Celkové úspory, které měly díky alianci pro PSA dosáhnout ve střednědobém horizontu asi jedné miliardy dolarů, budou tedy ve skutečnosti nižší, pokud vůbec nějaké. Společná platforma pro malé modely, jako jsou Peugeot 208, Citroën C3 a Opel Corsa, která měla být klíčovou součástí partnerství, byla zrušena, a celkové úspory se tak výrazně sníží.
Ačkoliv automobilky říkají, že na spolupráci v tomto případě nedojde proto, že "podrobné analýzy ukázaly, že pro tuto příležitost neexistoval vhodný obchodní model," důvody mohou být jiné. Je sice pravda, že GM potřebuje corsu nahradit brzy a PSA právě uvedlo nový model 208, takže společná platforma by připadala v úvahu až pro další generaci vozů. Jenže skutečný problém zřejmě tkví v tom, že si u GM svou angažovanost v alianci rozmysleli.
"Zdá se, že GM už se na alianci s Peugeotem téměř vůbec nesoustředí. Nechtějí být partnerem firmy v nesnázích a mají jiné postupy, jak vylepšit svou situaci," řekla pro server Automotive News analytička společnosti Barclays Kristina Churchová.
U PSA ovšem tvrdí, že vše jde zatím podle plánu. Automobilky mají naplánovány i jiné společné projekty, které jeden po druhém prověřují a rozhodují o jejich realizaci. Plán na společnou výrobu příští generace minivanů v továrně GM v Zaragoze od roku 2016 zatím zůstává v platnosti. Firmy by také měly společnými silami vytvořit kompaktní crossover a zatím zůstává v platnosti i plán na společný nákup komponent od externích dodavatelů.
Už dříve byly některé původně zamýšlené projekty aliance zrušeny. Hned zpočátku firmy zavrhly těsnější propojení problémového evropského Opelu a PSA. Pak zase čínský partner GM, automobilka SAIC, zablokoval možnou spolupráci na velkých sedanech a dalších větších modelech. Na nich totiž s GM pracuje ona. A případné čínské partnerství PSA s automobilkou Dongfeng, které je prý už údajně dojednané, avšak zatím nepotvrzené, by mohlo celou alianci ještě více zmrazit.
Americký koncern je totiž znám nedůvěrou vůči čínským společnostem. Kromě svého partnera SAIC se GM dívá na téměř kteroukoli čínskou automobilku skrz prsty. To mělo v minulosti už několik neblahých následků, včetně definitivního pádu Saabu, který mohly několikrát zachránit právě čínské peníze, ovšem GM tyto možnosti vetovalo kvůli obavám z ohrožení jeho intelektuálního vlastnictví (Saab používal jeho platformy a motory). Podle původních dohod má navíc GM právo z celé aliance s PSA vycouvat, právě pokud dojde ke změnám ve vlastnické struktuře francouzského koncernu.
Od původního oznámení aliance se toho u General Motors hodně změnilo. Koncern se rozhodl svou prodělečnou evropskou pobočku Opel vytáhnout z potíží sám, s odbory se dohodl na uzavření nejproblematičtější továrny v Bochumi, získal pro značku nového šéfa Karla-Thomase Neumanna, který působil u VW, a firma pracuje na globálních platformách, které má používat napříč všemi svými značkami. GM si jednoduše hodlá pomoci samo a alianci s PSA už tolik nepotřebuje.