Akumulátor dostává v mrazech zabrat

  • 1
- Není dobré, když kvalitu akumulátoru prověří až první pořádný mráz. Proto by mu motorista měl věnovat patřičnou péči ještě před příchodem zimy. "Přestože je většina prodávaných akumulátorů bezúdržbových, neznamená to, že na ně řidič může úplně zapomenout," varuje automechanik Roman Kříž ze Slaného. "Je důležité nechat si proměřit, jak je akumulátor nabitý, a případně jej dobít na sto procent. Plně nabitá baterie mrzne a přestává fungovat až při minus padesáti stupních, akumulátor nabitý na šedesát procent mívá problémy už při teplotách těsně pod nulou." Podle Romana Kříže platí, že čím nižší okolní teplota, tím nižší účinnost akumulátoru. I plně nabitá autobaterie při minus dvaceti stupních funguje jen ze čtyřiceti procent kapacity.
Není dobré, když kvalitu akumulátoru prověří až první pořádný mráz. Proto by mu motorista měl věnovat patřičnou péči ještě před příchodem zimy. "Přestože je většina prodávaných akumulátorů bezúdržbových, neznamená to, že na ně řidič může úplně zapomenout," varuje automechanik Roman Kříž ze Slaného. "Je důležité nechat si proměřit, jak je akumulátor nabitý, a případně jej dobít na sto procent. Plně nabitá baterie mrzne a přestává fungovat až při minus padesáti stupních, akumulátor nabitý na šedesát procent mívá problémy už při teplotách těsně pod nulou." Podle Romana Kříže platí, že čím nižší okolní teplota, tím nižší účinnost akumulátoru. I plně nabitá autobaterie při minus dvaceti stupních funguje jen ze čtyřiceti procent kapacity.
Akumulátor musí mít zvlášť v zimě dolitou hladinu elektrolytu na maximum. Pokud řidič automobil přes zimu nepoužívá, je přinejmenším vhodné akumulátor ve vozidle odpojit, či ještě lépe vyndat jej úplně z vozidla a nenechat promrznout. Při sebemenších problémech se startováním by měl řidič neprodleně baterii zkontrolovat a popřípadě nechat dobít.
Když už akumulátor selže, nezbývá než se pokusit nastartovat vůz jiným způsobem. Ideálním řešením je požádat kolegu řidiče a použít startovací kabely. Problém může nastat při nesprávném zapojení kabelů, nebo když není motor pomocného automobilu nastartovaný. V obou případech by se totiž akumulátor pomocného vozu rychle vybil. Startovací kabely se dají koupit maximálně za tři sta korun v prodejnách autopříslušenství nebo u čerpacích stanic. Při výběru je nutné zkontrolovat, zda se hodí pro konkrétní automobil a zda mají dostatečnou délku.
Pokud startovací kabely nejsou k dispozici, zůstává jedinou šancí automobil roztáhnout. Stoprocentním účinkem si mohou býti jisti majitelé starších vozů s karburátory a bez katalyzátoru. Majitele novějších vozů by měl před tímto řešením odradit fakt, že s největší pravděpodobností pronikne benzin spalovacím potrubím do katalyzátoru, kde se po nastartování vozu vznítí a katalyzátor shoří. Výrobci doporučují táhnout vůz vybavený katalyzátorem maximálně padesát metrů a pak podobné aktivity raději vzdát.
Při tažení vozu nebo při jeho rozjetí z kopce by měl řidič zařadit druhý či třetí převodový stupeň a citlivě manipulovat se spojkovým pedálem. Je dobré mít na paměti, že při nenastartovaném vozu nefunguje posilovač řízení a brzd, natož třeba ABS. Samozřejmostí by měly být smluvené signály mezi řidiči, aby nedošlo k nějakému nedorozumění

Nasazování řetězu je dobré před prvním výjezdem do hor nacvičit.