Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poklady českých garáží: neodolatelně hranatou alpinku postavili znovu

  10:44aktualizováno  10:44
Francouzské sporťáky budou zase vozit na čumáku značku Renaultu. Znovuzrození divize Alpine je už potvrzené. Má na co navazovat. Dravá kupátka byla známá i v Česku, ve sbírce renaultího nadšence je i známý model A310. Prohlédněte si ho objektivem fotografa iDNES.cz.

Alpine A310 V6 | foto: Lukáš Hron, Mobil

Alpine A310 je tak trochu nešťastný model. Měla nahradit veleslavnou modrou Alpinku A110. Prodeje vylepšil „restart“ v polovině životního cyklu, při kterém dostala namísto čtyřválce z Renaultu 16 velký šestiválec PRV, který známe kromě velkých renaultů třeba z peugeotů a volv. Na slávu předchůdkyně ale nedosáhla.

Kupé s motorem vzadu ukrytým v laminátové karoserii připevněné na trubkovém prostorovém rámu představili na ženevském autosalonu v roce 1971, ve výrobě vydrželo i díky nestárnoucím tvarům, které jsou dílem slavného designéra Roberta Oprona, až do roku 1984 a dodnes mu to sluší.

Alpine A310 V6

Slabšího a staršího provedení vyráběného v letech 1971 - 1976 s benzinovou 1,6 o výkonu 93 kW se vyrobilo jen 2 340 kusů. I tak uměla podat výkony hodné sporťáku své doby, maximálku má 210 km/h.

Kousek na snímcích je z roku 1978, jde tedy o provedení z éry po „restartu“ modelu z roku 1976 na autosalonu v Paříži (na vylepšeních se začalo pracovat s převzetím značky Renaultem v roce 1973), kdy dostal šestiválec 2 664 ccm s výkonem 110 kW/150 koní. Šestiválec má maximálku o deset kilometrů v hodině vyšší oproti čtyřválci. Ve své době tak uměl konkurovat třeba i Porschi 911, které má stejnou koncepci.

Postavili ji znovu

„Vůz jsem zakoupil od českého majitele v dezolátním stavu, měl poškozenou karoserii a čalounění, zkorodovaný rám podvozku, některé komponenty chyběly, popisuje svého krasavce Miroslav Kout.

Alpine A310 V6

Renovace trvala sedm let, auto postavil v podstatě znovu. „Vůz byl kompletně rozebrán, z laminátové karoserie jsme vyřezali nosný rám, vyrobili úplně nový, který jsme ochránili komaxitem a lakováním, vlepili zpátky do karoserie.“

Auto má originální úpravu německé firmy Fleischman, to znamená perleťový lak, originální kola, spojlery, rozšířené blatníky a prahy. Úplně nové je vnitřní čalounění vyvedené v barvách francouzské trikolory.

„Mechanické skupiny, motor, převodovka, nápravy, světla, elektroinstalace jsou po kompletní repasi, většinou z nových součástek, které se dají objednat v Německu a Francii,“ popisuje legenda mezi českými renaulťáky a majitel dealerství francouzské značky Miroslav Kout. Nové jsou samozřejmě i brzdy a pneumatiky. Po obnově má bílý krasavec najeto asi tři tisíce kilometrů. Perličkou je řízení, které si konstruktéři Alpine pro A310 údajně vypůjčili od Peugeotu 504.

Fotogalerie

„Celkem bylo vyrobeno 9 276 kusů tohoto typu, v současné době se jeho cena podle odhadce pohybuje někde na částce 658 tisíc korun,“ dodává Miroslav Kout.

Ruční práce

Alpine A310 je podle provedení dlouhé 4 180 - 4 250 mm, šířka je 1 650 mm, výška 1 150 a rozvor 2 270 mm. Díky laminátové karoserii má muší váhu, čtyř i šestiválcové provedení se s hmotností pohybují kolem tuny.

Moderní krasavec vyráběný v Dieppe už nebyl tak milovaný jako předchůdce. V očích publika byl méně sportovní, čekaly se možná i lepší výkony. Za třináct let jich nakonec vyrobili přes jedenáct a půl tisíce. To je na malovýrobce, který auta vyráběl z velké části ručně, velmi dobrý výkon, celá stavba jednoho kusu prý trvala 130 hodin. Na sportovní úspěchy i přes snahu v motoristických soutěžích nenavázal.

Začátkem osmdesátých let dorazila A310 ve vylepšených provedeních, jedno z nich dostalo motor zvětšený na 2 849 ccm a osazený dvěma karburátory Weber. Motor tak posílil na 193 koní. Ale to už se kariéra modelu chýlila ke konci, který nastal v roce 1984.



Témata: Renault




Nejčtenější

Toyota C-HR
Opiový sen mistra origami: první jízda s bláznivou toyotou

Toyota má image solidních aut pro starší a pokročilé. Poctivě však pracuje na tom, aby se to změnilo. Novinka v podobě křížence jménem C-HR patří svým vzhledem...  celý článek

Výrobní linka automobilky Volkswagen ve Wolfsburgu.
Korejci dál dusí VW za dieselgate. Rekordně pokutovali klamavou reklamu

Jihokorejský regulační úřad FTC se rozhodl vyměřit německé automobilce Volkswagen rekordní pokutu 37,3 miliardy wonů, v přepočtu zhruba 800 milionů korun, za...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Namrzlé auto se sněhovou čepicí nesmí na silnici, policie bude přísná

Dopravní nehody způsobené padajícím ledem z návěsů kamionů evidují policisté v kraji každý rok. Letošní novela zákona přitom zakazuje řídit vozidlo, na kterém...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.