foto: Bosch

„Největším zabijákem autobaterií je teplo,“ popisuje Petr Semerád, odborník na autobaterie českého zastoupení firmy Bosch. „Bohužel se tomu ale nedá zabránit,“ dodává. Nejhorší jsou podle něj výjezdy na dovolenou k moři, kde auto odstavíte na čtrnáct dnů na horku.

Teplem totiž dochází k velkému samovybíjení, následně k sulfataci desek, které tímto jevem následně ztrácejí kapacitu. Sulfatace je hromadění či usazování síranu olova na povrchu a v pórech aktivního materiálu akumulátorů - olověných elektrodách.

„To, že horko akumulátoru ublížilo, se bohužel projeví až v zimě, kdy potřebujeme roztočit studený motor, jehož vnitřní odpor je větší než v letních měsících,“ vysvětluje Semerád.

Následky letošních veder tedy motoristé pocítí ještě v zimě, až jednoho dne jednoduše nenastartují. Radit nakoupit novou baterku pro jistotu „do zásoby“ se nedá. Budete se pak akorát starat o dvě baterky, jednu v autě a druhou v garáži. Navíc není jisté, že ji doma budete schopni skladovat v ideálních podmínkách. Nezbývá než být připraven na to, že s prvními mrazy baterka „odejde“.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Zima je pro baterii podle Petra Semeráda lepší i proto, že nedochází k velkému samovybíjení. Také pro skladování akumulátorů při dlouhodobé odstávce auta je dobré sucho a chladno. Ideální je teplota 15 až 20 stupňů Celsia, ale nevadí ani hodnoty hluboko pod nulou. Akumulátor však musí být nabitý. Pokud jezdíte převážně krátké trasy, pravidelně ho dobíjejte nabíječkou. Často ho také nechte kontrolovat v servisu.

„Nabitý akumulátor s měrnou hmotností elektrolytu 1,28 kg/l snese teploty do -50 °C. Vybitý akumulátor může zmrznout již při teplotě pod 0 °C,“ uvádí Bosch.

Petr Semerád také doporučuje pravidelně kontrolovat nabití akumulátoru. Pokud nemáte vlastní voltmetr, využijte k tomu každou návštěvu servisu. Nebo aspoň jarní a podzimní akce automobilek.

Nejproblémovější automobilista je podle odborníka Bosche ten, který často startuje, popojíždí jen na malé vzdálenosti a k tomu například zapne další elektrospotřebiče, v létě klimatizaci, v zimě vyhřívání sedadel.

„Akumulátor se v takových situacích nemá šanci pořádně dobít. Zákazníkům říkáme, že pro navrácení energie potřebné pro start je nutné podle dobíjecí soustavy průměrně ujet více než padesát až šedesát kilometrů,“ vysvětluje Semerád.

Nabíječka autobaterií

Nabíječka autobaterií

Pokud se autobaterie vybila třeba kvůli zapomenutým rozsvíceným světlům, je třeba ji ihned nabít, dříve než začne sulfátovat.

„Akumulátoru kromě tepla hodně škodí i nečinnost,“ připomíná Petr Semerád. Typicky víkendoví jezdci by tedy měli jeho nabití kontrolovat častěji.

„Jakákoliv situace, kdy je akumulátor v nedobitém stavu, je špatná,“ doplňuje Petr Semerád a radí pořídit si nabíječku. Ty moderní dnes mají speciální „udržovací“ programy a bývá možné je zapojit na baterku, která je zamontovaná v autě.





Nejčtenější

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Opel Ampera-e
Opel Ampera-e ujede na baterie 380 kilometrů, ale připravte si milion

Možná máte k elektromobilům podobné výhrady jako většina prakticky založených lidí, totiž že na jedno nabití baterií moc daleko nedojedou a pak musejí pár...  celý článek

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

Další z rubriky

Suzuki Ignis
Kapesní teréňák i městský frajer. Ignis je v Česku, má italský oblek

Po deseti letech se vrací na scénu Suzuki Ignis. Jde opět o SUV velikosti malého auta, které překvapí jízdními schopnostmi a nezklame možností pořídit si pohon...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.