Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Alkohol zmenšuje zorné pole. Ani pomalá jízda pak není bezpečná

aktualizováno 
Alkohol za volantem patří mezi největší hrozby silničního provozu, ve Francii kvůli němu dokonce zavádějí povinné alkotestery pro řidiče. Španělská firma vyrobila zajímavé brýle simulující zorné pole podnapilého řidiče, které mají varovat před pitím.

"Okno" za volantem

U některých disponovaných jedinců s nižší alkoholovou tolerancí mohou podle dopravního psychologa Karla Havlíka vzniknout i takzvané mentální bloky. "Náhlé výpadky pozornosti způsobují sekundové 'okno', ve kterém řidiči nevnímají, nehodnotí nebo nereagují na cokoliv. Ve vyšších rychlostech pak opilci zabíjejí sebe i druhé."

Podnapilý řidič je pro své okolí vždy hrozbou. Kromě značně zvýšeného sebevědomí a snížené schopnosti se soustředit má alkohol ještě jednu schopnost: navozuje totiž takzvaný "tunelový efekt", který je podobný jízdě při velké rychlosti. Čím víc alkoholu, tím méně toho řidič vidí.

"Jestliže střízlivý řidič je schopen vnímat celý prostor, řidič s 0,8 promile v krvi již necelé ¾ prostoru a řidič s 1,8 promile v krvi již necelou třetinu. Jinými slovy, i když opilý řidič pojede pomalu, jeho zorné pole je zúžené, a to je zdrojem potenciálních konfliktů a závažných dopravních nehod," varuje například Besip.

Změna zorného pole řidiče pod vlivem alkoholu

Změna zorného pole řidiče pod vlivem alkoholu

Vyberte si nejvhodnější

Ve Španělsku se podobný účinek na vnímání řidiče rozhodla simulovat společnost Addixis Consulting s pomocí speciálních brýlí, které si zájemci zkouší ve střízlivém stavu. "S pomocí brýlí Alcovista by měl střízlivý člověk na vlastní oči pocítit, jak moc ho alkohol omezuje v řízení. Zkreslením zorného pole by měly věrně simulovat účinky alkoholu a varovat tak řidiče před jeho požitím," vysvětluje pro iDNES.cz José Moreno ze společnosti Adixxis Consulting.

Brýle Alcovista simulují zkreslené zorné pole podnapilého řidiče.

"Připravili jsme několik typů brýlí pro různé koncentrace alkoholu v krvi. Ty nejslabší odpovídají hladině 0,4 promile, nejsilnější pak 1,7 promile," dodává.

Společnost si v rámci svých preventivních akcí připravila i několik cvičení jako je chůze po narýsované čáře na zemi, stání na jedné noze nebo umisťování různých předmětů do sklenice. Na nich si můžou zájemci vyzkoušet, jak alkohol snižuje koordinaci těla. S brýlemi se mohou vydat i na parkoviště a za volantem zkusit slalom nebo třeba parkování.

Brýle jsou určeny pro širokou veřejnost, ale jejich cena je poměrně vysoká, 95 eur (tedy asi 2 500 korun) pravděpodobně zaplatí jen organizace zabývající se prevencí a bezpečností silničního provozu. Ve Španělsku už je používá také několik autoškol.

Podobným způsobem se snaží před požíváním omamných látek varovat řidiče i české ministerstvo dopravy. V rámci své kampaně Nemyslíš-Zaplatíš připravilo grafický simulátor, na kterém si může každý vyzkoušet účinky hned několika látek. Kromě alkoholu je v nabídce i marihuana, halucinogeny nebo amfetaminy.

Co se ve světě při prevenci řízení pod vlivem alkoholu osvědčilo?

1. Snižování povolené hladiny alkoholu v krvi nebo naprostý zákaz.
2. Okamžité odebírání řidičských průkazů řidičům pro vlivem alkoholu.
3. Okamžité zabavení automobilu nebo poznávací značky.
4. Řidič, který porušil zákaz, je povinen se podrobit specializovanému vyšetření, kurzu ohledně následků řízení pod vlivem alkoholu, případně i protialkoholní léčbě.
5. Systematicky prováděné kontroly na přítomnost alkoholu u řidičů.

zdroj: Karel Nešpor





Nejčtenější

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.