Alergik má mít klimatizaci a zavřená okna

-
Lidé, kteří jsou alergičtí na pyly rostlin nebo stromů, mají od jara do podzimu při cestování značné nároky na automobil i na způsob jízdy. Když rizika podcení, tak jim hrozí alergický záchvat, který jízdu řádně znepříjemní. Oči pálí a slzí, chce se kýchat, otékají ústa... Řidiči jsou ohroženi dvojnásob, neboť často nemohou užít své léky, které tlumí pozornost. "Musí-li řidič cestovat i v době své alergie, rozhodně by měl jezdit se zavřenými okny," radí alergolog pražské Všeobecné fakultní nemocnice Josef Krupička. "Vzduch plný pylu může nasát nejen boční, ale i střešní okno." Ventilace automobilového interiéru obvykle nabírá nárazový vzduch z přední části vozu a k ochraně před prachem a pyly slouží filtry vzduchu. Ty jsou k mání ve dvou typech - první je klasický antialergický a druhý je doplněný aktivním uhlím. Ceny se pohybují ve stokorunách. "Pro favorita nebo felicii stojí kombinovaný filtr 305 korun," říká pražský prodejce autodoplňků Jaroslav Franc. "Má-li filtr plnit svůj účel, musí ho alergický řidič pravidelně kontrolovat a měnit." Jaroslav Franc vzpomíná, že před dvěma lety existovalo zařízení, které snímalo vzduch, a když byl příliš znečištěný, tak automaticky zastavilo ventilaci. Kvůli značné poruchovosti však bylo staženo z prodeje. Alergikovi může pomoci také vnitřní cirkulace vzduchu, která se do automobilů dá pořídit jako doplněk. Problém je v tom, že rychle klesá kvalita vzduchu ve voze, takže se nedoporučuje dlouhodobé použití. "S vnitřní cirkulací je dobré překonat například oblast výskytu dráždivých pylů," radí Josef Krupička. Spolehlivým východiskem alergického řidiče pro horké letní dny je klimatizace doplněná pylovým filtrem. Nevýhodou je vysoká pořizovací cena. Ta se pohybuje u fabie a jejich konkurentů kolem 35 tisíc korun, ale vyšplhat může i výš. Nový pylový filtr ke klimatizaci Škody Fabia je za 520 korun.