Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jsem pro nulovou toleranci alkoholu za volantem, řekl expert BESIPu

aktualizováno  12:40
Osobní alkoholtestery jsou na nic. Nula na displeji totiž vůbec nic neznamená, jak zjistil velký test. Jeho výsledky komentoval šéf BESIPu Martin Farář v diskuzním pořadu Rozstřel. Mluvil i o bezpečnosti na silnicích o nadcházejících Velikonocích a o tom, jací jsou Češi řidiči.

„Podle statistik, se pět procent nehod stane pod vlivem alkoholu, o Velikonocích je to ovšem dvojnásobek a o velikonočním pondělí je to dokonce trojnásobek,“ uvedl v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz Martin Farář, dodává ovšem, že Češi v tom nejsou sami, je to celosvětiový trend.

Šéf Besipu Martin Farář hostem diskusního pořadu Rozstřel.

Šéf Besipu Martin Farář

„Jsem za nulovou toleranci rád. Je jednoznačně dokázané, že od 0,2 promile je ovlivněno chování řidiče,“ říká Farář, to je zhruba jedno pivo.

„Ve srovnání s okolním světem zemře v silničním provozu v ČR nejméně lidí v souvislosti s alkoholem. Ostatní by se v tomto mohli učit od nás,“ dodává.

Test domácích alkotesterů ukázal, že se jim nedá věřit

Chcete si pořídit budík, abyste včas vstávali do práce. Jenže v návodu se dočtete, že se může opozdit či zrychlit. Klidně až o dvě hodiny. Pokud vás to neodradí a budík přesto koupíte, můžete po zazvonění zjistit, že vůbec není ráno. Jednou je skoro poledne, jindy ještě noc. Jak ukázal test MF DNES ve spolupráci s BESIPem, s osobními alkohol testery je to úplně stejné.

Fotogalerie

Řada lidí si přitom jejich prostřednictvím ověřuje, jestli mohou po velikonoční koledě či večírku sednout za volant. Dávají tím v sázku to, že mohou snadno dostat pokutu, přijít o řidičský průkaz nebo dokonce o život.

Už v manuálu výrobci přiznávají, že výsledky jsou jen orientační. V jednom z nich se dokonce dočtete, že „zařízení není bezchybné“. Takové konstatování zákazníka jistě povzbudí. Jak moc se tedy liší realita od naměřených hodnot? A jak velké chyby lze ještě schovat pod výraz „orientační výsledek“?

Redakce nechala prověřit přístroje ve zkušebně společnosti QTest v Novém Bydžově, která se věnuje kalibraci a servisu alkohol testerů. Následovala zkouška v praxi: deset dobrovolníků za pečlivě kontrolovaných podmínek a pod dohledem zdravotníků pilo v pravidelných intervalech vždy půl decilitru vodky.

V přesně daný okamžik se každý nechal změřit profesionálním přístrojem Dräger, který využívá Policie ČR, a hned vzápětí tuctem alkohol testerů. Navíc všichni dobrovolníci podstoupili rovněž krevní odběr.

Ze zkušebny a toxikologické laboratoře Všeobecné fakultní nemocnice v Praze poté vzešla obří matice čísel, z nichž vykrystalizovaly konečné výsledky (zde).

INFOGRAFIKA

Test alkotesterů

Kompletní výsledky ZDE

Ty prokázaly, že stoprocentně přesný alkohol tester nenajdete ani mezi obyčejnými kousky za pár stovek, ani přístroji s luxusní výbavou, ani takovými, jež jsou propojeny s tablety či chytrými telefony. Jde spíš o to, jak velkou chybu měření jste ochotni tolerovat. Vítězům se odchylky počítají v jednotkách procent, jiné přístroje sice měří „podle plotu“, ale aspoň množství alkoholu nadhodnocují.

Ty, které skončily jako poslední, ovšem v testu MF DNES ukazovaly podstatně nižší hladinu, než zjistila laboratoř i profesionální měřič, a to až o desítky procent. Stojí za pozornost, že ve zkušebně si žádné zařízení nevedlo tak špatně jako při redakčním testu. To přičítáme především nadprůměrné zátěži přístrojů během praktické zkoušky.

Všechny přístroje nicméně měly stejné podmínky a redakce při testu dodržela všechny náležitosti, které výrobci v návodech k použití vyžadují.

Pokud o nákupu domácího testeru uvažujete, hledejte spíše přístroj s náústkem, k senzoru pronikne dostatek vzduchu přímo z plic, nikoliv z okolního prostředí, úst či dýchací trubice, a měření tedy bude přesnější. Preferujte rovněž tester, který má elektrochemické čidlo. „Starší polovodičové senzory totiž reagují na celé spektrum látek, které se mohou vyskytovat v dechu, ale speciální elektrochemické čidlo si dokáže poradit například s přítomností oxidu uhelnatého u kuřáků nebo s acetonem u diabetiků,“ vysvětluje Zdeněk Vafek ze společnosti Dräger.

Šéf Besipu Martin Farář v pořadu Rozstřel předvedl dechové měření hladiny...
Šéf Besipu Martin Farář v pořadu Rozstřel předvedl dechové měření hladiny...
Šéf Besipu Martin Farář v pořadu Rozstřel předvedl dechové měření hladiny...

Šéf BESIPu Martin Farář testuje alkotester

Pochopitelně to zároveň znamená vyšší cenu. „Test ukázal, že spolehlivější jsou testery, které se pohybují v řádech tisíců korun. Ideální by samozřejmě bylo pořídit si profesionální přístroj,“ konstatuje šéf BESIP Martin Farář. Jenže to už mluvíme o desítkách tisíc.

Základní podmínkou spolehlivé funkce každého alkotesteru je totiž pravidelná kalibrace, tedy profesionální kontrola. „Většinou je doporučený interval šest měsíců, což platí také pro přístroje, které jsou používány málo nebo vůbec,“ vysvětluje šéf společnosti QTest Miloš Hušek.

Jestliže uvažujete o nákupu alkohol testeru jen kvůli jedné kontrole na Velikonoce a druhé na Silvestra, raději si pořiďte obyčejné detekční balonky za dvě stovky. Bude to výrazně levnější a praktičtější. Ve srovnání s digitálními testery nevycházejí nijak zle, z deseti pokusů jich šest bylo přesných. Metoda je však náročná na barvocit, je potřeba rozlišit několik odstínů růžové (hladiny do 0,2; 0,5; 0,8 a 1,2 ‰).

Celý záznam Rozstřelu s Martinem Farářem:

Autoři: ,




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.