Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Alkohol mění chování řidičů

aktualizováno 
Každý, kdo se někdy opil, si dovede představit, jak alkohol působí - na tělo i na myšlení. Ale jak funguje v autě, co přesně ovlivní?
Pro stanovení hladiny alkoholu v krvi platí zjednodušeně toto pravidlo: 1 gram alkoholu na 1 kilogram hmotnosti člověka = 1 promile

Pro stanovení hladiny alkoholu v krvi platí zjednodušeně toto pravidlo: 1 gram alkoholu na 1 kilogram hmotnosti člověka = 1 promile | foto: Monika TomáškováMF DNES

Záleží na množství alkoholu v krvi, ale už při hodnotách nad 0,3 promile dokáže látka obsažená v pivu, vínu nebo destilátu zpomalit reakce, snížit pozornost, zhoršit vnímání okolí a také dodává opojný pocit vysokého sebevědomí.

Už jedno velké pivo nebo sklenka vína zbavuje člověka zábran a on se tak pouští do riskantních situací, ztrácí kontrolu nad sebou i vozem, může se začít chovat agresivně, což je hlavně v silničním provozu nebezpečné.

Senioři jsou opatrnější
Je zajímavé, že na rozdíl od mladých řidičů, kteří mají tendenci na silnici riskovat, jsou někteří podnapilí senioři opatrnější než za střízliva.

"Většina starších lidí, když má v sobě nějaký alkohol, tak jede ještě opatrněji. Negativní zpoždění reakcí se tak bohatě kompenzuje tím, že jedou pomaleji a více se věnují řízení. To proto, že se bojí,“ říká Ivan Douda ze společnosti Drop In, která se věnuje problematice návykových látek.

V takovém případě tedy paradoxně může alkohol působit na větší bezpečnost jízdy. "Zákon se však řídí nejslabším článkem a tím jsou ti, u kterých alkohol odbrzďuje agresivní chování. V tomto smyslu jsou to převážně mladí lidé,“ doplňuje Douda.

Agresivní lidé musí být obzvlášť opatrní
Alkohol nemá vliv jen na pohybovou koordinaci a rychlost reakcí, ale také na psychiku. Proto jsou jeho účinky nejvíce ohroženi lidé nějakým způsobem psychicky labilní, nevyrovnaní.

"Úzkostní, nejistí lidé po požití alkoholu jednají zkratkovitě a zbrkle - například unáhleně brzdí, jejich pohyby volantem neodpovídají reálné situaci,“ vysvětluje psycholog Jiří Seidlic z Ústí nad Labem, který se dopravní psychologií zabývá.

A jak se za volantem, když mají vypito, chovají řidiči, kteří jsou prchliví a agresivní i v normálním životě? "Lidé se skrytou agresivitou, ale třeba i jen s pracovním napětím mohou jen po požití malé dávky alkoholu nebo drogy jednat sebeprosazovačně, nedodržovat rychlost, nesprávně předjíždět nebo ignorovat světelnou signalizaci,“ upozorňuje Seidlic.

Pozor na pití v horku
Především v létě však návštěvníci restaurací musí počítat s tím, že vysoké teploty významně ovlivňují hladinu alkoholu v krvi.

"Při dehydrataci, kdy je v těle málo vody, například za dlouhé jízdy v horku, mohou být hladiny alkoholu v krvi vyšší, než by odpovídalo orientačnímu výpočtu promile,“ varuje Karel Nešpor, primář oddělení léčby závislosti mužů v pražské bohnické léčebně.

Nedostatek vody v těle vede totiž k tomu, že se alkohol velmi rychle dostává k mozkovým buňkám, což může podle Nešpora vést ke stavům těžké opilosti i po relativně malých dávkách alkoholu.

Odbouráno? Ještě není vyhráno!
Bylo by chybou se domnívat, že se ráno po oslavě může řidič bez váhání rozjet ve svém autě. Po vydatném popíjení bývá ještě alkohol v krvi změřitelný. Například pokud šedesátikilová žena vypije v osm večer litr vína, měla by řídit nejdříve druhý den v šest hodin večer.

Samozřejmě je tento výpočet hrubý, ale je na něm vidět, že vypravit se autem ráno do práce by ženu mohlo stát trestné body. Navíc ani tehdy, je-li její tělo alkoholu zcela prosté, nemá řidička vyhráno.

Alkohol totiž narušuje strukturu spánku a i když podnapilý člověk velmi rychle usne, jeho spánek nebude kvalitní a on se častěji dopustí při řízení chyb. A ještě hrozí další nebezpečí -tím je také zvýšené riziko usnutí za volantem.

Kolik mám promile?

Stanovit přesně hladinu alkoholu v krvi dokáže jen krevní test. Na internet najdete celou řadu vzorců, podle kterých si můžete promile vypočítat, ovšem výsledky se budou lišit. Náš vzorec nebere v úvahu pohlaví a stanoví jen nejvyšší hladinu v krvi.

1 gram alkoholu na 1 kilogram hmotnosti člověka = 1 promile.

Příklad: 60tikilogramový člověk vypije dvě sklenky vína, což je 44 gramů alkoholu. Krátce po vypití má v krvi 0,73 promile alkoholu.

0,2 až 0,5 promile

* veselost, euforie
* nepřiměřená sebedůvěra, sklon přeceňovat se
* zhoršená schopnost rozeznat pohybující se světla
* horší odhad vzdálenosti
* nepřesnosti při jemném řízení, například při parkování

0,5 až 0,8 promile

* prodloužený reakční čas
* oči se špatně přizpůsobují přechodu ze světla do tmy a naopak
* horší vnímání barev
* zhoršená koncentrace
* poruchy rovnováhy, nebezpečné pro cyklisty a motocyklisty

0,8 až 1,2 promile

* zhoršuje se periferní vidění (nastává takzvané tunelové vidění)
* roste bezohlednost při řízení
* reakční čas se ještě více prodlužuje
* prohlubuje s porucha soustředění a nastává únava

1,2 promile

* nadále roste nekritičnost
* zhoršuje se schopnost orientace, soustředění a udržování rovnováhy
* nadále se prodlužuje reakční čas
* i zkušený řidič může udělat vážnou chybu, třeba si splést brzdu s plynem,

kocovina

* alkohol sice již v krvi není, ale nadále ovlivňuje schopnost řídit automobil
* hrozí vyšší riziko mikrospánku, únavy, nevolnosti, dehydratace
* může se zhoršit průběh chronických chorob, jako například cukrovky nebo vysokého krevního tlaku

Zdroj: Karel Nešpor pro Besip


Riziko smrtelné dopravní nehody u opilého řidiče

Kolikanásobně vyšší riziko smrtelné havárie hrozí opilému řidiči oproti střízlivému

Muži

Ženy

Alkohol v krvi (promile)

Věk 16-20

Věk 21-34

Věk 35 a více

Věk 16-20

Věk 21-34

Věk 35 a více

0,2-0,49

5x

 3x

3x

3x

3x

3x

0,5-0,79

17x

7x

6x

7x

7x

 6x

0,8-0,99

52x

13x

11x

15x

13x

11x

1,0-1,49

241x

37x

29x

43x

37x

29x

1,5 a více

15560x

572x

 382x

738x

572x

382x

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.