Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Alfa záchranářka zasahuje: krasavice giulietta startuje do prodeje

aktualizováno 
Když neměl Romeo svou Julii, byl z toho průšvih. Italská značka se stejným jménem je na tom stejně. Před půlstoletím byla giulietta symbolem obrození Alfy Romeo, její vnučka teď dostává stejný úkol: vytáhnout značku z bryndy.

Právě teď zažívá Alfa Romeo nejdůležitější chvíle své historie. Není to jen pro to, že slaví století své existence. K nejkulatějším narozeninám si dala dárek v podobě nového modelu. A opět je to nejdůležitější model za celou dobu existence značky.

Může se hodit

Automobily s vůní Itálie Alfa Romeo na obřím online portálu v ČR www.automodul.cz

Ne, že by byla Miss Giulietta přelomová, ale právě ona rozhodne, jestli ikonická značka z Arese další kulatiny vůbec oslaví. Alfy zrovna na dračku nejdou, giulietta tedy úspěšná být musí, jinak automobilku její majitel, který je koncern Fiat, zavře anebo prodá.

Alfa Romeo Giulietta

Skvělá záchranářka

Konstruktéři alfy uměli vždycky vymyslet skvělé věci, s kterými předběhli dobu. A to jim mnohdy osud - nebo manažeři - zrovna vždycky nápomocní nebyli. I Julinka podle hlasů ze zákulisí ležela dva roky v trezoru (desky nadepsané Progetto 940), než šla do výroby. Co o ní říct? Je skvělá. Etalon této kategorie - doposud nepřekonaný nejnovější VW Golf - se před ní musí sklonit.

Čím je BMW 1 pro milovníky zadokolek (aut s pohonem zadní nápravy), tím bude giulietta pro vyznavače předokolek. Vyzkoušeli jsme se třemi motory na brněnském okruhu.

Století alfy

24. června 1910 založil Ugo Stella v milánské ulici Via Gattamelata společnost Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. Do loga si dal zpupně dva symboly lombardské metropole: červený kříž v bílém poli a hada ze znaku rodu Viscontů. Dnes se alfisté bojí o budoucnost značky, která se může chlubit skvělou historií v automobilovém sportu a která až do poloviny osmdesátých let (do převzetí Fiatem v roce 1986) patřila k nejprogresivnějším z pohledu konstrukce. Pak nastaly doby šetření a přelomových inovací ubývalo (turbodiesely common-rail v Alfě 156, nebo puristická 147 jsou světlé výjimky). Alfistům snad spadl kámen ze srdce, teď už jen zbývá najít dost těch, které Miss Giulietta uhrane.

Giulietta umí i dnes, v době hybridů, elektropřibližovadel a ekologickými a bezpečnostními předpisy pochroumaných aut rozdávat radost z jízdy. Vypadá vyzývavě a možná trochu snobsky. Na možná míň uhlazený vzhled ale zapomenete, až popadnete obrovskou kouli řadičky a vyrazíte.

Má úžasně citlivé a ostré řízení. Jako byste po vozovce přejížděli rukou, jak je upovídané, na každý pohyb volantem reaguje hbitě a bez okolků. Řízení měly alfy vždycky skvělé, ale v giuliettě funguje jak má všecko. Sedíte hezky nizounko za volantem, interiér se nesnaží tvářit prostorně, zato vás přesvědčí, že sedíte ve sporťáku. Plochá přístrojovka ctí pravidla alfy. Jediné, co by mohlo být lepší, jsou sedadla. Mají sice velké a výrazné bočnice, středová část je ale plochá, takže až budete kroužit dlouhý táhlý oblouk Masarykova okruhu, který se stáčí doprava za cílovou rovinkou, budete se muset zapírat levým kolenem o dveře.

Podvozek je dokonale neutrální, auto se dá nádherně řídit plynem. Za volantem cítíte, jak jsou karoserie o podvozek dokonale tuhé. Giulietta jistě drží stopu a do každé zatáčky se vrhá, jako by byla poslední. V zatáčce přesně víte, jak kola pracují na asfaltu a včas se dozvíte, že pneumatiky ztrácejí adhezi. Je dokonale čitelná a až neuvěřitelně dlouho to trvá, než začne klouzat.

Alfa Romeo Giulietta

Nedotáčivost je znát u turbodieselové verze se stosedmdesátikoňovým dvoulitrem. Je poznat, že ne zrovna lehký motor táhne při moc rychlém nájezdu do oblouku přední nápravu ven. Gilulietta je s ním taky trochu houpavá. Vynahradí vám to ale skvělým zátahem, na turbodiesel velmi klidným a tichým chodem a hlavně téměř neuvěřitelnou chutí po otáčkách. Není moc turbodieselů, které by fungovaly ještě nad čtyřmi tisíci otáček, tenhle dvoulitr ale táhne radostně skoro až k omezovači.

Sto sedmdesát koní má i zážehová přeplňovaná čtrnáctistovka. Se sportovním sníženým podvozkem to bude volba dravců. Má limity rozhodně dál než vy a do toho mu skvělým hlasem výfuků přizvukuje motor. Benziňák, vybavený originálním systémem variabilního časování ventilů MultiAir (jak to funguje čtěte ZDE), je úžasně točivý, výkon dokonale graduje, takže vás dost často musí uklidnit omezovač.

Největším překvapením je ale základní stodvacetikoňová verze přeplňované jedna-čtyřky. Lehounký motor nezatěžuje přední nápravu, julinka je s ním hezky lehkonohá a obratná. Sto dvacet koní není "pouze" základní verzí. Mají hlad po otáčkách a nejlíp fungují pří těch začínajících čtyřkou. Že vám oproti ostatním ubývá sil, pocítíte jen v dlouhých táhlých stoupáních, ve kterých budete chtít držet krok se silnějšími. Jinak tenhle čtyřválec s 206 newtonmetry, které rozjedou giuliettu na stovku za 9,4 sekundy, bude stačit i závodivějším pilotům.

Alfa Romeo Giulietta

Samozřejmostí pro všechny giulietty je systém DNA, měnící nastavení auta od klidného pro městský provoz po sportovní, který mimo jiné citelně přiostří reakci na sešlápnutí plynu. Jinam než pro rohlíky budete stejně pořád jezdit na "D" (dynamic).

V ceníku ještě figurují další dva motory: turbodieselová šestnáctistovka se 105 koňmi a benziiňák 1750 TBI o výkonu 235 koní pro vrcholovou verzi Quadrifoglio Verde, kterou poznáte podle zeleného čtyřlístku na boku.

Rychlá a dravá jízda Alfě Romeo Giulietta nadmíru svědčí. Za těch 454 tisíc je v základním provedení (klimatizace, šest airbagů, stabilizační systém) za podobné peníze jako stejně silná konkurence. Navíc dostávají čeští zákazníci jako jedni mála z Evropy na novou alfu pětiletou záruku (omezenou 120 tisíci kilometry). Spořílkům a čtenářům reklamních textů možná bude chybět chudá verze se slabším motorem a lákavou základní cenou, kterou ale nakonec stejně skoro nikdo nekupuje. Kdo by ale jezdil s giuliettou pomalu... A velký kufr má taky: 350 litrů.

Alfa Romeo Gilulietta v číslech
motor 1,4T 120k 1,4T MultiAir 170k 2,0 JTD 170k
nejvyšší výkon (kW/k) 88/120 127/170 125/170
max. točivý moment (Nm) 206 250 350
max. rychlost (km/h) 195 218 218
zrychlení 0-100 km/h (s) 9,4 7,8 8,0
prům. spotřeba (l/100 km) 6,4 5,8 4,7
cena (Kč) 454 000 586 000 652 000
délka x šířka x výška x rozvor (mm)

4351 x 1798 x 1465 x 2634

objem kufru (l) 350
pohotovostní hmotnost 1280-1320
Poznámka: údaje uváděné výrobcem





Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.