Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stelvio znamená řidičskou nirvánu, první SUV Alfy chce být právě takové

  9:30aktualizováno  9:30
Stelvio je bájný alpský průsmyk, jedno z těch míst, kde zažijete řidičskou nirvánu. Touto optikou je pojmenování nové Alfy Romeo pro vůbec první SUV v historii této ikonické značky velmi odvážným krokem. Italové ovšem slibují, že i bachraté auto na vysokém podvozku vycvičili jezdit zostra.

Cesta na Stelvio se na dvaceti kilometrech 75krát zakroutí a vyveze řidiče až do výšky 2 758 metrů nad mořem. V jeho serpentinách bojovaly hvězdy motorsportu i cyklistiky. Dnes je ten větrný průsmyk velkou turistickou atrakcí a revírem nadšených řidičů, ale ve válečných letech byl hlavně důležitou dopravní tepnou.

Nové SUV má být podle Alfy hvězdou veleslavného německého okruhu Nürburgring, ale Stelvio si našlo ještě další místo, kde chce kralovat. Italský šampion má ze sebe vyždímat to nejlepší právě ve šplhání do zatáček na pomezí Itálie a Švýcarska.

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio, první SUV ve více než stoleté historii značky, se premiérově ukázalo americkému publiku na autosalonu v Los Angeles. Jen pro upřesnění, není to první první Stelvio na kolech, věhlasná italská značka Moto Guzzi už od roku 2008 nabízí cestovní enduro stejného jména.

Italský útok

SUV jsou hitem aktuálních sezon, který ovšem podle některých hlasů možná brzy vyčpí. Na vlně zájmu se ovšem snaží svézt většina automobilek. Italové po letech odolávání a zdlouhavého vývoje letos představili už druhé SUV s obrovskými ambicemi. Po Maserati Levante mířícím mezi nejvyšší automobilovou smetánku přijíždí Alfa Romeo Stelvio. Obrovsky ambiciózní modely spojuje hned několik věcí: kromě toho, že jde v obou případech o první SUV výjimečných značek s bohatou historií, u nich najdeme technickou provázanost (motory z chovu Ferrari).

Stelvio, postavené na stejné moderní technice jako Alfa Giulia (platformě Giorgio pro pohon zadních nebo všech kol a motorem vpředu podélně), se představuje rovnou v nejostřejší verzi označené čtyřlístkem - italsky „quadrifoglio“. Hliníkový šestiválec biturbo objemu 2,9 litru s výkonem 510 koní (375 kW) a šesti sty kroutícími newtonmetry je stejný jako v nejostřejší Giulii.

Alfa Romeo Stelvio

Benzinový motor vyvinutý ve spolupráci s Ferrari je vybaven systémem odpojování poloviny válců při nízké zátěži. Stojí za připomenutí, že tento systém není pro Alfu nový, před pětatřiceti lety s ním konstruktéři značky experimentovali u čtyřválcových speciálů milánských taxikářů (o Alfettě CEM a vypínání válců čtěte zde).

Pohon potvrzuje, že se alfy jednoznačně vracejí k pohonu zadních kol. Stelvio má jako čistokrevné SUV hnaná všechna kola, ovšem za normálních okolností putuje sto procent výkonu na zadní nápravu. V případě potřeby ovšem umí poslat mezinápravová elektronicky řízená spojka na přední kola až polovinu točivého momentu.

Obratnosti v serpentinách při šplhání na Stelvio, což je mimochodem nejvýše položený italský průsmyk (a druhý nejvyšší evropský), pomůže systém vektorování točivého momentu fungující jako aktivní samosvorný diferenciál. Systém nepřibržďuje jednotlivá kola jako u konkurence, použité řešení trochu připomíná slavný Viscodrive, který tvrdil muziku u výkonných italských aut s předním pohonem v devadesátých letech minulého století. V diferenciálu na zadní nápravě jsou dvě spojky, které svíráním modulují rozdělení točivého momentu na zadní kola.

Může se hodit

Chcete si pořídit nové auto? Vyberte si z rozmanité nabídky na Automodul.cz

S motorem Stelvia Quadrifoglio je spojena automatická osmistupňová převodovka od ZF, od stejného dodavatele berou automaty Maserati, BMW nebo Jaguar. Převodovku pro Stelvio odladili tak, že ve sportovním módu zvládne přeřazení za 150 milisekund. Standardem jsou páčky pod volantem umožňující manuální řazení. Manuální převodovka je ale podle neoficiálních informací v plánech pro evropské verze také.

Přední kola jsou zavěšena na dvojitých lichoběžnících, zadní víceprvkové zavěšení označují jako „čtyřapůl-link“. Podvozek dostal elektronicky řízené tlumiče, Stelvio Quadrifoglio pak navrch karbonkeramické kotouče brzd.

Stelvio je 468 centimetrů dlouhé, čímž sice pasuje ke Škodě Kodiaq (ta je jen o centimetr delší), ale konkurenci bude hledat jinde, hlavně v nabídce BMW (X3 a X4) nebo Mercedesu (GLC) či Jaguaru (F-Pace) a Porsche (Macan). Šířka italské novinky je 216 cm se zrcátky a výška 165 cm. Základní ráfky mají průměr osmnáct palců, za příplatek budou až dvacítky.

Centrální mozek Stelvia se jmenuje Chassis Domain Control (CDC) a řídí chování všech elektronicky ovládaných systémů vozu. Koordinuje chování podvozku, motoru, odpružení, brzd, řízení a diferenciálu v zatáčkách.

Ambiciózní řeči o nejsportovnějším SUV světa nemusí být plané. Údaje o zrychlení na stovku pod čtyři sekundy a maximálka přes 280 kilometrů v hodině jsou lákavé.

Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo Stelvio

Nad čtyřlístkovou verzí se bude publikum rozplývat, v autosalonech však bude zájem hlavně o verzi s turbodieselem 2,2 litru. Špatnou volbou nebude ani verze s dvoulitrovým hlinikovým benzinovým turbočtyřválcem s výkonem 280 koní a 400 newtonmetry. Přímovstřikový motor, který dostává letos na autosalonu v Paříži uvedená Giulia Veloce, je vybaven systémem elektrohydraulického ovládání ventilů MultiAir.

Fotogalerie

Alfa se i v případě Stelvia zaklíná dokonalým rozložením hmotnosti mezi nápravy. Pomáhá si v tom použitím moderních materiálů. O hliníkových motorech už byla řeč a z tohoto lehkého kovu jsou také ramena náprav, komponenty brzd, panely dveří, blatníky, kapota a víko kufru. Kardan je dokonce z karbonu.

Karbon, spojlery a jedenadvacetipalcová kola přidávají na dramatičnosti verzi Quadrifoglio. Posádku v kabině uvítá Alcantara a kůže prošitá rudou nití.

Designéři z přístrojovky vyklidili většinu ovladačů, prim tu kromě nádherného volantu hraje 8,8palcový displej.

Stelvio vyvinuli v Modeně a vyrábět ho budou v továrně v Cassinu. Start výroby je naplánován ještě na letošek. První kusy dorazí za zákazníky v první polovině příštího roku.





Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.