Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S vodkou mají ruští řidiči utrum. Policie bude měřit alkohol na dálku za jízdy

  10:00aktualizováno  10:00
Jedete po dálnici 120 km/h a najednou vás zastaví policisté. Vědí, že u vás v autě někdo pil alkohol. Zbývá jen určit, jestli jste to byl vy. Podobný případ může být v Rusku skutečností už za pár měsíců.
Speciální měřidlo umí najít i velmi malé koncentrace alkoholu v dechu

Speciální měřidlo umí najít i velmi malé koncentrace alkoholu v dechu | foto: SXC.hu

Alkohol u řidičů je noční můrou policistů celého světa. Opilý řidič sice může udržet auto na silnici, ale jeho reakce jsou pomalé, schopnost předpovídat téměř nulová. Hladina alkoholu u chybujících řidičů přitom bývá poměrně vysoká. U dvou třetin nehod spáchaných v ČR pod vlivem alkoholu je hranice naměřeného alkoholu v krvi větší než jedno promile.

Foukání do alkotesteru je už skoro standardem při policejních kontrolách. V Rusku by se ale velice brzy mohl objevit přístroj, který policistům pomůže vytipovat opilé řidiče už při jízdě. Takzvaný alkolaser totiž měří alkohol na dálku a stačí mu k tomu jenom půl vteřiny.

Spektroskopie

Atom nebo molekula mohou záření pohltit (absorpce), nebo může naopak uvolnit energii ve formě záření (emise), nebo může záření pohltit a po čase jej opět emitovat (fluorescence a fosforescence). Základní fyzikální vlastností látek je, že se jedná o záření určitých specifických vlnových délek. Absorbované nebo emitované spektrum není spojité, ale skládá se z mnoha linií (čar nebo pásů), které jsou specifické pro každou látku. Neexistují dvě chemicky odlišné látky mající stejné absorpční nebo emisní spektrum.

 

Zdroj: wikipedia.org

Oficiální název alkolaseru zní Trafistar SR590 a ruská firma Laser Systems zatím policistům předvedla dva typy. Stacionární a mobilní, který připomíná dalekohled. Přistroj využívá principu spektroskopie, kdy se světlo dopadající na specifický druh molekuly rozptýlí daným způsobem. Posun pohlceném spektru záření se liší v závislosti na typu zasažených molekul a dokáže tak odhalit přítomnost určité látky.

Zjednodušeně tedy připomíná svým fungováním infrakameru, která barevně odlišuje různé teploty. V tomto případě se rozdílně projeví alkoholové výpary.

Člověk, který má v krvi obsah alkoholu větší než 0,1 promile, totiž za 30 minut nadýchá v autě s uzavřenými okny tolik výparů alkoholu, že jsou jich víc než 3 částice na milion, což je rozlišovací práh přístroje. Podle výrobce má přístroj zatím dosah 20 metrů a může zaměřit i automobily v rychlosti vyšší než 120 km/h. K naměření alkoholu mu stačí, aby řidič vypil malé pivo nebo malý panák alkoholu a nezmýlí se ani v případě, že je ve vozidle jiný možný zdroj etanolu.

Obtížné dokazování

Pokud se přístroj dostane do rukou policistů, pravděpodobně vzroste množství zastavených aut. Alkolaser totiž nedokáže identifikovat zdroj alkoholových výparů. Neumí tak rozlišit mezi opilým řidičem a spolucestujícím, kterého vezete například z diskotéky.

Podle Jaroslava Zikmunda, odborníka z Ústavu soudního lékařství ve Fakultní nemocnici v Praze na Bulovce, alkolaser problém s opilými řidiči nevyřeší. "Těch falešných zastavení bude spousta. Kromě opilých spolucestujících jde obecně o problém určení hladiny alkoholu ve vzduchu, ne v krvi."

Soudního znalce v oboru toxikologie napadlo hned několik důvodů, proč by se přístroj mohl mýlit. "I obyčejný čistič oken má v sobě určité procentu alkoholu. Takový pomocník policii velkou službu neprokáže."

Výrobce zatím ani nepopsal případ, kdy je v autě naplno puštěná ventilace. I přes tyto limity výrobce předvedl alkolaser na několika světových výstavách a ruská policie má prý zájem na jeho dalším vývoji. Podle ministra vnitra by mohl u policie vypomáhat dokonce už od roku 2012.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.