Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stelvio znamená řidičskou nirvánu, první SUV Alfy chce být právě takové

  9:30
Stelvio je bájný alpský průsmyk, jedno z těch míst, kde zažijete řidičskou nirvánu. Touto optikou je pojmenování nové Alfy Romeo pro vůbec první SUV v historii této ikonické značky velmi odvážným krokem. Italové ovšem slibují, že i bachraté auto na vysokém podvozku vycvičili jezdit zostra.

Cesta na Stelvio se na dvaceti kilometrech 75krát zakroutí a vyveze řidiče až do výšky 2 758 metrů nad mořem. V jeho serpentinách bojovaly hvězdy motorsportu i cyklistiky. Dnes je ten větrný průsmyk velkou turistickou atrakcí a revírem nadšených řidičů, ale ve válečných letech byl hlavně důležitou dopravní tepnou.

Nové SUV má být podle Alfy hvězdou veleslavného německého okruhu Nürburgring, ale Stelvio si našlo ještě další místo, kde chce kralovat. Italský šampion má ze sebe vyždímat to nejlepší právě ve šplhání do zatáček na pomezí Itálie a Švýcarska.

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio, první SUV ve více než stoleté historii značky, se premiérově ukázalo americkému publiku na autosalonu v Los Angeles. Jen pro upřesnění, není to první první Stelvio na kolech, věhlasná italská značka Moto Guzzi už od roku 2008 nabízí cestovní enduro stejného jména.

Italský útok

SUV jsou hitem aktuálních sezon, který ovšem podle některých hlasů možná brzy vyčpí. Na vlně zájmu se ovšem snaží svézt většina automobilek. Italové po letech odolávání a zdlouhavého vývoje letos představili už druhé SUV s obrovskými ambicemi. Po Maserati Levante mířícím mezi nejvyšší automobilovou smetánku přijíždí Alfa Romeo Stelvio. Obrovsky ambiciózní modely spojuje hned několik věcí: kromě toho, že jde v obou případech o první SUV výjimečných značek s bohatou historií, u nich najdeme technickou provázanost (motory z chovu Ferrari).

Stelvio, postavené na stejné moderní technice jako Alfa Giulia (platformě Giorgio pro pohon zadních nebo všech kol a motorem vpředu podélně), se představuje rovnou v nejostřejší verzi označené čtyřlístkem - italsky „quadrifoglio“. Hliníkový šestiválec biturbo objemu 2,9 litru s výkonem 510 koní (375 kW) a šesti sty kroutícími newtonmetry je stejný jako v nejostřejší Giulii.

Alfa Romeo Stelvio

Benzinový motor vyvinutý ve spolupráci s Ferrari je vybaven systémem odpojování poloviny válců při nízké zátěži. Stojí za připomenutí, že tento systém není pro Alfu nový, před pětatřiceti lety s ním konstruktéři značky experimentovali u čtyřválcových speciálů milánských taxikářů (o Alfettě CEM a vypínání válců čtěte zde).

Pohon potvrzuje, že se alfy jednoznačně vracejí k pohonu zadních kol. Stelvio má jako čistokrevné SUV hnaná všechna kola, ovšem za normálních okolností putuje sto procent výkonu na zadní nápravu. V případě potřeby ovšem umí poslat mezinápravová elektronicky řízená spojka na přední kola až polovinu točivého momentu.

Obratnosti v serpentinách při šplhání na Stelvio, což je mimochodem nejvýše položený italský průsmyk (a druhý nejvyšší evropský), pomůže systém vektorování točivého momentu fungující jako aktivní samosvorný diferenciál. Systém nepřibržďuje jednotlivá kola jako u konkurence, použité řešení trochu připomíná slavný Viscodrive, který tvrdil muziku u výkonných italských aut s předním pohonem v devadesátých letech minulého století. V diferenciálu na zadní nápravě jsou dvě spojky, které svíráním modulují rozdělení točivého momentu na zadní kola.

S motorem Stelvia Quadrifoglio je spojena automatická osmistupňová převodovka od ZF, od stejného dodavatele berou automaty Maserati, BMW nebo Jaguar. Převodovku pro Stelvio odladili tak, že ve sportovním módu zvládne přeřazení za 150 milisekund. Standardem jsou páčky pod volantem umožňující manuální řazení. Manuální převodovka je ale podle neoficiálních informací v plánech pro evropské verze také.

Přední kola jsou zavěšena na dvojitých lichoběžnících, zadní víceprvkové zavěšení označují jako „čtyřapůl-link“. Podvozek dostal elektronicky řízené tlumiče, Stelvio Quadrifoglio pak navrch karbonkeramické kotouče brzd.

Stelvio je 468 centimetrů dlouhé, čímž sice pasuje ke Škodě Kodiaq (ta je jen o centimetr delší), ale konkurenci bude hledat jinde, hlavně v nabídce BMW (X3 a X4) nebo Mercedesu (GLC) či Jaguaru (F-Pace) a Porsche (Macan). Šířka italské novinky je 216 cm se zrcátky a výška 165 cm. Základní ráfky mají průměr osmnáct palců, za příplatek budou až dvacítky.

Centrální mozek Stelvia se jmenuje Chassis Domain Control (CDC) a řídí chování všech elektronicky ovládaných systémů vozu. Koordinuje chování podvozku, motoru, odpružení, brzd, řízení a diferenciálu v zatáčkách.

Ambiciózní řeči o nejsportovnějším SUV světa nemusí být plané. Údaje o zrychlení na stovku pod čtyři sekundy a maximálka přes 280 kilometrů v hodině jsou lákavé.

Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio

Nad čtyřlístkovou verzí se bude publikum rozplývat, v autosalonech však bude zájem hlavně o verzi s turbodieselem 2,2 litru. Špatnou volbou nebude ani verze s dvoulitrovým hlinikovým benzinovým turbočtyřválcem s výkonem 280 koní a 400 newtonmetry. Přímovstřikový motor, který dostává letos na autosalonu v Paříži uvedená Giulia Veloce, je vybaven systémem elektrohydraulického ovládání ventilů MultiAir.

Alfa se i v případě Stelvia zaklíná dokonalým rozložením hmotnosti mezi nápravy. Pomáhá si v tom použitím moderních materiálů. O hliníkových motorech už byla řeč a z tohoto lehkého kovu jsou také ramena náprav, komponenty brzd, panely dveří, blatníky, kapota a víko kufru. Kardan je dokonce z karbonu.

Karbon, spojlery a jedenadvacetipalcová kola přidávají na dramatičnosti verzi Quadrifoglio. Posádku v kabině uvítá Alcantara a kůže prošitá rudou nití.

Designéři z přístrojovky vyklidili většinu ovladačů, prim tu kromě nádherného volantu hraje 8,8palcový displej.

Stelvio vyvinuli v Modeně a vyrábět ho budou v továrně v Cassinu. Start výroby je naplánován ještě na letošek. První kusy dorazí za zákazníky v první polovině příštího roku.

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...