Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Alkohol za volantem vždy trestat

  20:08aktualizováno  20:08
Dali jste si k polednímu obědu pivo? Jezdíte z večerního flámu z oblíbené hospůdky autem? Tak to ani neříkejte ministrovi dopravy Milanu Šimonovskému. Poslal by vás totiž rovnou "bručet za katr".

Cílem ministra dopravy je totiž zakotvit trestní odpovědnost za řízení vozidla pod vlivem alkoholu do českého právního řádu.

Jak vidí celý problém alkoholu za volantem Milan Šimonovský?

Sledujeme-li kauzu řidiče, který loni pod vlivem alkoholu usmrtil tři policisty, možná nás zarazí jeho obhajoba. Zmíněný řidič se totiž hájí tím, že za smrt policistů nemůže, že jel "pouze opilý".

Podle průzkumů BESIP česká společnost sice alkohol za volantem odmítá, na druhou stranu většina řidičů má pocit, že jedno dvě piva před jízdou neovlivní jejich schopnost bezpečně řídit.

Málokdo z nich si přitom uvědomuje, že kromě sebe a svých spolujezdců ohrožují svým způsobem jízdy především ostatní účastníky silničního provozu.

Povolené hladiny alkoholu v krvi v některých evropských zemích

Země

promile

Belgie

0,5

Bělorusko

0,5

Bosna a Hrcegovina

0,5

Bulharsko

0,5

ČR

0,0

Dánsko

0,5

Estonsko

0,2

Finsko

0,5

Francie

0,5

Gruzie

0,0

Chorvatsko

0,0

Irsko

0,8

Itálie

0,5

Litva

0,4

Lotyšsko

0,5

Lucembursko

0,8

Maďarsko

0,0

Makedonie

0,5

Moldávie

0,0

Německo

0,5

Nizozemí

0,5

Norsko

0,2

Polsko

0,2 (0,5+nehoda=trestný čin

Portugalsko

0,2

Rakousko

0,5 (0,3 pro řidiče autobusu a vozidel nad 7,5 t)

Rumunsko

0,0

Rusko

0,0

Řecko

0,24

Slovensko

0,0

Slovinsko

0,5 (0,0 pro řidiče z povolání)

Srbsko a Černá hora

0,5 (0,0 pro řidiče z povolání)

Španělsko

0,5 (0,3 pro řidiče autobusů a vozidel přepravujících nebezpečné zboží)

Švédsko

0,2 (nad 0,2 = pokuta; 0,2 až 1,0 = odebrání ŘP; nad 1,0 = soud)

Švýcarsko

0,8 (0,5 až 0,79 = zadržení ŘP; nad 0,8 = vazba + zákaz vstupu do země – platí od 1. 1. 2004)

Turecko

0,0

Turkmenistán

0,0

Velká Británie

0,8

Ukrajina

0,0

Uzbekistán

0,0

V mimoevropských zemích platí naprostý zákaz požívání alkoholu například v Japonsku, dopravní nehoda pod vlivem alkoholu tam zpravidla znamená doživotní odebrání řidičského oprávnění.

Stát musí mít nástroj, jak ochránit před "lehkomyslným" jednáním, které ostatní ohrožuje na životě i majetku.

V současné době však trestní zákon pamatuje jen na případy, kdy dojde ke smrtelné nehodě. To, že někdo jezdí pod vlivem alkoholu, zajímá soud teprve v momentě, kdy je řidič přistižen několikrát. Jenže to už také může být pozdě.

Jízda pod vlivem alkoholu je přitom tvrdě trestána ve všech evropských státech a vedle hrozby trestu odnětí svobody může počítat opilý řidič především s tím, že si delší dobu nezařídí. Ve Velké Británii za to hrozí půl roku vězení, 5000 liber a zákaz řízení. V Německu je to až pět let.

Některé země sice tak přísné nejsou, ale řízení motorového vozidla pod vlivem alkoholu považují za nejzávažnější přestupek. Například rakouský správní zákon hovoří v tomto směru i o možnosti uložení tzv. arestu v délce až 6 týdnů podle množství alkoholu v krvi, popřípadě o vysoké pokutě (až 5800 eur).

Čeští odpůrci zavedení trestní odpovědnosti pro řidiče, kteří usedli za volant po požití alkoholu, namítají, že v Evropě o trestný čin jde až poté, co alkohol v krvi překročí určitý povolený limit.

Závěry expertů z celé Evropské unie však mluví jasně - vedle nepřiměřené rychlosti a nepoužívání bezpečnostních pásů se na smrtelných nehodách nejvíc podílí právě alkohol.

Evropská komise přitom zjistila, že překročení povolené hladiny alkoholu v krvi se objevuje u jedné ze čtyř dopravních nehod a že lepší přístup k problematice alkoholu za volantem by v Evropské unii ročně ušetřil až deset tisíc lidských životů.

I když Evropská unie nemá dosud v tomto směru žádnou závaznou normu, platí od ledna 2001 doporučení Evropské komise o maximálním množství alkoholu v krvi řidiče, které je stanoveno na maximálním limitu 0,5 promile alkoholu v krvi.

Za ideální se přitom považuje nulový obsah alkoholu v krvi, protože řada studií prokázala, že riziko dopravní nehody je 1,8krát vyšší u řidiče s obsahem alkoholu v krvi 0,5 promile než u toho, který žádný alkohol nemá.

Ještě víc je to pak znát u začínajících řidičů. Pokud má mladý, nezkušený řidič 0,5 promile alkoholu v krvi, je u něj 2,5krát větší riziko nehody než u stejně "opilého" zkušeného řidiče. Řada zemí proto řidičům-začátečníkům zakazuje alkohol úplně.

A výsledky takovýchto opatření jsou překvapující. Hrozba vězení či jiného přísného trestu drtivou většinu řidičů od pití alkoholu odradila. A tento stejný cíl si klade i snaha zakotvit do českého řádu trestní odpovědnost za řízení vozidla pod vlivem alkoholu.

Milan Šimonovský, ministr dopravy ČR

***

Řidič a alkohol

Co způsobuje alkohol?

* poruchy zrakového vnímání,
* tzv. tunelové vidění,
* zhoršené vnímání barev,
* tendence nebezpečně riskovat,
* horší odhad vzdálenosti,
* prodloužení reakčního času,
* nebezpečí spánku během řízení.

Pravděpodobnost nehody je při hladině alkoholu

* od 0,3 do 0,9 promile sedmkrát větší než u střízlivého řidiče,
* při hladině od 1,0 do 1,4 promile jedenatřicetkrát vyšší,
* při hladině alkoholu nad 1,5 promile stodvacetosmkrát větší.

Jak rychle se odbourává alkohol v těle?

Rychlost odbourávání alkoholu v těle uvádějí odborné prameny v rozmezí 0,085 g (ženy) až 0,1 gramu (muži) alkoholu na 1 kg tělesné hmotnosti za 1 hodinu.

Obsah alkoholu v jednotlivých nápojích se značně liší. Například v 1 litru 12° piva je cca 30,8 g alkoholu, v litru vína může být od 79,5 g až do 111 g alkoholu. Lihoviny mívají nad 300 g alkoholu v jednom litru.

půl litru 12° piva cca 15,4 g alkoholu
dvě deci lehkého bílého vína cca 15,9 g alkoholu
0,5 dcl, tzv. velký panák 40 % lihoviny cca 15,8 g alkoholu

Příklady:

* po vypití jednoho piva (0,5 l) můžeme za volant za 2,5 hodiny,
* totéž platí pro dvě deci bílého vína nebo sklenku lihoviny,
* u červeného vína počítáme raději 3 hodiny na dvě deci,
* po 5 pivech (2,5 litru) bychom mohli řídit za cca 12 hodin,
* kombinace např. 5 piv a 5 „panáků“ představuje, že za volant nemůžeme zhruba 24 hodin,
* po vypití 1 litru bílého vína je odpočinkový čas rovněž 24 hodin,
* po vypití 1 litru červeného vína bychom neměli řídit téměř 30 hodin.

Výše uvedené platí pro zdravého muže středního věku o hmotnosti cca 80 kg. Muži o nižší hmotnosti, ženy, děti, mládež, lidé vyššího věku, ti, kdo trpí některými nemocemi nebo jsou léčeni určitými léky, odbourávají alkohol pomaleji.

Zdroj: Autoklub ČR

Alkohol za volantem kontrolovali policisté v Uherském Hradišti během rozsáhlé dopravně-bezpečnostní akce. (4. listopadu 2003)





Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.