Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Alfa nejalfovatější slaví třicátiny. Auto s okapem okouzlí jízdou

Pro některé to je jen ta stará italská „vražda“ s podivným okapem kolem dokola. Pro labužníky poslední alfa alfovatá. Alfa Romeo 75 se narodila před třiceti lety. A tenhle červený kus je obdivuhodný unikát z českých garáží.

Jirka je alfista tělem i duší. V garáži má tří nádherné kousky, víc jich nemá jen proto, že na ně nemá místo a čas s nimi jezdit.

Modelka

Zářivě červenou pětasedmdesátku má nejdéle ze všech. A je to taky největší unikát. Pod kapotou má jen základní šestnáctistovku, nakonec se ale ukáže, že s ním rozhodně ta italská kráska není loudavá. Červená krasavice je ale ojedinělá dokonalým stavem. „Takhle zachovalých kousků moc nebude. Občas se nějaký objeví v Itálii,“ chlubí se Jirka.

Alfa Romeo 75

A proč by mu tento kousek mohlo závidět i muzeum značky v Arese, které bylo nedávno znovu otevřené? Je to jedna z úplně posledních vyrobených alf. Jirka zatím dopátral, že bude patřit do poslední tisícovky. Přihlášená do provozu byla dokonce až v prosinci 1993, to už se dva roky vyráběla nástupkyně, Alfa 155. Tohle auto totiž automobilka používala na focení reklamních materiálů.

Pětasedmdesátka je poslední velkosériová alfa s pohonem zadních kol. Dnes se k němu hrdá italská značka vrací novým modelem Giulia, který má odstartovat novou éru. O Alfě Romeo Giulia čtěte zde.

A koncepci transaxle (to znamená motor vpředu, převodovka a poháněná kola vzadu) si Jirka labužnicky užívá. Výkonu jeho červená modelka nemá na velké skotačení, ale když šplhá do kopců v Ostrovačicích, každou zatáčku jede pod plynem, plným. Alfa se sice hodně nakloní, ale měkce se usadí na zadní kola a dokonale přesně a suverénně vykrouží oblouk.

Ve své době musela pětasedmdesátka ohromovat jízdními vlastnostmi. Čím neohromí, je náchylnost ke korozi. Je to jedno z posledních italských aut, o kterém se opravdu dá říci, že hnije.

Jirka si ale svou krásku hýčká. V zimě s ní nejezdí vůbec. „Stejně se to nedá, lehké auto s lehkou zádí a pohonem zadních kol je na sněhu ´neplatné´,“ popisuje. Silnějším verzím ale pro jistotu nadělili v sériovém provedení samosvorný diferenciál.

Neopakovatelná

Je to auto plné bizarních detailů a neopakovaných řešení. A nejen kvůli tomu plastovému okapu na bocích, který časem vyšisoval z tmavě šedé do bakelitově neurčité. Výfuk trčí skoro uprostřed pod zadním nárazníkem (aby byl co nejblíž podélné ose vozidla) a ještě trochu zešikma - to je vlastnost, ne vada.

Alfa Romeo 75

Tlačítka stahování oken má na stropě, madlo ruční brzdy připomíná páku z letadla. V přístrojovce je maskovaný kastlík na bouchačku a do kufru mafián naloží dva nepohodlné svědky. Tohle auto si prostě Italové postavili akorát pro sebe.

Kabina je obdivuhodně prostorná, hlavně v podélném směru. Je to i díky chytrému fíglu s vykousnutou přístrojovkou, takže spolujezdec sedí víc vpředu než normálně a za ním zbyde hodně místa.

Hýčká vás skvěle pohodlnými a výborně tvarovanými sedadly. Chytře řešené jsou opěrky hlavy, které mají originální polohování.

Volant je vůči sedačce vyosený společně s pedály směrem ke středu vozu o takových deset centimetrů. Je to vidět na první pohled, při řízení to ale nevnímáte.

Hlavně si užíváte skvělý výhled, pevné a jisté řízení (posilovač nechybí) a charakterní hlas klasického čtyřválce (typ Nord původem z padesátých let). V nízkých otáčkách je docela pružný a na normální ježdění moc příjemný. „Šlápni na to, vytoč ho nad čtyři tisíce,“ zahání můj ostych Jirka. Pravačka jde k podlaze. Motor nad čtyřmi tisíci jako by chytil druhý dech, ručka otáčkoměru nabere na rychlosti, alfa začne chrčivě zpívat a zabere. Motor má úžasně lineární gradaci výkonu a nádherně zvučí.

„Bylo to prostě auto na normální ježdění. Svižné, pohodlné, slušně vybavené. Moderní,“ popisuje Jirka. S benzinovou jedna-šestkou s výkonem 103 koní jede pětasedmdesátka moc hezky, taky váží necelých jedenáct metráků, tolik co dnes malá auta. „Ale silnější kousky mají prostě víc šťávy, zrovna nedávno jsem jel s šestiválcovou, to byla jízda,“ zasní se.

Alfa Romeo 75

Alfa 75 (v USA se prodávala jako Alfa Romeo Milano) je plná nekonvenčních řešení i z pohledu techniky. I když ve své době převratně nová nebyla. Auto vznikalo v éře, kdy na tom značka nebyla finančně nejlíp, a tak jako dárkyně mechaniky posloužily starší modely Alfetta s Giuliettou. Mimochodem, právě proto, aby se zamaskovalo, že dveře a blatníky přímo vychází z giulietty, dostalo auto ten plastový „okap“ na boky, který je nakonec poznávacím znamením. Použitou techniku ale vyladili konstruktéři na jedničku.

Schéma pohonu s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol je zárukou výborné jízdní stability. Zadní náprava typu DeDion s Wattovým přímovodem a přední lichoběžníková náprava odpružená torzními tyčemi se taky často nevidí. Alfáckou klasikou těch let jsou i kotouče zadních brzd umístěné u diferenciálu, na začátku hnacích poloos. Nezatěžují tak nápravy neodpruženou hmotou a podvozek pak lépe pracuje na nerovnostech.

„Nešpiní se díky tomu taky ráfky,“ libuje si Jirka a přidává ještě jednu škodolibou výhodu. „Občas mě staví policisté, staré auto je pro ně velké lákadlo, když chtějí najít technickou nedokonalost. Jako první zamíří ke vzorku pneumatik. A diví se, kde jsem ztratil zadní brzdy,“ směje se.

Alfa Romeo 75
Alfa Romeo 75
Alfa Romeo 75

A ještě jednou specialitou, kterou ocení asi jen milovníci italských aut, se Jirka chlubí: „Má funkční Alfa Control - to je primitivní předchůdce palubního počítače hlásící závady na motoru, elektroinstalaci nebo třeba nedovřené dveře - a to myslím opravdu funkční. Většině pětasedmdesátek hlásí nahodile chyby. Jedné se kontrolky rozsvěcují, když přejede retardér, jiné třeba když se jen zahřeje,“ usmívá se Jirka s nadhledem člověka, který za život vystřídal a vyzkoušel desítky italských aut a miluje je i s jejich chybami.

„Mám ji pět let, koupil jsem ji od osmnáctiletého kluka, který ji dovezl z Itálie. Byl to automechanik a chtěl si jí upravit. Naštěstí mu došly peníze, takže zůstalo u nalakování pár dílů, které původně lakované nebyly, třeba třmenů brzd,“ popisuje Jirka záchrannou akci. Teď s potěšením sleduje, jak pětasemdesátky stoupají na cenách. Však je to jedna z posledních alf alfovatých klasické éry značky.

Alfa Romeo 75 (představila se na 75. výročí založení značky) má možná mezery ve zpracování, má ale charakter a ve své době moc líp jezdících aut nebylo. Superhranatá karoserie a interiér, kde moc oblin také nenajdete, je dílem Centra Stile Alfy Romeo, které v té době vedl Ermanno Cressoni, právě on vymyslel tu netradiční ruční brzdu. Kariéra pětasedmdesátky se naplnila v roce 1992.

Alfa Romeo 75
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...