Alfa Romeo 164: švihák, který ztrácí na lesku

25. 8. 1999 - Elegantní a nadčasový kabát z Pininfarinova studia nesvědčí, že se velká Alfa Romeo 164 už dva roky nevyrábí. Výkonné motory - zvláště pak třílitrové šestiválce - jezdci poskytují nevšední zážitky. Nádavkem bývá bohatá výbava včetně elektronické klimatizace. A proč se navzdory tomu všemu italský dravec na většině motoristicky vyspělých trhů ojetin netěší valné oblibě a dá se koupit mnohem levněji než srovnatelná konkurence?
Může za to nevalná kvalita výroby a menší výdrž vozu, od něhož by se jako od reprezentanta automobilové vyšší střední třídy dal očekávat pravý opak. Alfa Romeo 164 se tak ocitá v začarovaném kruhu: vzhledem k láci si ji kupci nijak zvlášť nepovažují, dají motoru, podvozku i karoserii řádně zabrat a to se zákonitě projeví v dalším kole prodeje. Zachovalejší auta se pak vezou s trendem. "S Alfou Romeo 164 to je jako s lacinými džínami: realita po čase používání zůstane za původním očekáváním. Hranice dvou set tisíc kilometrů je u staršího vozu zmíněného typu varující hodnotou," vyjádřil se šéf nákupu autobazarů AAA Tomáš Pánek. Doplnil, že velké Alfy z prvních let výroby po premiéře v roce 1987 lze i ve verzi s nejvýkonnějším třílitrem koupit za zhruba 70 tisíc korun a vozy z roku 1990 stojí kolem 100 tisíc korun. Za relativně mladá auta ročníku výroby 1995 se platí 180 až 200 tisíc. Automobil je na trhu ojetin s benzinovými čtyřválcovými i šestiválcovými dvoulitry a se třemi verzemi třílitrových šestiválců o výkonech od 106 do 171 kilowattů. Při ježdění na úrovni odpovídající typu vozu je nutné počítat se spotřebou pohybující se více či méně nad desetilitrovou hranicí. Úspornější je poměrně svižný 2,5litrový turbodiesel s výkonem 92 kilowattů. Odborníci konstatují, že už po 150 tisících kilometrech jsou i třílitrové motory nadměrně hlučné a netěsné, hlučné jsou převodovky. K bolestem vozu patří závady na elektroinstalaci, když kupříkladu bezdůvodně svítí kontrolka mazání. Výjimečné nejsou ani vůle v nápravách a pazvuky v interiéru. Předčasně korodují výfuky, trvanlivostí se nepyšní třecí segmenty brzd. Také klimatizace, které původně patřily k lákadlům, často už po pěti letech provozu nefungují. Při zájmu o jetou Alfu Romeo 164 znalci doporučují původní a nejjednodušší z třílitrových šestiválců, který je se svými 135 kilowatty pořád zárukou svižné jízdy. "Důkladná kontrola celkového stavu auta je v tomto případě důležitější než striktní pohled na pouhý rok výroby. Na rozdíl od jiných vozů, jejichž výrobci časem vyléčili počáteční dětské nemoci, přetrvaly u Alfy Romeo 164 problémy po celou dobu produkce," upozornil Tomáš Pánek. Údržba a hlavně opravy Alfy Romeo 164 patří k nákladnějším záležitostem.