Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poklady českých garáží: neodolatelně hranatou alpinku postavili znovu

  10:44aktualizováno  10:44
Francouzské sporťáky budou zase vozit na čumáku značku Renaultu. Znovuzrození divize Alpine je už potvrzené. Má na co navazovat. Dravá kupátka byla známá i v Česku, ve sbírce renaultího nadšence je i známý model A310. Prohlédněte si ho objektivem fotografa iDNES.cz.

Alpine A310 V6 | foto: Lukáš Hron, Mobil

Alpine A310 je tak trochu nešťastný model. Měla nahradit veleslavnou modrou Alpinku A110. Prodeje vylepšil „restart“ v polovině životního cyklu, při kterém dostala namísto čtyřválce z Renaultu 16 velký šestiválec PRV, který známe kromě velkých renaultů třeba z peugeotů a volv. Na slávu předchůdkyně ale nedosáhla.

Kupé s motorem vzadu ukrytým v laminátové karoserii připevněné na trubkovém prostorovém rámu představili na ženevském autosalonu v roce 1971, ve výrobě vydrželo i díky nestárnoucím tvarům, které jsou dílem slavného designéra Roberta Oprona, až do roku 1984 a dodnes mu to sluší.

Alpine A310 V6

Slabšího a staršího provedení vyráběného v letech 1971 - 1976 s benzinovou 1,6 o výkonu 93 kW se vyrobilo jen 2 340 kusů. I tak uměla podat výkony hodné sporťáku své doby, maximálku má 210 km/h.

Kousek na snímcích je z roku 1978, jde tedy o provedení z éry po „restartu“ modelu z roku 1976 na autosalonu v Paříži (na vylepšeních se začalo pracovat s převzetím značky Renaultem v roce 1973), kdy dostal šestiválec 2 664 ccm s výkonem 110 kW/150 koní. Šestiválec má maximálku o deset kilometrů v hodině vyšší oproti čtyřválci. Ve své době tak uměl konkurovat třeba i Porschi 911, které má stejnou koncepci.

Postavili ji znovu

„Vůz jsem zakoupil od českého majitele v dezolátním stavu, měl poškozenou karoserii a čalounění, zkorodovaný rám podvozku, některé komponenty chyběly, popisuje svého krasavce Miroslav Kout.

Alpine A310 V6

Renovace trvala sedm let, auto postavil v podstatě znovu. „Vůz byl kompletně rozebrán, z laminátové karoserie jsme vyřezali nosný rám, vyrobili úplně nový, který jsme ochránili komaxitem a lakováním, vlepili zpátky do karoserie.“

Auto má originální úpravu německé firmy Fleischman, to znamená perleťový lak, originální kola, spojlery, rozšířené blatníky a prahy. Úplně nové je vnitřní čalounění vyvedené v barvách francouzské trikolory.

„Mechanické skupiny, motor, převodovka, nápravy, světla, elektroinstalace jsou po kompletní repasi, většinou z nových součástek, které se dají objednat v Německu a Francii,“ popisuje legenda mezi českými renaulťáky a majitel dealerství francouzské značky Miroslav Kout. Nové jsou samozřejmě i brzdy a pneumatiky. Po obnově má bílý krasavec najeto asi tři tisíce kilometrů. Perličkou je řízení, které si konstruktéři Alpine pro A310 údajně vypůjčili od Peugeotu 504.

Fotogalerie

„Celkem bylo vyrobeno 9 276 kusů tohoto typu, v současné době se jeho cena podle odhadce pohybuje někde na částce 658 tisíc korun,“ dodává Miroslav Kout.

Ruční práce

Alpine A310 je podle provedení dlouhé 4 180 - 4 250 mm, šířka je 1 650 mm, výška 1 150 a rozvor 2 270 mm. Díky laminátové karoserii má muší váhu, čtyř i šestiválcové provedení se s hmotností pohybují kolem tuny.

Moderní krasavec vyráběný v Dieppe už nebyl tak milovaný jako předchůdce. V očích publika byl méně sportovní, čekaly se možná i lepší výkony. Za třináct let jich nakonec vyrobili přes jedenáct a půl tisíce. To je na malovýrobce, který auta vyráběl z velké části ručně, velmi dobrý výkon, celá stavba jednoho kusu prý trvala 130 hodin. Na sportovní úspěchy i přes snahu v motoristických soutěžích nenavázal.

Začátkem osmdesátých let dorazila A310 ve vylepšených provedeních, jedno z nich dostalo motor zvětšený na 2 849 ccm a osazený dvěma karburátory Weber. Motor tak posílil na 193 koní. Ale to už se kariéra modelu chýlila ke konci, který nastal v roce 1984.



Témata: Renault


Nejčtenější

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Další z rubriky

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Maserati Granturismo Sport
Maserati Granturismo Sport

r.v. 2014, naj. 33 550 km, benzín
2 541 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.