Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Alfa Romeo 159: Italská sexbomba

Italská milenka - krásná, uhrančivá, šarmantní, ale také svéhlavá a náročná na svého majitele a jeho peněženku.
Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159 - Řidič bude při nočních vyjížďkách žehrat na malou svítivost světel. | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

zvenčí  *  zevnitř  *  jízda  *  motor  *  závěr

ALFA ROMEO 159
Musíte ji přijmout takovou, jaká je; oproti předchůdkyni pořádně přibrala. Velká je na pohled i na dotek, lehkonohou atletku nahradila vyzývavá dáma, které mladické dovádění příliš  nevoní.

Svou vizáží ponouká k lecjaké špatnosti, ovšem spíše na dálnicích. Svými mírami se neřadí právě ke královnám klikatých okresek.

S devatenáctistovkou pod kapotou slibuje po prvním sešlápnutí plynu velké věci, příliš brzy se však zadýchá.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Alfa Romeo můžete koupit na www.automodul.cz

ZVENČÍ

Za sexbombou se každý ohlédne, i když oblékne nevýrazný, stříbřitě metalizovaný myší kožíšek; je totiž od Giugiara. Výrazné tvary, rýsující se boky blatníků s řádně vystouplými lemy a uhrančivá tvář... "Stopadesátdevítka" je auto pro individualisty, které ohlazené ploché krabice nudí.

Auta si vybíráme podle tváře a uhrančivý předek nové alfy pozná na první pohled i laik. Nezakrytá přední světla italské svůdnice, ohraničená přimhouřenými víčky přední kapoty, mají na publikum efekt vlhkého pohledu Sophie Lorenové, řidič ale bude při nočních vyjížďkách žehrat na jejich malou svítivost.

159 se nestydí za svoje čtvery dveře; velké chromové kliky zapuštěné do dveří jsou pravým opakem "kupé-vzhledu", kterým překvapila předchůdkyně.

Na karoserii se pořád něco děje: plochy člení prolisy, lomy a hrany. Z žádného pohledu není nudná, lehkost a rozevlátost stopadesátšestky ale postrádá. Hlavní pocit z prvního pohledu - 159 je pořádný kus auta.

Alfa Romeo 159

ZEVNITŘ

O to méně posádka po usednutí dovnitř chápe, kam se velkorysé vnější centimetry najednou poděly. 159 rozhodně nepatří k prostorovým hýřilkám.

Na řidiče a spolujezdce čekají obří křesla sedaček s extrémně dlouhými sedáky, která vyplňují velký kus vnitřního prostoru.

Přístrojová deska vyznává filozofii "vše pro řidiče"; plochý, robustní a hodně skloněný středový panel vyzdvihují z šedé obyčejnosti zapuštěné stylové budíky (teplota oleje, chladící kapaliny a palivoměr).

Zvyk vyžaduje ovládání složitého palubního počítače dvěma knoflíky na páčce stěračů. Spíše efektní než funkční třešničkou na italském tiramisù je startování knoflíkem místo klíčku; ten je nutné držet až do naskočení motoru, nestačí do něj jen ťuknout.Čirou zlomyslností je umístění tlačítka otevírání kufru mezi čtecí lampičky na stropě.

Alfa Romeo 159

Vpředu se sedí relativně blízko k čelnímu sklu, před spolujezdcem navíc přístrojovka citelně ustupuje a ubírá na pocitu bezpečí. Původně chtěli konstruktéři pravděpodobně dosáhnout subjektivně většího prostoru a vzdušnosti, ve výsledku však má spolujezdec především dojem nedostatečné obestavěnosti a všechny vjemy, které přináší rychlá jízda, jsou tím umocněny.

Moderní automobilová produkce v honu za EuroNCAPovým bezpečím zapomíná na výhled ven. Pětihvězdičková alfa jde - bohužel - zcela s dobou, parkovací asistent je v jejím případě nezbytností, stejně jako předvídavost, že z širokého mrtvého úhlu, tvořeného předními sloupky, náhle vyskočí nepozorný chodec.


Vše o alfách ...ZDE

Výtku zaslouží umístění třetího brzdového světla za zadním, silně skloněným oknem. O každém kontaktu s brzdovým pedálem je řidič při nočních jízdách zpraven dávkou červených luxů, odražených od zpětného zrcátka; citlivější jedinci se až lekají.

Zadní lavice nabízí přiměřený prostor dvěma cestujícím - třetího odradí výrazné profilování. Dlouháni brzy zjistí, že se jejich hlava musí uklonit sedanovité eleganci.

Alfy nebyly nikdy přebornicemi ve stěhování, 159 jde plně ve šlépějích svých předchůdkyň. Do jejího kufru se nijak velkorysým vstupním otvorem přes vysokou hranu nárazníku nasouká 405 litrů zavazadel.

JÍZDA

Italští konstruktéři jsou zvyklí vštěpovat alfám sportovní charakter, 159 je ale zaskočila. Museli hledat kompromis mezi sportovním srdcem (cuore sportivo), vysokou hmotností v zájmu bezpečí a uhlazenou ladností.
Při řízení o sobě dávají stále vědět neskromné centimetry a kilogramy. Hmota auta je v každé zatáčce cítit, stejně jako patnáct metrických centů hmotnosti.

Malý rejd je asi to jediné, co lze jízdním vlastnostem 159 vytknout. Čtyřproudová silnice je na otočení tak akorát, do každé zatáčky se ale italská krasavice vrhá statečně. Velmi hmotná záď pomáhá řidiči do oblouku, alfa se v něm chová přísně neutrálně; přinutit ji k nedotáčivosti vyžaduje hodně neomalené způsoby.

Absolutorium zaslouží dokonale přesné a komunikativní řízení, alfa se nenechala zlákat elektrickými posilovači a nadále využívá osvědčenou hydrauliku. Řízení je pak o něco tužší, ale řidič je dokonale informován, co se děje s předními koly.

Zapomene-li pilot na 1480 kilogramů pohotovostní hmotnosti, které si nerozumí s newtonovskou fyzikou ani v případě krasavic z apeninského poloostrova, drží 159 na silnici jako přibitá; pérování je spíše tužší, komfort dohánějí vláčné tlumiče a pohodlné sedačky.

Konstruktérům se podařilo postavit auto, které je ze všech míst v interiéru při jízdě pocitově rychlé. Za nízkých rychlostí má posádka pocit, že s alfou uhání s větrem o závod, při kriminálních dálničních rychlostech je naopak klidná. Se stoickým klidem letí po víceproudovce, řev motoru je přehlušen aerodynamickým hlukem a odvalujícími se koly.

Alfa Romeo 159Alfa Romeo 159

MOTOR

Specifický zvuk čtyřválce na první poslech neohromí, na podruhé mu posluchač již přijde na chuť. V nízkých rychlostech zvuková kulisa spíše obtěžuje, při kalupu se vše urovná. Nutno podotknout, že zpěv motoru je rozhodně poutavější než plechový zvuk tovární audiosoustavy.

Benzinový agregát s obsahem 1,9 litru se stal nejslabším místem testované 159. Nenasytných 160 koní rozhodně nepřipomínalo stádo šlechtěné v bájných stájích v Arese. Razantní a bleskurychlá reakce na plynový pedál za nízkých rychlostí slibuje mnohé, je to ale také víceméně vše, co předvedou.

Motor se rád žene do otáček, těžkotonážní krasavicí ale příliš nerozdovádí. Alfu rozpohybuje na vysokou rychlost, chybí mu ale říz.

Přímovstřikový motor zdobí ploché charakteristiky; v celém spektru otáček táhne téměř konstantní silou, na dovádění ale stavěný není. Něco málo emocí lze z 190newtonmetrového agregátu vydolovat až po překročení 4 tisíc otáček.

S projevem pohonné jednotky příliš nekoresponduje 12 litrový apetit, nutno však dodat, že mu bylo vcelku jedno, jaký způsob jízdy řidič uplatňoval. Tabulková spotřeba má dosahovat necelých devíti litrů.

Vynikající je naopak šestistupňová manuální převodovka, přesná a téměř dokonale synchronizovaná. Malý problém nastává s řadicí pákou, umístěnou příliš blízko středového panelu. Řidič si při řazení trojky a pětky klouby prstů nechtěně ovládá klimatizaci.

Alfa Romeo 159

CIAO, BELLA

159 se snaží oslovit skalní alfisty, kterým nabízí vše, co čekají - styl, výraz, krásu. Zároveň by ráda přilákala řidiče, vyznávající pohodlnější a honosnější cestování. Cuore sportivo alfy romeo bije trochu lenivěji, namísto toskánských silniček a alpských vlásenek teď volí autostrádu a La Scalu.

Alfa Romeo míří do elitní kategorie automobilek, zvaných prémiové, a vzala to hezky od podlahy - u ceny. Základní sedan 159 s motorem 1,9 JTS vyjde na 795 tisíc. Nutno uznat, že už v základní výbavě nabídne vše potřebné, samozřejmostí je maximální bezpečnostní výbava. Lahůdkou, kterou alfě leckterý konkurent závidí, je kolenní airbag. Pro řidiče je v základní výbavě, u spolujezdce je za něj třeba 6 tisíc připlatit.


 


Alfa Romeo 159 1,9 JTS Medium


Saab 9-3 1,8T
Linear


Cadillac BLS 2,0T Business 

objem motoru (ccm) 

1859

1998

1998 

výkon (kw/k)

118/160

110/150

110/150

max. toč. moment (Nm)

190

240 

265

počet válců/ventilů 

4/16

4/16

4/16 

typ motoru 

zážehový

zážehový přeplňovaný

zážehový přeplňovaný

max. rychlost (km/h)

212

210

220

zrychlení
0-100 km/h (s)

9,7

9,5

8,5

spotřeba město/mimo město/komb.
(l/100 km)

12,2/
6,6/
8,7

10,5/
6,0/
7,7

10,8/
5,7/
7,6

objem kufru (l)

405

425

425

rozměry d/š/v (mm)

4660/1828/
1417

4635/1762/
1466

4680/1752/
1471

rozvor (mm)

2700

2675

2675

objem nádrže (l)

70

62

58

pneumatiky

215/55 R16

195/65 R15

215/55 R16

pohotovostní hmotnost (kg)

1480

1500

1460

airbagy přední/boční/hlavové 

ano/ano/ano
+ kolenní řidiče

ano/ano/ano

ano/ano/ano

ABS/ESP

ano/ano

ano/ano

ano/7500

tempomat/parkovací asistent/mlhovky

8000/12000/ano

ne/ne/ne

ano/ne/ne

klimatizace/xenony/
litá kola

man./
20 000/19000

man./ne/ne

man./22389/
ano

záruka (roky)

2

2

3

cena v Kč 

795 000

779 000

823 632

Poznámka: Saab i Cadillac patří do koncernu GM

PLUSY
* vzhled
* řízení
* jizdní vlastnosti
* spotřeba motoru 1,9 JTS
* výsledek crashtestů EuroNCAP
* převodovka

MINUSY
* nevýrazný motor 1,9 JTS
* špatný výhled z vozu
* vzhledem k vnějším rozměrům stísněný prostor
* lacině působící výplně dveří

Alfa romeo 159 v crashtestech EuroNCAP

čelní náraz: 5*****
chodci: 1*
dítě v autosedačce: 4****

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...