Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejzachovalejší Octavie RS jezdí v Brně na okruhu. Jen to není škodovka

aktualizováno 
Octavia letos slaví dvacet let své novodobé éry. Dnes už se vyrábí její třetí vydání. Ale hned to první bylo fenoménem. A přivedlo na svět také nejšťavnatější provedení RS; od té doby vozí ta dvě písmena nejrychlejší škodovky. Vypátrali jsme unikáty, které ovšem nemají v technickém průkazu jméno Škoda, ale tajemnou šifru.

AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem. | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Jedny z nejstarších vyrobených exemplářů v ostré verzi RS slouží dodnes na Masarykově okruhu. S nájezdem od dvaceti do čtyřiceti tisíc kilometrů jde nejspíš o jedny z nejméně ojetých kousků nejsportovnější „jedničkové“ octavie na světě. Až na to, že to vlastně nejsou octavie.

Vypadají jako octavie, jednou jako octavie, mají loga škodovky. Přesto na výrobním štítku těchto aut není o mladoboleslavské továrně ani zmínka. Seznamte se. Dva červené a jeden černý exemplář, které na Masarykově okruhu slouží od roku 2000, mají v technickém průkazu exotickou tovární značku AMD.

AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.

Pocházejí totiž z ověřovací výrobní série „eresa“. Zjednodušeně řečeno: když tato auta vznikla, z úředního pohledu nešlo o vozidla, ale o soubor náhradních dílů. Automobilka vždy na začátku výroby složila pár desítek takových vozů.

AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.

Část z nich byla zničena při různých testech, některá přežila. Jinak jsou ale nevyužitelné, nemohou mít doklady. Rozeberou se, sešrotují. Tato trojice vozů měla štěstí, že je Škoda nabídla jako okruhové pracanty do Brna.

Prvních sedm let auta jezdila jen po areálu a neměla registrační značky ani technický průkaz. Jak ale stárnula, přibývalo případů, kdy se s autem muselo „ven“. „Typicky jde o návštěvy servisu. V takových případech se auto muselo naložit na vozík a odvézt, i když šlo o banální závadu, která mu nebránila přejet do servisu po silnici,“ vysvětluje sportovní ředitel okruhu Miroslav Bartoš.

AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.

V roce 2007 tak vedení okruhu auta poprvé v jejich kariéře „zoficiálnilo“. Jenže pod značkou Škoda to nešlo. Papírově tak vzniklo úplně nové auto: tovární značka AMD, model „O“. Přestože jde o běžná auta, musela projít technickým schválením a homologací. Teprve pak dostala registrační značky. „Stále je využíváme pouze k činnostem na závodní dráze. Slouží jako safety car nebo medical car u menších závodů,“ vyjmenovává Bartoš. Auta dnes mají standardní doklady, každé dva roky jezdí i na technickou kontrolu, kterou bez problémů prochází. Až na exotický zápis v dokladech jde skutečně o sériové vozy.

Nejzachovalejší kus je ten černý. Na tachometru má jen nějakých třicet tisíc kilometrů. Na druhou stranu ale pořádně ostrých. „Ta auta sice mají málo najeto, většinu ale v extrémní zátěži. „Musíme přiznat, že se s nimi příliš nemazlíme. Pokud to auto vyjede na trať, většinou jede naplno a nikdo se v té chvíli nemůže ohlížet, jestli je třeba zahřáté,“ popisuje Bartoš.

AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.

Při závodech vypadá pracovní den octavie tak, že si do ní sednou čtyři dospělí muži, naloží ji technickým nebo zdravotnickým vybavením a během startovní procedury vedou nebo uzavírají startovní pole závodních aut nebo motorek. Zatímco sportovní speciály jedou zahřívací kolo, civilní patnáct let stará octavie musí jet pořád naplno. Svým způsobem dělá Škodě neuvěřitelnou reklamu. Jaký větší důkaz spolehlivosti potřebujete, než vidět patnáct let staré auto, jak v plné zátěži po dráze neúnavně vede šňůru moderních závodních strojů?

Fotogalerie

Vzhledem k původu aut na okruhu nepočítají, že by octavie někdy prodali. I když by o ně možná byl velký zájem. Stačilo by opravit kosmetické vady způsobené okruhovým provozem a tato „eresa“ by byla bazarovým hitem.

Jenže to se nestane. „Počítáme, že tady ta auta doslouží. A tím nemyslím, že by se zničila. Musíme se na ně spolehnout, proto se o ně velmi pečlivě staráme. Spíš dřív budou morálně zastaralá na to, abychom je dál používali jako safety car. I potom je ale určitě nějak využijeme,“ předpovídá Bartoš. „A jednou by si možná zasloužila místo v muzeu.“

Může se hodit

Octavia

Automodul.cz přináší každý den nové nabídky vozů k prodeji.

A jak se s nimi jezdí? Je to stále parádní svezení. Na okruhové řádění to zrovna není, auto se dost naklání a 180 koní je přeci jen na dnešní poměry spíš průměr. Lehkost auta a projev turbomotoru, který se švitořivě žene do otáček, je však okouzlující. Jedničková octavie má skalní odpůrce i příznivce. Koncepce relativně velkého auta na podvozku s krátkým rozvorem jí dává specifické jízdní vlastnosti. Při brzdění se jí nadlehčuje záď a v mezních situacích má sklony auto rozhodit do přetáčivého smyku. Oktávkáři si na to ale zvykli a spíš se toho naučili využívat; hmotná záď pomůže vykroužit zatáčku. Pravda, není to úplně podle učebnic profesorské jízdy, ale charisma jí upřít nelze.

Autoři:




Nejčtenější

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Další z rubriky

De Tomaso Pantera
Utajený skromný génius zemřel. Americký Ital navrhoval slavná auta

Z toho, co začalo jako zábavná studentská práce, se pro Toma Tjaardu vyklubala letenka do Evropy a pozvánka do extraligy karosářského designu. Byl to jeho...  celý článek

Martin Havelka se svým Zetorem 25 na srazu historických traktorů v Polsku v...
Autofotka týdne: Nadšenec pojede k polskému moři na slavném zetoru

S traktorem, který vznikl před více než půl stoletím, se vydává na cestu nadšenec Martin Havelka. Stejně jako loni vyjíždí ze Škrdlovic na Vysočině do...  celý článek

Vůz prošel náročnou několikaměsíční renovací, během které získal úplně stejnou...
VIDEO: První dakarskou tatru obnovili v Kopřivnici do posledního šroubku

Celkem 270 dní a více než 2 800 hodin práce stálo vrátit první dakarskou tatrovku do podoby, v jaké v roce 1986 vyjížděla na slavnou africkou rally. Vůz se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.