Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Akumulátor dostává v mrazech zabrat

  11:09aktualizováno  11:09
- Není dobré, když kvalitu akumulátoru prověří až první pořádný mráz. Proto by mu motorista měl věnovat patřičnou péči ještě před příchodem zimy. "Přestože je většina prodávaných akumulátorů bezúdržbových, neznamená to, že na ně řidič může úplně zapomenout," varuje automechanik Roman Kříž ze Slaného. "Je důležité nechat si proměřit, jak je akumulátor nabitý, a případně jej dobít na sto procent. Plně nabitá baterie mrzne a přestává fungovat až při minus padesáti stupních, akumulátor nabitý na šedesát procent mívá problémy už při teplotách těsně pod nulou." Podle Romana Kříže platí, že čím nižší okolní teplota, tím nižší účinnost akumulátoru. I plně nabitá autobaterie při minus dvaceti stupních funguje jen ze čtyřiceti procent kapacity.
Není dobré, když kvalitu akumulátoru prověří až první pořádný mráz. Proto by mu motorista měl věnovat patřičnou péči ještě před příchodem zimy. "Přestože je většina prodávaných akumulátorů bezúdržbových, neznamená to, že na ně řidič může úplně zapomenout," varuje automechanik Roman Kříž ze Slaného. "Je důležité nechat si proměřit, jak je akumulátor nabitý, a případně jej dobít na sto procent. Plně nabitá baterie mrzne a přestává fungovat až při minus padesáti stupních, akumulátor nabitý na šedesát procent mívá problémy už při teplotách těsně pod nulou." Podle Romana Kříže platí, že čím nižší okolní teplota, tím nižší účinnost akumulátoru. I plně nabitá autobaterie při minus dvaceti stupních funguje jen ze čtyřiceti procent kapacity.
Akumulátor musí mít zvlášť v zimě dolitou hladinu elektrolytu na maximum. Pokud řidič automobil přes zimu nepoužívá, je přinejmenším vhodné akumulátor ve vozidle odpojit, či ještě lépe vyndat jej úplně z vozidla a nenechat promrznout. Při sebemenších problémech se startováním by měl řidič neprodleně baterii zkontrolovat a popřípadě nechat dobít.
Když už akumulátor selže, nezbývá než se pokusit nastartovat vůz jiným způsobem. Ideálním řešením je požádat kolegu řidiče a použít startovací kabely. Problém může nastat při nesprávném zapojení kabelů, nebo když není motor pomocného automobilu nastartovaný. V obou případech by se totiž akumulátor pomocného vozu rychle vybil. Startovací kabely se dají koupit maximálně za tři sta korun v prodejnách autopříslušenství nebo u čerpacích stanic. Při výběru je nutné zkontrolovat, zda se hodí pro konkrétní automobil a zda mají dostatečnou délku.
Pokud startovací kabely nejsou k dispozici, zůstává jedinou šancí automobil roztáhnout. Stoprocentním účinkem si mohou býti jisti majitelé starších vozů s karburátory a bez katalyzátoru. Majitele novějších vozů by měl před tímto řešením odradit fakt, že s největší pravděpodobností pronikne benzin spalovacím potrubím do katalyzátoru, kde se po nastartování vozu vznítí a katalyzátor shoří. Výrobci doporučují táhnout vůz vybavený katalyzátorem maximálně padesát metrů a pak podobné aktivity raději vzdát.
Při tažení vozu nebo při jeho rozjetí z kopce by měl řidič zařadit druhý či třetí převodový stupeň a citlivě manipulovat se spojkovým pedálem. Je dobré mít na paměti, že při nenastartovaném vozu nefunguje posilovač řízení a brzd, natož třeba ABS. Samozřejmostí by měly být smluvené signály mezi řidiči, aby nedošlo k nějakému nedorozumění

Nasazování řetězu je dobré před prvním výjezdem do hor nacvičit.

Autor:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.