Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poklady českých garáží: neodolatelně hranatou alpinku postavili znovu

  10:44aktualizováno  10:44
Francouzské sporťáky budou zase vozit na čumáku značku Renaultu. Znovuzrození divize Alpine je už potvrzené. Má na co navazovat. Dravá kupátka byla známá i v Česku, ve sbírce renaultího nadšence je i známý model A310. Prohlédněte si ho objektivem fotografa iDNES.cz.

Alpine A310 V6 | foto: Lukáš Hron, Mobil

Alpine A310 je tak trochu nešťastný model. Měla nahradit veleslavnou modrou Alpinku A110. Prodeje vylepšil „restart“ v polovině životního cyklu, při kterém dostala namísto čtyřválce z Renaultu 16 velký šestiválec PRV, který známe kromě velkých renaultů třeba z peugeotů a volv. Na slávu předchůdkyně ale nedosáhla.

Kupé s motorem vzadu ukrytým v laminátové karoserii připevněné na trubkovém prostorovém rámu představili na ženevském autosalonu v roce 1971, ve výrobě vydrželo i díky nestárnoucím tvarům, které jsou dílem slavného designéra Roberta Oprona, až do roku 1984 a dodnes mu to sluší.

Alpine A310 V6

Slabšího a staršího provedení vyráběného v letech 1971 - 1976 s benzinovou 1,6 o výkonu 93 kW se vyrobilo jen 2 340 kusů. I tak uměla podat výkony hodné sporťáku své doby, maximálku má 210 km/h.

Kousek na snímcích je z roku 1978, jde tedy o provedení z éry po „restartu“ modelu z roku 1976 na autosalonu v Paříži (na vylepšeních se začalo pracovat s převzetím značky Renaultem v roce 1973), kdy dostal šestiválec 2 664 ccm s výkonem 110 kW/150 koní. Šestiválec má maximálku o deset kilometrů v hodině vyšší oproti čtyřválci. Ve své době tak uměl konkurovat třeba i Porschi 911, které má stejnou koncepci.

Postavili ji znovu

„Vůz jsem zakoupil od českého majitele v dezolátním stavu, měl poškozenou karoserii a čalounění, zkorodovaný rám podvozku, některé komponenty chyběly, popisuje svého krasavce Miroslav Kout.

Alpine A310 V6

Renovace trvala sedm let, auto postavil v podstatě znovu. „Vůz byl kompletně rozebrán, z laminátové karoserie jsme vyřezali nosný rám, vyrobili úplně nový, který jsme ochránili komaxitem a lakováním, vlepili zpátky do karoserie.“

Auto má originální úpravu německé firmy Fleischman, to znamená perleťový lak, originální kola, spojlery, rozšířené blatníky a prahy. Úplně nové je vnitřní čalounění vyvedené v barvách francouzské trikolory.

„Mechanické skupiny, motor, převodovka, nápravy, světla, elektroinstalace jsou po kompletní repasi, většinou z nových součástek, které se dají objednat v Německu a Francii,“ popisuje legenda mezi českými renaulťáky a majitel dealerství francouzské značky Miroslav Kout. Nové jsou samozřejmě i brzdy a pneumatiky. Po obnově má bílý krasavec najeto asi tři tisíce kilometrů. Perličkou je řízení, které si konstruktéři Alpine pro A310 údajně vypůjčili od Peugeotu 504.

Fotogalerie

„Celkem bylo vyrobeno 9 276 kusů tohoto typu, v současné době se jeho cena podle odhadce pohybuje někde na částce 658 tisíc korun,“ dodává Miroslav Kout.

Ruční práce

Alpine A310 je podle provedení dlouhé 4 180 - 4 250 mm, šířka je 1 650 mm, výška 1 150 a rozvor 2 270 mm. Díky laminátové karoserii má muší váhu, čtyř i šestiválcové provedení se s hmotností pohybují kolem tuny.

Moderní krasavec vyráběný v Dieppe už nebyl tak milovaný jako předchůdce. V očích publika byl méně sportovní, čekaly se možná i lepší výkony. Za třináct let jich nakonec vyrobili přes jedenáct a půl tisíce. To je na malovýrobce, který auta vyráběl z velké části ručně, velmi dobrý výkon, celá stavba jednoho kusu prý trvala 130 hodin. Na sportovní úspěchy i přes snahu v motoristických soutěžích nenavázal.

Začátkem osmdesátých let dorazila A310 ve vylepšených provedeních, jedno z nich dostalo motor zvětšený na 2 849 ccm a osazený dvěma karburátory Weber. Motor tak posílil na 193 koní. Ale to už se kariéra modelu chýlila ke konci, který nastal v roce 1984.



Témata: Renault


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.