Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ďábelský hypersport AM-RB 001 bude umět jezdit i po stropě

aktualizováno 
Automobilka Aston Martin a tým Formule 1 Red Bull Racing poodhalily podobu prvního plodu vzájemné spolupráce. Vůz AM-RB 001 bude extrémní supersport, který má podle představ tvůrců překonat cokoli, co doposud jezdilo po silnicích.

Aston Martin AM-RB 001 | foto: Aston Martin

One 77, Vulcan, DB10, Vantage GT12 Roadster, V12 Zagato, Vanquish Zagato - to je přehlídka jen několika fascinujících exkluzivních modelů Aston Martinu z posledních let. Britská automobilka si v těchto specialitách doslova libuje. A připravuje pomyslné vyvrcholení dosavadních snah. Jak oznámila již na jaře, spolu s týmem Red Bull Racing vyvíjí supersportovní vůz AM-RB 001. Teď o něm firma prozradila několik málo informací a ukázala první vizualizace chystaného superauta.

Jasné je, že tenhle Aston se nebude podobat žádnému jinému modelu aristokratické značky. Design ze všeho nejvíc odkazuje na závodní prototypy LMP1, které jezdí v Le Mans, a je vidět, že aerodynamika tu hraje zásadní roli. A to i navzdory tomu, že tvůrci říkají, že většinu přítlaku bude vytvářet podlaha vozu a že v případě vnějšího designu dostal Marek Reichman, šéf přes kreativitu (a také výkonný viceprezident firmy) u Aston Martinu, volnou ruku.

Aston Martin AM-RB 001
Aston Martin AM-RB 001

Vzhledem ke koncepci vozu, který bude mít motor uprostřed a má být co nejlehčí a nejkompaktnější, ale Reichman v podstatě neměl jinou možnost, než se vytrvalostním speciálům vzhledově přiblížit. AM-RB 001 vypadá hodně dramaticky a z auta doslova čiší to množství přítlaku, které by mělo za vysokých rychlostí vytvářet. Jestliže by se doposud nejextrémnější Aston Martin, model Vulcan, měl udržet na stropě při jízdě vzhůru nohama při rychlosti nad 304 km/h, tohle auto to určitě zvládne v mnohem nižších rychlostech.

A na svědomí to bude mít v poslední době z F1 trochu unavený a tudíž novou motivaci hledající legendární šéfkonstruktér Red Bullu Adrian Newey. V poslední době šéfuje odnoži Red Bull Advanced Technologies, v rámci které se může podílet na všemožných zábavných projektech. A nový Aston Martin je pravděpodobně vyvrcholením těchto snah. „Dlouho jsem v sobě choval touhu navrhnout silniční auto. Red Bull Advanced Technologies mě přivedly o krok blíže k realizaci tohoto snu, ale věřil jsem, že bychom měli spolupracovat s automobilkou,“ popisuje v oficiálním prohlášení Newey okolnosti vzniku projektu.

Aston Martin AM-RB 001

Red Bull a Newey mají dodat autu patřičné závodní chování a agresivitu, Aston Martin pak nádherný design a jízdní komfort. Ano, tohle extrémně vyhlížející auto má prý být na poměry supersportů až neuvěřitelně komfortní a to jak z hlediska naladění podvozku, tak prostorových poměrů v kabině. Na závodní dráze se pak má proměnit v ještě větší bestii, než je třeba již zmiňovaný výhradně okruhový model Vulcan.

Z něj mimochodem inženýři přeberou jeho srdce, tedy atmosférický dvanáctiválec s objemem sedm litrů. Patřičně si s ním ovšem pohrají, protože tiskové prohlášení říká, že motor by měl umět dosáhnout poměru výkonu ku hmotnosti téměř 1:1. Tedy že by na 1 kilogram hmotnosti auta mohl připadat až 1 kůň výkonu. Pro motor, který bude mít nadále atmosférické plnění, to znamená, že jeho výkon oproti vulcanu (tam má 816 koní, tedy 600 kW) jeho výkon ještě nejspíš vzroste. A naopak, hmotnost půjde výrazně dolů, Vulcan vykazuje pohotovostní hmotnost 1 350 kilogramů. V konstrukci tak můžeme počítat jen s nejmodernějšími materiály v podobě uhlíkových kompozitů. Tohle auto bude doslova postavené okolo svého motoru.

Fotogalerie

Ty nejextrémnější hodnoty však budou platit pro okruhovou variantu AM-RB 001, které vznikne pouhých 25 kusů. Právě tato varianta by měla mít rychlost a schopnosti podobnou LMP1 prototypům.

Silniční verze bude přeci jen o něco méně extrémní, i tak by to ale měla nandat moderním hybridním hypersportům jako La Ferrari, McLaren P1 nebo Porsche 918. O konkrétních výrobních počtech není zatím rozhodnuto, vzniknout má něco mezi 99 a 150 vozy, včetně všech prototypů. Práce na voze by měly postupovat velmi rychle, Aston Martin počítá s tím, že první zákazníci dostanou své silniční závoďáky v roce 2018. Ačkoli to Aston Martin oficiálně neoznámil, je dost pravděpodobné, že už jsou všechny exempláře rezervovány a to bez ohledu na cenu, která se bude jistě pohybovat v řádech několika milionů eur. Bugatti Chiron bude oproti AM-RB 001 nejspíš z levného kraje.



Témata: Aston Martin, Porsche


Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ibiza
Úplně nový a obrovský Seat Ibiza má krásný zadek. Už jsme v něm seděli

Španělská automobilka Seat představila pátou generaci svého zásadního modelu Ibiza. Hatchback, který konkuruje Škodě Fabia a dalším typickým malým autům, je...  celý článek

Kia Stinger
Adept na nejparádnější auto roku: kia s šestiválcem a pohonem zadních kol

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Kia Stinger má pohon zadních kol, pod kapotou benzinový šestiválec a mezi nimi samosvor. Je to...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.