Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ďábelský hypersport AM-RB 001 bude umět jezdit i po stropě

aktualizováno 
Automobilka Aston Martin a tým Formule 1 Red Bull Racing poodhalily podobu prvního plodu vzájemné spolupráce. Vůz AM-RB 001 bude extrémní supersport, který má podle představ tvůrců překonat cokoli, co doposud jezdilo po silnicích.

Aston Martin AM-RB 001 | foto: Aston Martin

One 77, Vulcan, DB10, Vantage GT12 Roadster, V12 Zagato, Vanquish Zagato - to je přehlídka jen několika fascinujících exkluzivních modelů Aston Martinu z posledních let. Britská automobilka si v těchto specialitách doslova libuje. A připravuje pomyslné vyvrcholení dosavadních snah. Jak oznámila již na jaře, spolu s týmem Red Bull Racing vyvíjí supersportovní vůz AM-RB 001. Teď o něm firma prozradila několik málo informací a ukázala první vizualizace chystaného superauta.

Jasné je, že tenhle Aston se nebude podobat žádnému jinému modelu aristokratické značky. Design ze všeho nejvíc odkazuje na závodní prototypy LMP1, které jezdí v Le Mans, a je vidět, že aerodynamika tu hraje zásadní roli. A to i navzdory tomu, že tvůrci říkají, že většinu přítlaku bude vytvářet podlaha vozu a že v případě vnějšího designu dostal Marek Reichman, šéf přes kreativitu (a také výkonný viceprezident firmy) u Aston Martinu, volnou ruku.

Aston Martin AM-RB 001
Aston Martin AM-RB 001

Vzhledem ke koncepci vozu, který bude mít motor uprostřed a má být co nejlehčí a nejkompaktnější, ale Reichman v podstatě neměl jinou možnost, než se vytrvalostním speciálům vzhledově přiblížit. AM-RB 001 vypadá hodně dramaticky a z auta doslova čiší to množství přítlaku, které by mělo za vysokých rychlostí vytvářet. Jestliže by se doposud nejextrémnější Aston Martin, model Vulcan, měl udržet na stropě při jízdě vzhůru nohama při rychlosti nad 304 km/h, tohle auto to určitě zvládne v mnohem nižších rychlostech.

A na svědomí to bude mít v poslední době z F1 trochu unavený a tudíž novou motivaci hledající legendární šéfkonstruktér Red Bullu Adrian Newey. V poslední době šéfuje odnoži Red Bull Advanced Technologies, v rámci které se může podílet na všemožných zábavných projektech. A nový Aston Martin je pravděpodobně vyvrcholením těchto snah. „Dlouho jsem v sobě choval touhu navrhnout silniční auto. Red Bull Advanced Technologies mě přivedly o krok blíže k realizaci tohoto snu, ale věřil jsem, že bychom měli spolupracovat s automobilkou,“ popisuje v oficiálním prohlášení Newey okolnosti vzniku projektu.

Aston Martin AM-RB 001

Red Bull a Newey mají dodat autu patřičné závodní chování a agresivitu, Aston Martin pak nádherný design a jízdní komfort. Ano, tohle extrémně vyhlížející auto má prý být na poměry supersportů až neuvěřitelně komfortní a to jak z hlediska naladění podvozku, tak prostorových poměrů v kabině. Na závodní dráze se pak má proměnit v ještě větší bestii, než je třeba již zmiňovaný výhradně okruhový model Vulcan.

Z něj mimochodem inženýři přeberou jeho srdce, tedy atmosférický dvanáctiválec s objemem sedm litrů. Patřičně si s ním ovšem pohrají, protože tiskové prohlášení říká, že motor by měl umět dosáhnout poměru výkonu ku hmotnosti téměř 1:1. Tedy že by na 1 kilogram hmotnosti auta mohl připadat až 1 kůň výkonu. Pro motor, který bude mít nadále atmosférické plnění, to znamená, že jeho výkon oproti vulcanu (tam má 816 koní, tedy 600 kW) jeho výkon ještě nejspíš vzroste. A naopak, hmotnost půjde výrazně dolů, Vulcan vykazuje pohotovostní hmotnost 1 350 kilogramů. V konstrukci tak můžeme počítat jen s nejmodernějšími materiály v podobě uhlíkových kompozitů. Tohle auto bude doslova postavené okolo svého motoru.

Fotogalerie

Ty nejextrémnější hodnoty však budou platit pro okruhovou variantu AM-RB 001, které vznikne pouhých 25 kusů. Právě tato varianta by měla mít rychlost a schopnosti podobnou LMP1 prototypům.

Silniční verze bude přeci jen o něco méně extrémní, i tak by to ale měla nandat moderním hybridním hypersportům jako La Ferrari, McLaren P1 nebo Porsche 918. O konkrétních výrobních počtech není zatím rozhodnuto, vzniknout má něco mezi 99 a 150 vozy, včetně všech prototypů. Práce na voze by měly postupovat velmi rychle, Aston Martin počítá s tím, že první zákazníci dostanou své silniční závoďáky v roce 2018. Ačkoli to Aston Martin oficiálně neoznámil, je dost pravděpodobné, že už jsou všechny exempláře rezervovány a to bez ohledu na cenu, která se bude jistě pohybovat v řádech několika milionů eur. Bugatti Chiron bude oproti AM-RB 001 nejspíš z levného kraje.



Témata: Aston Martin, Porsche


Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.