ALFA ROMEO 159
Musíte ji přijmout takovou, jaká je; oproti předchůdkyni pořádně přibrala. Velká je na pohled i na dotek, lehkonohou atletku nahradila vyzývavá dáma, které mladické dovádění příliš nevoní.
Svou vizáží ponouká k lecjaké špatnosti, ovšem spíše na dálnicích. Svými mírami se neřadí právě ke královnám klikatých okresek.
S devatenáctistovkou pod kapotou slibuje po prvním sešlápnutí plynu velké věci, příliš brzy se však zadýchá.
Může se hoditNové i ojeté automobily Alfa Romeo můžete koupit na www.automodul.cz |
Za sexbombou se každý ohlédne, i když oblékne nevýrazný, stříbřitě metalizovaný myší kožíšek; je totiž od Giugiara. Výrazné tvary, rýsující se boky blatníků s řádně vystouplými lemy a uhrančivá tvář... "Stopadesátdevítka" je auto pro individualisty, které ohlazené ploché krabice nudí.
Auta si vybíráme podle tváře a uhrančivý předek nové alfy pozná na první pohled i laik. Nezakrytá přední světla italské svůdnice, ohraničená přimhouřenými víčky přední kapoty, mají na publikum efekt vlhkého pohledu Sophie Lorenové, řidič ale bude při nočních vyjížďkách žehrat na jejich malou svítivost.
159 se nestydí za svoje čtvery dveře; velké chromové kliky zapuštěné do dveří jsou pravým opakem "kupé-vzhledu", kterým překvapila předchůdkyně.
Na karoserii se pořád něco děje: plochy člení prolisy, lomy a hrany. Z žádného pohledu není nudná, lehkost a rozevlátost stopadesátšestky ale postrádá. Hlavní pocit z prvního pohledu - 159 je pořádný kus auta.
ZEVNITŘ
O to méně posádka po usednutí dovnitř chápe, kam se velkorysé vnější centimetry najednou poděly. 159 rozhodně nepatří k prostorovým hýřilkám.
Na řidiče a spolujezdce čekají obří křesla sedaček s extrémně dlouhými sedáky, která vyplňují velký kus vnitřního prostoru.
Přístrojová deska vyznává filozofii "vše pro řidiče"; plochý, robustní a hodně skloněný středový panel vyzdvihují z šedé obyčejnosti zapuštěné stylové budíky (teplota oleje, chladící kapaliny a palivoměr).
Zvyk vyžaduje ovládání složitého palubního počítače dvěma knoflíky na páčce stěračů. Spíše efektní než funkční třešničkou na italském tiramisù je startování knoflíkem místo klíčku; ten je nutné držet až do naskočení motoru, nestačí do něj jen ťuknout.Čirou zlomyslností je umístění tlačítka otevírání kufru mezi čtecí lampičky na stropě.
Vpředu se sedí relativně blízko k čelnímu sklu, před spolujezdcem navíc přístrojovka citelně ustupuje a ubírá na pocitu bezpečí. Původně chtěli konstruktéři pravděpodobně dosáhnout subjektivně většího prostoru a vzdušnosti, ve výsledku však má spolujezdec především dojem nedostatečné obestavěnosti a všechny vjemy, které přináší rychlá jízda, jsou tím umocněny.
Moderní automobilová produkce v honu za EuroNCAPovým bezpečím zapomíná na výhled ven. Pětihvězdičková alfa jde - bohužel - zcela s dobou, parkovací asistent je v jejím případě nezbytností, stejně jako předvídavost, že z širokého mrtvého úhlu, tvořeného předními sloupky, náhle vyskočí nepozorný chodec.
Vše o alfách ...ZDE
Výtku zaslouží umístění třetího brzdového světla za zadním, silně skloněným oknem. O každém kontaktu s brzdovým pedálem je řidič při nočních jízdách zpraven dávkou červených luxů, odražených od zpětného zrcátka; citlivější jedinci se až lekají.
Zadní lavice nabízí přiměřený prostor dvěma cestujícím - třetího odradí výrazné profilování. Dlouháni brzy zjistí, že se jejich hlava musí uklonit sedanovité eleganci.
Alfy nebyly nikdy přebornicemi ve stěhování, 159 jde plně ve šlépějích svých předchůdkyň. Do jejího kufru se nijak velkorysým vstupním otvorem přes vysokou hranu nárazníku nasouká 405 litrů zavazadel.
JÍZDA
Italští konstruktéři jsou zvyklí vštěpovat alfám sportovní charakter, 159 je ale zaskočila. Museli hledat kompromis mezi sportovním srdcem (cuore sportivo), vysokou hmotností v zájmu bezpečí a uhlazenou ladností.
Při řízení o sobě dávají stále vědět neskromné centimetry a kilogramy. Hmota auta je v každé zatáčce cítit, stejně jako patnáct metrických centů hmotnosti.
Malý rejd je asi to jediné, co lze jízdním vlastnostem 159 vytknout. Čtyřproudová silnice je na otočení tak akorát, do každé zatáčky se ale italská krasavice vrhá statečně. Velmi hmotná záď pomáhá řidiči do oblouku, alfa se v něm chová přísně neutrálně; přinutit ji k nedotáčivosti vyžaduje hodně neomalené způsoby.
Absolutorium zaslouží dokonale přesné a komunikativní řízení, alfa se nenechala zlákat elektrickými posilovači a nadále využívá osvědčenou hydrauliku. Řízení je pak o něco tužší, ale řidič je dokonale informován, co se děje s předními koly.
Zapomene-li pilot na 1480 kilogramů pohotovostní hmotnosti, které si nerozumí s newtonovskou fyzikou ani v případě krasavic z apeninského poloostrova, drží 159 na silnici jako přibitá; pérování je spíše tužší, komfort dohánějí vláčné tlumiče a pohodlné sedačky.
Konstruktérům se podařilo postavit auto, které je ze všech míst v interiéru při jízdě pocitově rychlé. Za nízkých rychlostí má posádka pocit, že s alfou uhání s větrem o závod, při kriminálních dálničních rychlostech je naopak klidná. Se stoickým klidem letí po víceproudovce, řev motoru je přehlušen aerodynamickým hlukem a odvalujícími se koly.
MOTOR
Specifický zvuk čtyřválce na první poslech neohromí, na podruhé mu posluchač již přijde na chuť. V nízkých rychlostech zvuková kulisa spíše obtěžuje, při kalupu se vše urovná. Nutno podotknout, že zpěv motoru je rozhodně poutavější než plechový zvuk tovární audiosoustavy.
Benzinový agregát s obsahem 1,9 litru se stal nejslabším místem testované 159. Nenasytných 160 koní rozhodně nepřipomínalo stádo šlechtěné v bájných stájích v Arese. Razantní a bleskurychlá reakce na plynový pedál za nízkých rychlostí slibuje mnohé, je to ale také víceméně vše, co předvedou.
Motor se rád žene do otáček, těžkotonážní krasavicí ale příliš nerozdovádí. Alfu rozpohybuje na vysokou rychlost, chybí mu ale říz.
Přímovstřikový motor zdobí ploché charakteristiky; v celém spektru otáček táhne téměř konstantní silou, na dovádění ale stavěný není. Něco málo emocí lze z 190newtonmetrového agregátu vydolovat až po překročení 4 tisíc otáček.
S projevem pohonné jednotky příliš nekoresponduje 12 litrový apetit, nutno však dodat, že mu bylo vcelku jedno, jaký způsob jízdy řidič uplatňoval. Tabulková spotřeba má dosahovat necelých devíti litrů.
Vynikající je naopak šestistupňová manuální převodovka, přesná a téměř dokonale synchronizovaná. Malý problém nastává s řadicí pákou, umístěnou příliš blízko středového panelu. Řidič si při řazení trojky a pětky klouby prstů nechtěně ovládá klimatizaci.
CIAO, BELLA
159 se snaží oslovit skalní alfisty, kterým nabízí vše, co čekají - styl, výraz, krásu. Zároveň by ráda přilákala řidiče, vyznávající pohodlnější a honosnější cestování. Cuore sportivo alfy romeo bije trochu lenivěji, namísto toskánských silniček a alpských vlásenek teď volí autostrádu a La Scalu.
Alfa Romeo míří do elitní kategorie automobilek, zvaných prémiové, a vzala to hezky od podlahy - u ceny. Základní sedan 159 s motorem 1,9 JTS vyjde na 795 tisíc. Nutno uznat, že už v základní výbavě nabídne vše potřebné, samozřejmostí je maximální bezpečnostní výbava. Lahůdkou, kterou alfě leckterý konkurent závidí, je kolenní airbag. Pro řidiče je v základní výbavě, u spolujezdce je za něj třeba 6 tisíc připlatit.
|
|
|
|
objem motoru (ccm) |
1859 |
1998 |
1998 |
výkon (kw/k) |
118/160 |
110/150 |
110/150 |
max. toč. moment (Nm) |
190 |
240 |
265 |
počet válců/ventilů |
4/16 |
4/16 |
4/16 |
typ motoru |
zážehový |
zážehový přeplňovaný |
zážehový přeplňovaný |
max. rychlost (km/h) |
212 |
210 |
220 |
zrychlení |
9,7 |
9,5 |
8,5 |
spotřeba město/mimo město/komb. |
12,2/ |
10,5/ |
10,8/ |
objem kufru (l) |
405 |
425 |
425 |
rozměry d/š/v (mm) |
4660/1828/ |
4635/1762/ |
4680/1752/ |
rozvor (mm) |
2700 |
2675 |
2675 |
objem nádrže (l) |
70 |
62 |
58 |
pneumatiky |
215/55 R16 |
195/65 R15 |
215/55 R16 |
pohotovostní hmotnost (kg) |
1480 |
1500 |
1460 |
airbagy přední/boční/hlavové |
ano/ano/ano |
ano/ano/ano |
ano/ano/ano |
ABS/ESP |
ano/ano |
ano/ano |
ano/7500 |
tempomat/parkovací asistent/mlhovky |
8000/12000/ano |
ne/ne/ne |
ano/ne/ne |
klimatizace/xenony/ |
man./ |
man./ne/ne |
man./22389/ |
záruka (roky) |
2 |
2 |
3 |
cena v Kč |
795 000 |
779 000 |
823 632 |
PLUSY |
* vzhled |
* řízení |
* jizdní vlastnosti |
* spotřeba motoru 1,9 JTS |
* výsledek crashtestů EuroNCAP |
* převodovka |
MINUSY |
* nevýrazný motor 1,9 JTS |
* špatný výhled z vozu |
* vzhledem k vnějším rozměrům stísněný prostor |
* lacině působící výplně dveří |
Alfa romeo 159 v crashtestech EuroNCAP |
čelní náraz: 5***** |